2026-08-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Du menar minskad byråkrati och onödig administration i offentlig sektor? Flytta resurserna till skattebasen och näringslivet? Som högern mer eller mindre drivit politik om i över 100 år? Tror du att det här är något nytt för att Allard kallar det för ”transferiatet”?

För det andra förstår jag inte hur han i någon stor skala ska kunna genomföra detta med en ekonomisk vänsterpolitik och utan konkreta förslag. Stora offentliga medel kräver ju sin administration oavsett. De vill ha gratis tandvård, förstatliga all äldreomsorg osv men vill samtidigt minska administrationen. Det låter ju bra, men måste vara en ordning och konkreta förslag. Det är ju knappast så att människor i offentlig sektor bara börja arbeta och koordinera uppdragen effektivt som de borde av sig själv. Hans förslag är ”bort, de ska bort”.

Örebropartiet har i princip inte åstadkommit någonting som helst i Örebro trotts att man har mandat. De har inte ens ett färdigt partiprogram så jag förstår inte hur han ska kunna konkretisera det på nationell nivå. Hans konkreta förslag som han med näbbar och klor bedrivit är parkeringar, bussfiler och kulturbidrag till konst i Örebro. Han har ingeting i en riksdag att göra just nu.

Det är det här jag menar med opportunism. Han gapar om saker han vet att folk vill höra utan att han egentligen har några konkreta förslag. Han lägger massa tid på lokala folkomröstningar trotts att de inte har genomslagskraft i Sverige. De är rådande och inte bindande. Kasselstrand driver en politik som vill göras dem bindande med konkreta förslag hur det ska göras.

Kasselstrand är utbildad nationalekonom som både studerat utomlands och varit ledare för SDU och helt annan erfarenhet och förståelse. Personlighetsmässigt går det inte att jämföra. Kassel är långt mycket mer slipad. Allard är ett litet barn i jämförelse.
1. Vilka seriösa åtgärder har något parti gjort de senaste 20 åren för att minska byråkratin i offentlig sektor?

2. Jag är väldigt höger ekonomiskt, men tar hellre en vänster som slimmar staten och ser till att kärnverksamheten maximeras än en "höger" (Sverige har ingen riktig höger) som lägger pengar på könslagar, genusforskning, batterifabriker, "humor"program i public service och prideparader.

3. Allard och Örebropartiet kommer förstås aldrig få 51%, och troligtvis aldrig ens bli i närheten av största parti i riksdagen, men det behöver man inte för att politiken ska förändras. Jag skiter ärligt talat i om Allard, Kasselstrand, Nooshi Dadgostar eller Jimmie Åkesson har "makten". Det viktigaste är att en vettig politik förs. Allard är mycket mer effektiv att driva på övriga politiker än vad Kasselstrand är.
Citera
2026-08-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Etniskt svensk är någon som har blivit född av två etniskt svenska föräldrar.

Sen om mormodern eller farfadern är från Tyskland, England, Finland eller Schweiz, spellar ingen roll. Då hör man helt enkelt hemma här. Men om fadern/modern, farfardern/mormodern är marockansk, tunisisk eller från Gambia. Då är man helt enkelt inte svensk.
Med det resonemanget är ju inte föräldrarna estniska svenskar eftersom de inte är födda av etniska svenskar.
Är kungen etnisk svensk?
Är Markus Allard etnisk svensk?
Citera
2026-08-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Han är ett levande exempel på vad som händer när man inte äter den medicin man av läkare, blivit ordinerad.

Visst är det märkligt att han får medialt utrymme, men samtidigt inte. Det är ju lite freak-show, över honom. Ett underhållningsvärde, likt skäggiga damen, orm-mannen, starke adolf eller ett gäng dvärgar. Cirkus från sekelskiftet (det förra alltså) är numer daterat och därför måste man visa upp nåt annat. Marcus Allard är just detta. Och längst fram har vi pöbeln som skriker: ”Mer! Mer!” fast dom inte ens förstår vad det är som ser och hör. Dom hör lösryckta meningar som de tycker låter fantastiska och klappar ivrigt i händerna. Vad han egentligen säger, hänger dom inte riktigt med på, för det vet inte ens mr. Allard själv. Men hans uttryck, manér och valda ord, tilltalar de lägre begåvade.

