Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Det kan stämma att tråden, betraktad som en enskild tråd, inte är så dålig. Men betrakta gärna användarens track record. H*n startar trådar i parti och minut i Religionsforumet med ensartat innehåll - ingången kan skifta, men det slutar vanligen med någon typ av predikan om kristendomens förträfflighet och en uppmaning till omvändelse. Det är naturligtvis inte emot reglerna att starta sådana trådar i och för sig, jag ville bara visa användaren på möjligheten att starta lite färre men mer genomtänkta trådar.
Och, som alltid: Vi moderatorer lusläser inte nödvändigtvis alla inlägg som postas. Det har vi inte tid till. Vi agerar i stor utsträckning på rapporter från andra användare. Och det finns de som är skäligen trötta på Burgerbraukellers agerande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Citat:
Ursprungligen postat av
Vänlige Viktor
Om någon annan, utan track record, hade startat exakt samma tråd, hade den då varit godkänd?
/VV
Jag skulle nog svara ja. Jag skulle inte tycka att den vore fantastisk, men tolerabel.
Det är en sak att vi väger in tidigare beteenden i samband med t.ex. bedömningen av påföljd för regelbrytande inlägg - för den som tidigare fått en viss typ av inlägg raderade kan det ju vara naturligt att eskalera till en varning om det fortsätter.
Däremot kan knappast en okej tråd bli icke-okej för att TS tidigare skapat andra dåliga trådar, och vice versa bör givetvis inte en dålig tråd accepteras bara för att TS tidigare skapat bra trådar. Tillskillnad från frågan om t.ex. en varning bör utdelas eller ej bör ju beaktas att en okej tråd som korgas är ett straff inte bara för TS, men också för alla andra som hade velat läsa och diskutera ämnet.
Skrivelsen om att Flashback ställer krav på kvalité och läsvärde bör tillämpas restriktivt och i ljuset av vad vi anger som vår grundläggande utgångspunkt - att erbjuda en plattform där alla olika typer av frågeställningar och hållningar kan framföras och brytas mot varandra. Vår huvudsakliga roll bör vara att moderera bort direkta regelbrott som förhindrar ett sådant utbyte, inte söka kurera fram vad ytterst blir en fråga om vad vår egna personliga smak finner intressant och läsvärt i någon finare bemärkelse.
Skrivelsen ger oss utrymme att ta bort trådstarter av spamkaraktär, direkta obegripligheter och sådant som är så spretigt eller smalt eller av andra skäl praktiskt nog nära omöjligt att få någon vettig diskussion kring. Att tillämpa skrivelsen hårdare än så vänder jag mig emot. Är TS frågeställning begriplig, relevant för delforumets ämnesområde och tillräckligt substantiell för att kunna resonera kring (alltså ej listtrådar) bör de få leva. I det här fallet finner i vart fall jag det vara uppfyllt med råge - hur och i vad mån religiösa vill mena på att deras liv förbättras av sin religiösa trosutövning är väl en central och relevant fråga att diskutera i ett religionsforum?
Vad TS skapat för andra trådar tidigare, om TS har någon viss ståndpunkt denne gärna vill övertyga andra om eller om andra användare stör sig på TS finner jag egalt. Om något är det snarare skäl för att verkligen tillse att när TS producerar en i sig acceptabel tråd så bör denna få leva, som ett incitament för att skapa sådana trådar även framöver.