2026-08-17, 08:44
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Bara för att du beter dig som en idiot så betyder det inte att kvinnor inte vill visa upp sig. Lär dig att bete dig, ditt jävla svin.

Va? Har du bränt en säkring?
Citera
2026-08-17, 12:12
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Hur mycket tänker du dig att en vanlig polis och soldat ska ha i lön för att kunna betala skola, läkemedel, vård, osv ur egen ficka?

En vanlig blindtarmsoperation kostar 100 000+. Bara som referens.

Det får marknaden bestämma. Det är så ekonomi fungerar.

Pengar uppstår inte ur tomma intet bara för att man först skickar pengarna i en omväg till staten och sedan låter staten köpa tjänsterna som sedan fördelas ut till invånarna.
Citera
2026-08-17, 12:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
haha jo för det är just privata sjukförsäkringar som USA använder sig av mest.

Och jag tror vi fortsatt har olika förväntningar på föräldrar som baseras på deras kön. Och sociala förväntningar styr i hög grad just hur människor agerar.

Det finns massor av u-länder som har offentlig sjukvård previs som vi har. Trots det har vi mycket bättre vård än dem. Så varför skulle ett privat system behöva se ut som det i USA?

Nej vi har inte olika förväntningar på föräldrar. Det är normen i sverige att som man vabba och vara föräldraledig. Det vi har är ängsliga mammor, eftersom det ligger i kvinnans natur att vara ängslig. Ingen jämställdhetspolitik kan ändra på det.
Citera
2026-08-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det finns massor av u-länder som har offentlig sjukvård previs som vi har. Trots det har vi mycket bättre vård än dem. Så varför skulle ett privat system behöva se ut som det i USA?

Nej vi har inte olika förväntningar på föräldrar. Det är normen i sverige att som man vabba och vara föräldraledig. Det vi har är ängsliga mammor, eftersom det ligger i kvinnans natur att vara ängslig. Ingen jämställdhetspolitik kan ändra på det.

Vad tröttsam du är.
Vad går privata försäkringsbolag ut på?
Vad är deras affärsidé?
Det borde få dig att begripa något.

U-länder har mindre BNP än I-länder.
Vilket leder till mindre inkomster i form av skatter till staten, och vad tenderar det göra med en stats förmåga ex. bygga sjukhus, köpa in dyr utrustning och betala välutbildade läkare tillräckligt så de väljer stanna och ex. inte dra utomlands etc etc?
Nån aning?

Vi har fortsatt olika värderingar gällande detta. Att vi idag betraktar det som ok att en pappa tar ut föräldraledighet är en sak från att betrakta det som lika ok att han ex. tar ut mer än modern som tvärtom.
Senast redigerad av Merapi 2026-08-17 kl. 13:30.
Citera
2026-08-17, 13:50
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Vad tröttsam du är.
Vad går privata försäkringsbolag ut på?
Vad är deras affärsidé?
Det borde få dig att begripa något.

U-länder har mindre BNP än I-länder.
Vilket leder till mindre inkomster i form av skatter till staten, och vad tenderar det göra med en stats förmåga ex. bygga sjukhus, köpa in dyr utrustning och betala välutbildade läkare tillräckligt så de väljer stanna och ex. inte dra utomlands etc etc?
Nån aning?

Vi har fortsatt olika värderingar gällande detta. Att vi idag betraktar det som ok att en pappa tar ut föräldraledighet är en sak från att betrakta det som lika ok att han ex. tar ut mer än modern som tvärtom.

Privata bolag är konkurrensutsatta, och de som är mest effektiva överlever medan de andra går under. Det är ekonomilektion 1A, och du resonerar som en kommunist.

Varför inte förstatliga alla andra marknader om det fungerar så himla bra?