Jag mötte en Örebro-politiker på tåget i somras, han bara skakade på huvudet och skrattade. ”Ja folket får ju vad de förtjänar. Världen rämnar framför oss och ingen tycks göra något”.

Hörde att filmen ’Idiocracy’ fyllde 20 år i dagarna. Se gärna den. Skratta lite, gråt lite och smäll till de idioter i bakhuvudet, som lyssnar på dessa tokskallar som ovan nämnda Allard.
Örebropolitiker, denna misskötta kommun med allehanda skandaler? Desamma som gladeligen gav jobb och boenden till IS-terrorister? De ska nog hålla sin käft kretinerna.. klart din sossepolare inte vill ha sina skitiga byk öppet tvagad för offentligheten, han vill sitta och bli högavlönad för sin inkompetens, nä istället är det allards "språkbruk" som är problemet.. idiot.
Citera
2026-08-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Att jag klarar av det är inte ett problem utan jag vill se vad rasisterna säger. Jag har endast sett två saker i tråden

1 Man ska vara vit - Faller på då är alla européer svenskar.

2 Att man ska svenska anfäder tusentalsår. Det faller på en matematisk omöjlighet undantag extrem inavel.
Inavel? Behövs väl typ 1000 individer för att undvika inavel o en population..Dina älskade pakistanier och turkar är betydligt mer inavlade men DÅ är det inte så viktigt. kommunistsvin.
Citera
2026-08-19, 11:28
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelmannen2
Med det resonemanget är ju inte föräldrarna estniska svenskar eftersom de inte är födda av etniska svenskar.
Är kungen etnisk svensk?

Kungen är etniskt svensk, det är inte mycket som skiljer oss från fransmännen etniskt eller kulturellt. Allard är svensk, Malcom Kyeyune är till exempel inte det.

Ni vänsterdårar spelar bara korkade. "Det är int' lönt å förklara för en som inte begrip' "

Som Stenmark sa.
Senast redigerad av PeterJihadi 2026-08-19 kl. 11:31.
Citera
2026-08-19, 11:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelmannen2
Är kungen etnisk svensk?
Estnisk svensk?
Från Baltikum då eller?
Citera
2026-08-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Och bara pga. detta var jag uppe i arla morgontimme och drack en burk grön Monster (taurin/ginseng) till er ära.

Hur gammal är du?

Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Att basera sin politiska uppfattning på vad politiker äter/dricker...är det lika viktigt vilken bil de kör, eller vilken musik de lyssnar på?'

Det spelar roll hur en människa som vill ha en förtroendeposition (och lyfta generös lön finansierad av skattemedel) för sig i och agerar i det offentliga, ja. Jag talar inte om Allards politiska argument här, utan om huruvida jag hyser något förtroende till honom som person. Det gör jag inte. Litar inte på vuxna män som slaskar långburk på jobbet.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-19 kl. 11:51.
Citera
2026-08-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
1. Vilka seriösa åtgärder har något parti gjort de senaste 20 åren för att minska byråkratin i offentlig sektor?

2. Jag är väldigt höger ekonomiskt, men tar hellre en vänster som slimmar staten och ser till att kärnverksamheten maximeras än en "höger" (Sverige har ingen riktig höger) som lägger pengar på könslagar, genusforskning, batterifabriker, "humor"program i public service och prideparader.

3. Allard och Örebropartiet kommer förstås aldrig få 51%, och troligtvis aldrig ens bli i närheten av största parti i riksdagen, men det behöver man inte för att politiken ska förändras. Jag skiter ärligt talat i om Allard, Kasselstrand, Nooshi Dadgostar eller Jimmie Åkesson har "makten". Det viktigaste är att en vettig politik förs. Allard är mycket mer effektiv att driva på övriga politiker än vad Kasselstrand är.

1. T.e.x. Avskaffande av myndigheter och sammanslagningar (M-ledda Alliansen, 2006–2014): Ett fyrtiotal mindre statliga myndigheter lades ner eller slogs ihop i syfte att minska administrationen (exempelvis genom att skapa Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen som sammanhållna enhetsmyndigheter).

