2026-08-19, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Svårt att ta en vuxen man som sitter och dricker en monster i en intervju seriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
En man över 35 som knäcker en långburk energiläsk framför andra vuxna människor kan aldrig vinna mitt politiska förtroende. Att vid hans ålder föredra en halv liter grön läskeblask framför en vanlig kopp kaffe är inte bara estetiskt motbjudande, utan också ett tydligt steg bort från den svenska "monokultur" som han själv påstår sig förfäkta.

Finns inget som får mig att sakna "det gamla Sverige" som åsynen av vuxna män i skjorta som slaskar långburk på jobbet.

Och bara pga. detta var jag uppe i arla morgontimme och drack en burk grön Monster (taurin/ginseng) till er ära. Att basera sin politiska uppfattning på vad politiker äter/dricker...är det lika viktigt vilken bil de kör, eller vilken musik de lyssnar på?
Citera
2026-08-19, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Det finns ingen som lyssnar eller bryr sig om Allard när han står och käbblar om kulturbidrag i Örebro.
Det är det jag bryr mig mest om, att avskaffa transferiatet. Det är det jag tror han kommer samla mest stöd för också.
Citera
2026-08-19, 06:49
Medlem
Giant Squids avatar
Lite tråkigt att han inte törs ta upp Judiska maktförhållanden.
Citera
2026-08-19, 07:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Fast du illustrerar egentligen precis problemet jag påpekar. Du ger exempel på personer som du tycker är uppenbart svenska, men du definierar fortfarande inte vad etniskt svensk faktiskt betyder.

1. Ditt Lidingö exempel säger något om demografin, men inte exakt vilka kriterier som gör någon etniskt svensk.

2. Jag kan också göra en ganska träffsäker gissning om någons etniska bakgrund, men det är inte samma sak som att man har definierat etniciteten. Jag kan ofta se skillnad på en thai, filipinare, kines, koreans och japan, men det säger fortfarande inte vilka nödvändiga och tillräckliga kriterier som gör någon etniskt kinesisk, japansk eller svensk. En observation är inte automatiskt en definition.

3. Atomanalogin är en halmgubbe. Din fråga är snarare: vilka kriterier använder vi för att avgöra vem som är etniskt svensk?

4. Schäfer och bulldogg har etablerade biologiska/avelstekniska klassifikationer. Att vi kan klassificera hundraser innebär inte att alla mänskliga etniska kategorier fungerar på samma sätt.

Så om du nu tycker att jag "vet exakt vad han menar", gör det enkelt: skriv definitionen. Vilka nödvändiga och tillräckliga villkor måste vara uppfyllda för att en person ska vara etniskt svensk? Om du inte kan formulera det utan att hänvisa till "man ser ju vem som är svensk", ja då har du inte gett en definition utan bara beskrivit din magkänsla.
Vad som gör en svensk svensk? Det finns såklart en genetik nedärvd. Men menar du att jag måste beskriva DNA-kedjan för svenskar för annars så kan du inte gå med på att någon är svensk? Men det finns likheter hos de som bott i generationer i samma område sen finns också en kulturell faktor. Att vara svensk är alltså inget man blir över natten utan det tar generationer för gener att ändras i en population men visst sker det men knappast den korta tid vi haft massinvandring.

Men jag förstår att du hamnar i Theseus paradox. Säg att vi har ett skepp där man byter ut plankorna allt eftersom det behövs. Med de gamla bytta plankorna bygger man i samma takt ett nytt skepp. Tillslut har vi två skepp men vilket är originalet?
Men sanningen är att vi haft någorlunda samma plankor i århundraden och att de nya plankorna tvingats in i en redan fungerande båt bara under några decennier (valoner mfl var en väldigt liten del).
Men eftersom du antagligen kommer säga att bägge båtarna är Sverige erkänner du också att det pågår ett ”plankutbyte”…

Men då har jag två frågor till dig:

1) ge mig din definition av vem som är svensk. Eller menar du att svenskar inte finns?

2) är du svensk? Isåfall, hur vet du det? Om du inte anser dig vara svensk, vad är du då och hur definierar du det?

3) hur kan du se skillnad på japaner och koreaner men inte mellan en svensk och en somalier?
Citera
2026-08-19, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ponera att två plan ska lyfta från en flygplats där distansen är densamma till Somalia som Sverige. Passagerarna får bära ögonbindel under hela resan. Bägge planen landar på flygplatser som byggts exakt likadant. På flygplatserna finns bara inhemsk befolkning utöver passagerarna från de två planen. Alla skyltar och utrop är på engelska och alla varor i taxfreen är de samma på bägge ställena. Temperaturen är +20 grader på bägge ställen och det finns inga fönster.

Om du hamnar på planet till Somalia så menar du att du skulle ha svårt att veta om du är i Sverige eller Somalia?

Att jag klarar av det är inte ett problem utan jag vill se vad rasisterna säger. Jag har endast sett två saker i tråden

1 Man ska vara vit - Faller på då är alla européer svenskar.

2 Att man ska svenska anfäder tusentalsår. Det faller på en matematisk omöjlighet undantag extrem inavel.
Citera
2026-08-19, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Är det bara svenskar som är omöjliga att definiera eller har du samma syn på t.ex. japaner, norrmän och kurder?