Vem i hela sverige skulle påstå att det inte är ok att en pappa tar ut mer föräldraledighet än mamman?Har du en bekantskapskrets över huvud taget? Det finns inte på kartan på kartan att någon motsätter sig det, utom möjligen på manosfärforumet på Flashback eller hos strikt frikyrkliga eller muslimer.
Citera
2026-08-17, 13:56
Medlem
avulsions avatar
Katarakt bland feminister.
Citera
2026-08-17, 14:02
Medlem
Citat:
Privata bolag är konkurrensutsatta, och de som är mest effektiva överlever medan de andra går under. Det är ekonomilektion 1A, och du resonerar som en kommunist.

Varför inte förstatliga alla andra marknader om det fungerar så himla bra?

Vem i hela sverige skulle påstå att det inte är ok att en pappa tar ut mer föräldraledighet än mamman?Har du en bekantskapskrets över huvud taget? Det finns inte på kartan på kartan att någon motsätter sig det, utom möjligen på manosfärforumet på Flashback eller hos strikt frikyrkliga eller muslimer.

Snabb AI googling visar att bara de 7 största sjukförsäkringsbolagen i USA har en omsättning på 1,7 biljoner (Biljoner) dollar på ett år.
Detta är alltså pengar de suger ut från sjuka amerikaner.
Berätta igen varför vissa ska kapitalisera på mänskliga sjukdomar och skador.

Det finns helt enkelt vissa saker som man inte ska göra till en business utan de ska vara rättigheter för medborgare som man gemensamt står för, dit hör rätten till sjukvård, rätten skyddas för andras våld, krig eller brott eller ex. naturkatastrofer.

Men? Du tycker kanske att man ska kapitalisera även på dessa saker?
Om du inte har råd att betala dyra försäkringar så ska det vara fritt fram för andra kunna utsätta dig för brott ex. För hey! Polis och rättstat finns bara till för de som kan betala.
Senast redigerad av Merapi 2026-08-17 kl. 14:11.
Citera
2026-08-17, 14:43
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Snabb AI googling visar att bara de 7 största sjukförsäkringsbolagen i USA har en omsättning på 1,7 biljoner (Biljoner) dollar på ett år.
Detta är alltså pengar de suger ut från sjuka amerikaner.
Berätta igen varför vissa ska kapitalisera på mänskliga sjukdomar och skador.

Det finns helt enkelt vissa saker som man inte ska göra till en business utan de ska vara rättigheter för medborgare som man gemensamt står för, dit hör rätten till sjukvård, rätten skyddas för andras våld, krig eller brott eller ex. naturkatastrofer.

Men? Du tycker kanske att man ska kapitalisera även på dessa saker?
Om du inte har råd att betala dyra försäkringar så ska det vara fritt fram för andra kunna utsätta dig för brott ex. För hey! Polis och rättstat finns bara till för de som kan betala.

Är du Nooshi Dadgostar?

Tips: googla skillnaden mellan omsättning och vinst. Det är två olika begrepp.

Du har inget argument när ditt resonemang kokar ner till "ska". Hur du tycker att saker ska vara är inte relevant. Var inte lat, förklara hur du dragit dina slutsater istället istället.
Citera
2026-08-17, 15:12
Medlem
Citat:
Är du Nooshi Dadgostar?

Tips: googla skillnaden mellan omsättning och vinst. Det är två olika begrepp.

Du har inget argument när ditt resonemang kokar ner till "ska". Hur du tycker att saker ska vara är inte relevant. Var inte lat, förklara hur du dragit dina slutsater istället istället.

Nej, och ursäkta mig här men jag vet inget svenskt (eller europeiskt) politiskt parti som är intresserad av att skrota svensk sjukvård och ersätta det med privata försäkringsbolag som sen ska sitta och göra miljarder på sjuka och skadade svenskar.
Vilka skulle de vara?

Sen din idiot, omsättning är alla samlade inkomster för ett företag, och summan av intresse här eftersom det är det DU och alla andra ska punga ut med extra utöver då vad sjukvården kostar.

Europa mfl har ettvälfungerande system som är gjort FÖR sina medborgare och deras behov.