Sen har du produktivitetskommissionen och utredning av myndighetsbyråkrati (M-ledd regering, 2024–2026): Regeringen tillsatte Produktivitetskommissionen och gav Statskontoret i uppdrag att kartlägga och skära ner på onödiga administrativa kostnader i staten.

Allt för lite enligt mig men jag skrev mer eller mindre. Det är är i modern tid. Ekonomisk högerpolitik har funnits i över 100 år. Men jag vill inte ha dagens höger. Jag vill ha AFS.

2. Man kan inte slimma staten med en vänsterpolitik som vlll ha större offentliga kostnader. Man kan effektivisera byråkratin och lägga ned administrativa låtsasjobb, men då måste det ju finnas något konkret. Det vill ju AFS och MED också, som redan har konkreta förslag. Allard vet inte ens hur han ska göra det i Örebro.

3. Vilka belägg har du på att han är mer effektiv att ”driva på andra partier”? De verkar ju inte ens bry sig om honom och vilka förslag från Örebropartiet har kopierats av andra politiker eller partier? Jag kan snarare argumentera att ASF har påverkat både SD starkt och andra att driva en hårdare politik. Således hela Tidö. De var tex allra först med seriösa förslag till massåtervandring.

Vill man vara principfast och vara för konkreta förslag som radikalt skulle förändra Sverige och införa en massiv återvandring så så ska man röstas på AFS.

Vill man ha lokala förändring i Örebro, med mindre kulturbidrag och färre bussfiler så ska man rösta på Örebropartiet i kommunal- eller regionsval.
Citera
2026-08-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Du vill ha en lugn och fin debatt

Var har jag påstått något sådant?

Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Kanarieöarna, Sangrias och flintastek. Rösta för fan på ditt mellanmjölksparti!

Parasitcharter till sydeuropa, flintastek, och vingrogg är nästan (men bara nästan) lika estetiskt motbjudande som att slaska läskeblask i kommunfullmäktige, och jag slipper helst konsumera eller bevittna andra konsumera något av ovanstående.
Citera
2026-08-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Hur gammal är du?

Vad spelar det för roll? Om en burk energidryck ger mig en extra kick på morgonen så jag kan komma igång så är det knappast något du behöver sura över. Finns barn som svälter, det här är ett I-landsproblem däremot

Citat:
Det spelar roll hur en människa som vill ha en förtroendeposition (och lyfta generös lön finansierad av skattemedel) för sig i och agerar i det offentliga, ja. Jag talar inte om Allards politiska argument här, utan om huruvida jag hyser något förtroende till honom som person. Det gör jag inte.

Är han dömd för brott? OK, det handlade bara om lite koffein han behövde få i sig...

Nej, det är en storm i ett vattenglas och tecken på att du kanske saknar spänning i din vardag om du diskvalificerar honom pga detta. Om han vid något tillfälle dricker en läsk, kaffe eller (gud förbjude!) energidryck förtjänar han "såklart" ingen förtroendeposition
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-19 kl. 11:56.
Citera
2026-08-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Att jag klarar av det är inte ett problem utan jag vill se vad rasisterna säger. Jag har endast sett två saker i tråden

1 Man ska vara vit - Faller på då är alla européer svenskar.

2 Att man ska svenska anfäder tusentalsår. Det faller på en matematisk omöjlighet undantag extrem inavel.

Europa primärt för européer. Européer är vita.

Sverige primärt för etniska svenskar. En etnisk norrman som blir kulturellt svensk gör i princip ingen skillnad. Det en tysk eller spanjor är inte heller problem, även om man inte vill ha en tysk majoritetsbefolkning i Sverige.

Ungefär som att en sydkorean är ok i Japan.

Man kan forfarande vara etnisk svensk men med påbrå från andra länder. Det förekommer hos alla etniciteter och är inget konstigt.

Kommer en förälder från Uganda och en från Sverige så är man halvt etnisk svensk.

Oavsett etnicitet kan man vara kulturellt svensk. Osv osv.

Är det här på något sätt främmande för er?
Är det något mer du undrar över som vi kan avklara?
Citera
2026-08-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Kungen är etniskt svensk, det är inte mycket som skiljer oss från fransmännen etniskt eller kulturellt.
Så personer födda i Frankrike är etniska svenska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in