2026-08-18, 12:45
Medlem
Polisen hade radarkontroll idag i närheten, antagligen pga olyckan.
Citera
2026-08-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Som sagt. Jag har blivit omkörd flera gånger när jag kört 70 på sträckan.

Och den här händelsen inträffade en bit in på vägarbetsområdet. Många skyltar som varnar och informerar plus den gula heldragna linjen.

Visst kan det vara sjukdom eller liknande. Men vissa uppgifter säger väldigt mycket omkörning innan smällen in i lastbilen.

Även i videon på aftonhoran där dom intervjuade personer boendes i närheten sade ju just det att folk kör alldeles för fort där och respekterar inte vägen.
Citera
2026-08-18, 12:55
Medlem
Sunimods avatar
Om folk slutar stressa i trafiken mår alla bättre.
Exempel på 2-1 vägar så måste en del köra om även om man ligger på angiven max hastighet och trots att det är en hel del trafik. De kommer förbi men blir sedan låsta bakom andra bilar tills nästa 2 filiga vägdel kommer och sedan är det stopp igen.

Man sparar väldigt lite på sådant.

Men det är stressande att ständigt ha någon bil strax bakom som måste ligga där för att kunna köra om så fort det blir 2 filer igen. Idioter

Nej jag är ingen väglus och ställer farthållaren på rätt hastighet när väglaget mm tillåter det. Oftast den max hastighet som skyltas.

Att det blir olyckor är rätt enkelt att förstå.
Citera
2026-08-18, 13:13
Medlem
Jag åker en del mellan Örebro och Göteborg. Eftersom det är så jobbigt med alla vägarbeten och folk som ligger en meter bakom när man håller hastigheten, så brukar jag istället åka en annan väg (via Askersund, Motala, Jönköping och Borås) till Göteborg. Tar några minuter längre tid, men så mycket skönare för min mentala hälsa.

Hur som helst blev jag i juli tvungen (skulle lämna en grej på vägen) att ta vägen via Mariestad när jag skulle till Göteborg. Då var jag extremt nära en frontalkrock. En idiot på motsatt sida försöker åka om en lång rad med bilar och verkar inte fattat varför det just är en lång rad av bilar. Jag blinkade säkert över 10 gånger med helljuset och tryckte in tutan allt jag hade. Vi var bara några meter från en krock innan hen lyckades slänga sig in mellan två bilar i höger körfält. Var helt chockad efteråt och var tvungen att reflektera över vad som hänt med nära och kära. Såg verkligen döden närma sig i den situationen.

Jag har aldrig förstått mig på sådana idioter. Finns ingen vinning med att köra om 2-3 bilar och riskera skador och dödsfall. Man kan som mest tjäna några få sekunder, inte värt det någonstans. Körkorten borde ryka på en gång vid sådana beteenden.

På söndag åker jag till Göteborg igen, men blir den andra vägen via Motala istället. Känns betydligt säkrare.
Citera
2026-08-18, 13:34
Medlem
Whitecaat73s avatar
Om det nu är så att en 4 åring har mist båda sina föräldrar och sitt syskon så borde en insamling vara berättigat. Kommer ej hjälpa grabben idag eller under hans tonår, men en dag när han blir vuxen och förstår så kan nog ett bidrag vara välkommet.

Ingen som har namn på de omkomna? Häften av alla som bor i Mariestad jobbar väl på anstalten Rödjan eller Skövde sjukhus. Nu vet vi väl inte om de säkert var folkbokförda i Mariestad?
Citera
2026-08-18, 13:38
Medlem
Körde den sträckan för någon vecka sedan och jag såg skyltningen men skulle inte kalla den tydlig. Mycket riktigt blev det en incident när bilen framför plötsligt går ut i den yttre filen (som tolkas som omkörningsfil men nu innehåller mötande trafik).
Föraren upptäckte sitt misstag och kastade sig snabbt in igen.

Har nog varit många incidenter på den sträckan.

Tragiskt att olyckan inträffade och snälla fördöm inte föraren om ni inte ens sett spektaklet med vägbygge/skyltning.
Citera
2026-08-18, 13:39
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitecaat73
Om det nu är så att en 4 åring har mist båda sina föräldrar och sitt syskon så borde en insamling vara berättigat. Kommer ej hjälpa grabben idag eller under hans tonår, men en dag när han blir vuxen och förstår så kan nog ett bidrag vara välkommet.

Ingen som har namn på de omkomna? Häften av alla som bor i Mariestad jobbar väl på anstalten Rödjan eller Skövde sjukhus. Nu vet vi väl inte om de säkert var folkbokförda i Mariestad?

Enligt tidningar så var familjen från Stockholm.

Edit: T.ex https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-vuxna-och-ett-barn-doda-i-frontalkrocken-pa-e20/

Citat:
På måndagen vid lunchtid uppger polisen att tre personer omkommit i olyckan.

Ett barn vårdas fortsatt på sjukhus, med lindriga skador. Alla i personbilen har en relation till varandra och är hemmahörande i Stockholmsområdet.
Senast redigerad av ^Eaz 2026-08-18 kl. 13:42.
Citera
2026-08-18, 13:55
Medlem
acebaces avatar
Jag har sett spektaklet och ja skyltarna i sig kan säkert göras bättre men vad får människor att tro att man kan köra om vid omkörningsförbud i form av gul heldragen linje?! Hur har man fått sitt körkort? Supertragisk olycka, mitt hjärta svämmar över för barnet, men allt klanteri och vårdslöshet kan bara inte byggas eller informeras bort. Hoppas vägen är färdig snart 💔
Citera
2026-08-18, 14:18
Medlem
Hur fungerar det vid svåra trafikolyckor nuförtiden? Utreds de av något officiellt organ, t ex Trafikverket, Polisen? Eller haverikommission? Och blir de i så fall officiella?
Finns ju en hel del erfarenhet som bör komma trafikanter till godo.
Citera
2026-08-18, 14:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Hur fungerar det vid svåra trafikolyckor nuförtiden? Utreds de av något officiellt organ, t ex Trafikverket, Polisen? Eller haverikommission? Och blir de i så fall officiella?

Trafikpolisen
Citera
2026-08-18, 15:28
Medlem
Inser att många läsare/ kommentatorer i tråden inte inser att vi inte snackar om en kortare sträcka med omledning / vägarbeten. Där olyckan inträffade så har trafikanter i stort sett passerat hela bygget som pågår på olika sätt i nästan två mil. Under den sträckan är det minst 10 olika typer av onledningar osv. Flera är som många vittnar om totalt förvirrande.
Citera
2026-08-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Trafikpolisen

Polisen gör bara en brottsutredning, med allt vad det innebär.

Trafikverket utreder väl i princip alla dödsolyckor på vägar och bakomliggande orsak till dem. För att just förhindra i framtiden.

SHK väldigt ovanligt.
Minns bussolyckan för typ 10 år sen med ungdomar. Den utreddes av SHK.
Men kanske inte helt uteslutet i detta fall? Tre döda, vid en ombyggnad av väg. Kanske öppnar för framtida rekommendationer i hur man ska göra.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-18 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in