Och amerikaner är gröna av avund över att vi fått till detta inkl annan välfärd som gynnar alla.

Men du vill alltså riva ner detta och skaffa det amerikanska. Wow!
Citera
2026-08-17, 15:49
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nej, och ursäkta mig här men jag vet inget svenskt (eller europeiskt) politiskt parti som är intresserad av att skrota svensk sjukvård och ersätta det med privata försäkringsbolag som sen ska sitta och göra miljarder på sjuka och skadade svenskar.
Vilka skulle de vara?

Sen din idiot, omsättning är alla samlade inkomster för ett företag, och summan av intresse här eftersom det är det DU och alla andra ska punga ut med extra utöver då vad sjukvården kostar.

Europa mfl har ettvälfungerande system som är gjort FÖR sina medborgare och deras behov.

Och amerikaner är gröna av avund över att vi fått till detta inkl annan välfärd som gynnar alla.

Men du vill alltså riva ner detta och skaffa det amerikanska. Wow!

Och hur får du det till att bolagen suger ut pengar från sjuka amerikaner? Väntar du dig att sjukvårdspersonal ska jobba ideellt?

Vi har inte ett fungerande system, människor får stå med mössan i hand och be snällt om att få en remiss och efter att ha tjatat det till sig så är väntetiden ändå flera månader.

Och jag har redan förklarat för dig att alla privata system inte behöver se ut som det amerikanska. De har sina egna problem. Du verkar inkapabel till att föra ett resonemang utan halmgubbar.

Kan du istället förklara för mig varför mina skattepengar ska gå till att behandla rökande fetton som inte tar hand om sig själva?
Citera
2026-08-17, 16:42
Medlem
Citat:
Och hur får du det till att bolagen suger ut pengar från sjuka amerikaner? Väntar du dig att sjukvårdspersonal ska jobba ideellt?

Vi har inte ett fungerande system, människor får stå med mössan i hand och be snällt om att få en remiss och efter att ha tjatat det till sig så är väntetiden ändå flera månader.

Och jag har redan förklarat för dig att alla privata system inte behöver se ut som det amerikanska. De har sina egna problem. Du verkar inkapabel till att föra ett resonemang utan halmgubbar.

Kan du istället förklara för mig varför mina skattepengar ska gå till att behandla rökande fetton som inte tar hand om sig själva?

Ca 100 miljoner amerikaner dras med vårdskulder. Många söker inte vård pga att de inte har råd. I USA finns det föräldrar som får välja mellan att köpa insulin eller mat till sina barn. En man som var ute och vandrade med sina vänner föll och blev spetsad av sin ena vandringsstav, valde att gå hela vägen tillbaka med staven i sig för att undvika den dyra helikopterambulansen.

https://youtube.com/shorts/sfEAKfKhvbI?si=b6o8h8FOnUBQ3Jfi

Privata företag har bara ansvar gentemot sina aktieägare. Hade de europeiska länderna haft samma system som i USA hade här funnits 2-3 stora försäkringsbolag efter några år eftersom privata företag köper upp varandra för att bli störst på marknaden.

Sen kan de göra i stort sett göra vad de vill. Läs på om han som Luigi Mangione sköt tex.

Systemet är inte perfekt här i Sverige men det är bättre än att lägga sitt liv och hälsa i händerna på ett korrumperat försäkringsbolag.

Men tyvärr går vi mot samma som i USA eftersom politikerna har jobbat hårt för att bryta ner/försämra den allmänna sjukvården i Sverige.
Senast redigerad av gum69mo 2026-08-17 kl. 17:02.
Citera
2026-08-17, 16:58
Avslutad
Jag har tidigare haft en dålig kvinnosyn utan att reflektera över det. Sen utbildade jag mig och försökte lära mig tänka utöver primitiva instinkter och incel-tendenser. Jag har visserligen en ganska dålig syn på allting men det är inget specifikt med kvinnor jag nedvärderar mer än något annat, och det är kanske bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in