Ärligt talat så tycker jag att hela "definiera svenskhet"-debatten är död vid det här laget. I stort sett alla vet vad som avses med "svensk etnicitet" och att låtsas inte förstå och kräva definitioner är föga mer än en sorts ganska tråkigt trollande vid det här laget.

Jag har inga problem, men rasisterna i tråden verkar ha det. För de kan inte säga vad som är svenskhet.
Citera
2026-08-19, 08:28
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag har inga problem, men rasisterna i tråden verkar ha det. För de kan inte säga vad som är svenskhet.
Vilka är rasisterna i tråden och vad är det som gör dom till rasister?
Citera
2026-08-19, 08:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Att jag klarar av det är inte ett problem utan jag vill se vad rasisterna säger. Jag har endast sett två saker i tråden

1 Man ska vara vit - Faller på då är alla européer svenskar.

2 Att man ska svenska anfäder tusentalsår. Det faller på en matematisk omöjlighet undantag extrem inavel.
Du vill ha exakta kriterier vad jag förstår och när du inte får det betyder det för dig att svenskar inte finns?

Det skulle vara intressant att höra hur du definierar vad en svensk är eller varför inte vad en kines är och hur man vet det? Låt oss ta ett exempel med en man med kinesiskt utseende bor i Peking (eller vad de vill kalla staden), hans föräldrar ser också kinesiska ut och de är födda där. Han har typiska kinesiska värderingar och följer de kulturella mönstren i Peking.
Är denne man kines för dig och isåfall varför?
Citera
2026-08-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du vill ha exakta kriterier vad jag förstår och när du inte får det betyder det för dig att svenskar inte finns?

Det skulle vara intressant att höra hur du definierar vad en svensk är eller varför inte vad en kines är och hur man vet det? Låt oss ta ett exempel med en man med kinesiskt utseende bor i Peking (eller vad de vill kalla staden), hans föräldrar ser också kinesiska ut och de är födda där. Han har typiska kinesiska värderingar och följer de kulturella mönstren i Peking.
Är denne man kines för dig och isåfall varför?

Jag kan inte någon facit.
Citera
2026-08-19, 09:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Jag kan inte någon facit.
Så du är precis den Allard skulle kalla dum i huvudet eller spelar du dum?

Du vet alltså inte vem som är kines, somalier eller svensk? Även om t ex kinesen med kinesiskt utseende, spårbart dna till kina, talar kinesiska, följer kinesiska kultur och kinesisk tradition så vet du inte om denne är en kines eller från Island?

Jag får önska dig lycka till och hoppas du kommer ur psykosen. Men det verkar ju iallafall inte som att du lider?
Citera
2026-08-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Det är det jag bryr mig mest om, att avskaffa transferiatet. Det är det jag tror han kommer samla mest stöd för också.

Du menar minskad byråkrati och onödig administration i offentlig sektor? Flytta resurserna till skattebasen och näringslivet? Som högern mer eller mindre drivit politik om i över 100 år? Tror du att det här är något nytt för att Allard kallar det för ”transferiatet”?

För det andra förstår jag inte hur han i någon stor skala ska kunna genomföra detta med en ekonomisk vänsterpolitik och utan konkreta förslag. Stora offentliga medel kräver ju sin administration oavsett. De vill ha gratis tandvård, förstatliga all äldreomsorg osv men vill samtidigt minska administrationen. Det låter ju bra, men måste vara en ordning och konkreta förslag. Det är ju knappast så att människor i offentlig sektor bara börja arbeta och koordinera uppdragen effektivt som de borde av sig själv. Hans förslag är ”bort, de ska bort”.

Örebropartiet har i princip inte åstadkommit någonting som helst i Örebro trotts att man har mandat. De har inte ens ett färdigt partiprogram så jag förstår inte hur han ska kunna konkretisera det på nationell nivå. Hans konkreta förslag som han med näbbar och klor bedrivit är parkeringar, bussfiler och kulturbidrag till konst i Örebro. Han har ingeting i en riksdag att göra just nu.

Det är det här jag menar med opportunism. Han gapar om saker han vet att folk vill höra utan att han egentligen har några konkreta förslag. Han lägger massa tid på lokala folkomröstningar trotts att de inte har genomslagskraft i Sverige. De är rådande och inte bindande. Kasselstrand driver en politik som vill göras dem bindande med konkreta förslag hur det ska göras.

Kasselstrand är utbildad nationalekonom som både studerat utomlands och varit ledare för SDU och helt annan erfarenhet och förståelse. Personlighetsmässigt går det inte att jämföra. Kassel är långt mycket mer slipad. Allard är ett litet barn i jämförelse.
Citera
2026-08-19, 10:13
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Allard går ifrån klarhet till klarhet!

Här med Henrik Jönsson.

https://m.youtube.com/watch?v=jDp9g2u2NqU&ra=m

Han är definitivt intressant. Men det är något som skaver. Han får återkommande frågan från Malin Ekman, Orrenius på DN och nu Henrik Jönsson vad han vill göra om han kommer in i riksdagen och vad som är hans vision. Men han glider alltid på frågan. Jag som väljare vill veta precis som Henrik Jönsson.

Det här var bästa förklaringen hittills i en intervju att han vill skära ner på transferiatet och gynna den producerande klassen oavsett om det är arbetare eller företagare. Man varför i helvete har det varit så svårt att få upp det på partiets hemsida på flera månader??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in