2026-08-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rehabilitator
Jag har tidigare haft en dålig kvinnosyn utan att reflektera över det. Sen utbildade jag mig och försökte lära mig tänka utöver primitiva instinkter och incel-tendenser. Jag har visserligen en ganska dålig syn på allting men det är inget specifikt med kvinnor jag nedvärderar mer än något annat, och det är kanske bra.

Jag har gjort ungefär samma resa som du fast gällande killar/män då.

Man växer upp till slut, nu är mina närmsta vänner män sen många år tillbaka.
Citera
2026-08-17, 18:43
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Ca 100 miljoner amerikaner dras med vårdskulder. Många söker inte vård pga att de inte har råd. I USA finns det föräldrar som får välja mellan att köpa insulin eller mat till sina barn. En man som var ute och vandrade med sina vänner föll och blev spetsad av sin ena vandringsstav, valde att gå hela vägen tillbaka med staven i sig för att undvika den dyra helikopterambulansen.

https://youtube.com/shorts/sfEAKfKhvbI?si=b6o8h8FOnUBQ3Jfi

Privata företag har bara ansvar gentemot sina aktieägare. Hade de europeiska länderna haft samma system som i USA hade här funnits 2-3 stora försäkringsbolag efter några år eftersom privata företag köper upp varandra för att bli störst på marknaden.

Sen kan de göra i stort sett göra vad de vill. Läs på om han som Luigi Mangione sköt tex.

Systemet är inte perfekt här i Sverige men det är bättre än att lägga sitt liv och hälsa i händerna på ett korrumperat försäkringsbolag.

Men tyvärr går vi mot samma som i USA eftersom politikerna har jobbat hårt för att bryta ner/försämra den allmänna sjukvården i Sverige.

Det var intressant men säg det till någon som förespråkar det amerikanska sjukvårdssystemet istället.
Citera
2026-08-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det var intressant men säg det till någon som förespråkar det amerikanska sjukvårdssystemet istället.

Ja det är ju därför jag säger det till dig eftersom du förespråkar ett sjukvårdssystem som bygger på privata sjukförsäkringar och är lika naiv som vanligt att du inte tror att det hade liknat det i USA till slut
Citera
2026-08-17, 19:08
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ja det är ju därför jag säger det till dig eftersom du förespråkar ett sjukvårdssystem som bygger på privata sjukförsäkringar och är lika naiv som vanligt att du inte tror att det hade liknat det i USA till slut

Det finns många saker som existerar i både USA och Sverige men som ändå ser helt annorlunda ut.
Citera
2026-08-17, 19:17
Medlem
Citat:
Det finns många saker som existerar i både USA och Sverige men som ändå ser helt annorlunda ut.

Intetsägande svar
Citera
2026-08-17, 20:03
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Intetsägande svar

Det var ett påstående, inte ett svar. Du ställde ingen fråga.
Citera
2026-08-17, 20:21
Medlem
Citat:
Det var ett påstående, inte ett svar. Du ställde ingen fråga.

Vi säger så snutte, du får sista ordet
Citera
2026-08-17, 21:30
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Gör vi? jag har inte noterat ett enda "sverige" i TS.
Följ vad som skrivs i tråden lilla du , det som skrivs kretsar kring vad som i detta land anses som dålig kvinnosyn .

Citat:
Tror nog människor skrattar betydlgit mer av div. antifeministiska fånar på detta forum, finns tom en hel bok fylld med just sådant material.
En hel bok ?
Hoppas den har stora bokstäver och många bilder så feminister orkar med att läsa den .
Citera
2026-08-17, 21:42
Medlem
Citat:
Och hur får du det till att bolagen suger ut pengar från sjuka amerikaner? Väntar du dig att sjukvårdspersonal ska jobba ideellt?

Vi har inte ett fungerande system, människor får stå med mössan i hand och be snällt om att få en remiss och efter att ha tjatat det till sig så är väntetiden ändå flera månader.

