Citat:
Ursprungligen postat av
UyCVswHfsnM2z3nH
Och hur får du det till att bolagen suger ut pengar från sjuka amerikaner? Väntar du dig att sjukvårdspersonal ska jobba ideellt?
Vi har inte ett fungerande system, människor får stå med mössan i hand och be snällt om att få en remiss och efter att ha tjatat det till sig så är väntetiden ändå flera månader.
Och jag har redan förklarat för dig att alla privata system inte behöver se ut som det amerikanska. De har sina egna problem. Du verkar inkapabel till att föra ett resonemang utan halmgubbar.
Kan du istället förklara för mig varför mina skattepengar ska gå till att behandla rökande fetton som inte tar hand om sig själva?
FÖR DET ÄR POÄNGEN FÖR ETT FÖRSÄKRINGSBOILAG! Att tjäna pengar.
begriper du?
Idag betalar vi alla vad sjukvården kostar i form av skattemedel, var och en betalar proportionerligt efter intjänad inkomst. pengarna går till personal-, drifts- och administrationskonstander, dvs de faktiska kostnaderna för sjukvård.
I USA betalar amerikanarna inte bara för ovan utan OCKSÅ för att div. bolag ska kunna gå med fet vinst. Du frågade efter vinsten innan, den ligger på 54 miljarder dollar, (för de 7 största bolagen)
Det är alltså förenklat vad amerikaner behöver punga ut med UTÖVER vad sjukvården kostar i drift.
Och har du ens fått med dig att en sjukförsäkring i USA går på ca 1800-6000 i månaden för 1 individ, sen OM du blir sjuk och ex behöver vård, så behöver du ändå betala en jäkla massa UTÖVER premien.
Avgifter som alltså ruinerar väldigt många amerikaner och som vissa alltså inte kan betala. Vilket gör att den där dagen de eller deras barn får cancer så tvingas de gå bankrupp för livet....och varför? Jo för att en föräkringbolagsägare ska kunna leva loppan nånstans.
varför tror du någon till slut sköt VD.n för typ det största bolaget för inte allt för länge sen?
USA har världens dyraste sjukvård för sina medborgare samt! världens dyraste mediciner.
Berätta vad exakt är så bra med att leva i ett land med så dyr sjukvård att väldigt många inte har råd med den? Varken för sig själva eller sina barn.