Citat:
Ursprungligen postat av
S0urce
Fast du illustrerar egentligen precis problemet jag påpekar. Du ger exempel på personer som du tycker är uppenbart svenska, men du definierar fortfarande inte vad etniskt svensk faktiskt betyder.
1. Ditt Lidingö exempel säger något om demografin, men inte exakt vilka kriterier som gör någon etniskt svensk.
2. Jag kan också göra en ganska träffsäker gissning om någons etniska bakgrund, men det är inte samma sak som att man har definierat etniciteten. Jag kan ofta se skillnad på en thai, filipinare, kines, koreans och japan, men det säger fortfarande inte vilka nödvändiga och tillräckliga kriterier som gör någon etniskt kinesisk, japansk eller svensk. En observation är inte automatiskt en definition.
3. Atomanalogin är en halmgubbe. Din fråga är snarare: vilka kriterier använder vi för att avgöra vem som är etniskt svensk?
4. Schäfer och bulldogg har etablerade biologiska/avelstekniska klassifikationer. Att vi kan klassificera hundraser innebär inte att alla mänskliga etniska kategorier fungerar på samma sätt.
Så om du nu tycker att jag "vet exakt vad han menar", gör det enkelt: skriv definitionen. Vilka nödvändiga och tillräckliga villkor måste vara uppfyllda för att en person ska vara etniskt svensk? Om du inte kan formulera det utan att hänvisa till "man ser ju vem som är svensk", ja då har du inte gett en definition utan bara beskrivit din magkänsla.
Vad som gör en svensk svensk? Det finns såklart en genetik nedärvd. Men menar du att jag måste beskriva DNA-kedjan för svenskar för annars så kan du inte gå med på att någon är svensk? Men det finns likheter hos de som bott i generationer i samma område sen finns också en kulturell faktor. Att vara svensk är alltså inget man blir över natten utan det tar generationer för gener att ändras i en population men visst sker det men knappast den korta tid vi haft massinvandring.
Men jag förstår att du hamnar i Theseus paradox. Säg att vi har ett skepp där man byter ut plankorna allt eftersom det behövs. Med de gamla bytta plankorna bygger man i samma takt ett nytt skepp. Tillslut har vi två skepp men vilket är originalet?
Men sanningen är att vi haft någorlunda samma plankor i århundraden och att de nya plankorna tvingats in i en redan fungerande båt bara under några decennier (valoner mfl var en väldigt liten del).
Men eftersom du antagligen kommer säga att bägge båtarna är Sverige erkänner du också att det pågår ett ”plankutbyte”…
Men då har jag två frågor till dig:
1) ge mig din definition av vem som är svensk. Eller menar du att svenskar inte finns?
2) är du svensk? Isåfall, hur vet du det? Om du inte anser dig vara svensk, vad är du då och hur definierar du det?
3) hur kan du se skillnad på japaner och koreaner men inte mellan en svensk och en somalier?