Och jag har redan förklarat för dig att alla privata system inte behöver se ut som det amerikanska. De har sina egna problem. Du verkar inkapabel till att föra ett resonemang utan halmgubbar.

Kan du istället förklara för mig varför mina skattepengar ska gå till att behandla rökande fetton som inte tar hand om sig själva?

FÖR DET ÄR POÄNGEN FÖR ETT FÖRSÄKRINGSBOILAG! Att tjäna pengar.

begriper du?

Idag betalar vi alla vad sjukvården kostar i form av skattemedel, var och en betalar proportionerligt efter intjänad inkomst. pengarna går till personal-, drifts- och administrationskonstander, dvs de faktiska kostnaderna för sjukvård.

I USA betalar amerikanarna inte bara för ovan utan OCKSÅ för att div. bolag ska kunna gå med fet vinst. Du frågade efter vinsten innan, den ligger på 54 miljarder dollar, (för de 7 största bolagen)
Det är alltså förenklat vad amerikaner behöver punga ut med UTÖVER vad sjukvården kostar i drift.
Och har du ens fått med dig att en sjukförsäkring i USA går på ca 1800-6000 i månaden för 1 individ, sen OM du blir sjuk och ex behöver vård, så behöver du ändå betala en jäkla massa UTÖVER premien.
Avgifter som alltså ruinerar väldigt många amerikaner och som vissa alltså inte kan betala. Vilket gör att den där dagen de eller deras barn får cancer så tvingas de gå bankrupp för livet....och varför? Jo för att en föräkringbolagsägare ska kunna leva loppan nånstans.
varför tror du någon till slut sköt VD.n för typ det största bolaget för inte allt för länge sen?

USA har världens dyraste sjukvård för sina medborgare samt! världens dyraste mediciner.

Berätta vad exakt är så bra med att leva i ett land med så dyr sjukvård att väldigt många inte har råd med den? Varken för sig själva eller sina barn.
Senast redigerad av Merapi 2026-08-17 kl. 21:45.
Citera
2026-08-17, 22:22
Medlem
Citat:

begriper du?

Idag betalar vi alla vad sjukvården kostar i form av skattemedel, var och en betalar proportionerligt efter intjänad inkomst. pengarna går till personal-, drifts- och administrationskonstander, dvs de faktiska kostnaderna för sjukvård.

I USA betalar amerikanarna inte bara för ovan utan OCKSÅ för att div. bolag ska kunna gå med fet vinst. Du frågade efter vinsten innan, den ligger på 54 miljarder dollar, (för de 7 största bolagen)
Det är alltså förenklat vad amerikaner behöver punga ut med UTÖVER vad sjukvården kostar i drift.
Och har du ens fått med dig att en sjukförsäkring i USA går på ca 1800-6000 i månaden för 1 individ, sen OM du blir sjuk och ex behöver vård, så behöver du ändå betala en jäkla massa UTÖVER premien.
Avgifter som alltså ruinerar väldigt många amerikaner och som vissa alltså inte kan betala. Vilket gör att den där dagen de eller deras barn får cancer så tvingas de gå bankrupp för livet....och varför? Jo för att en föräkringbolagsägare ska kunna leva loppan nånstans.
varför tror du någon till slut sköt VD.n för typ det största bolaget för inte allt för länge sen?

USA har världens dyraste sjukvård för sina medborgare samt! världens dyraste mediciner.

Berätta vad exakt är så bra med att leva i ett land med så dyr sjukvård att väldigt många inte har råd med den? Varken för sig själva eller sina barn.

Killen tror på den fria marknaden och ser framemot att ha 2-3 jobb bara för att få det att gå runt
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-17 kl. 22:25.
Citera
2026-08-18, 07:22
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

begriper du?

Jag vet inte varför du svamlar om detta. Skriv det till någon som förespråkar det amerikanska systemet istället, om du hittar någon.
Citera
2026-08-18, 07:24
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Killen tror på den fria marknaden och ser framemot att ha 2-3 jobb bara för att få det att gå runt

Jag tror på kärleken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in