2026-08-15, 20:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Det uppstod en liten konflikt i tvättstugan förra veckan. Jag hade klämt in mig i slutet av någons tvättid för att köra en snabbtvätt av mina träningskläder. Det var lite ostädat men det var inte jag som hade orsakat det så jag sket i det.

Det finns en riktig smällfet tjockis i huset som bor ihop med en svarting. Plötsligt kommer hon in i tvättstugan, sur och otrevlig, och börjar gnälla på att golvet är smutsigt. Hon hade en riktigt dålig attityd. Då fällde jag (en onödig) rasistisk kommentar om hennes man och att det är hårigt i trapphuset. Hon blev helt paff.

Nu har jag fått epost från hyresgästföreningen om ordningsregler och att man ska bete sig respektfullt i tvättstugan. Men där står det också att hon ska polisanmäla mig för att ha förolämpat henne.

Det är bara svammel eller hur? Är det olagligt att förolämpa någon?

Edit: Fixar rubriken och lite annat.
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-08-15 kl. 20:33.
Citera
2026-08-15, 20:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Ord mot ord. Den anmälan kommer hon ingenstans med.
Citera
2026-08-15, 20:35
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ord mot ord. Den anmälan kommer hon ingenstans med.

Ja såklart nekar jag. Men är det överhuvudtaget olagligt?
Citera
2026-08-15, 20:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Kalla någon neger är dumt om det finns vittnen i närheten. Eller om det spelas in på mobilen.
Citera
2026-08-15, 20:46
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Det uppstod en liten konflikt i tvättstugan förra veckan. Jag hade klämt in mig i slutet av någons tvättid för att köra en snabbtvätt av mina träningskläder. Det var lite ostädat men det var inte jag som hade orsakat det så jag sket i det.

Det finns en riktig smällfet tjockis i huset som bor ihop med en svarting. Plötsligt kommer hon in i tvättstugan, sur och otrevlig, och börjar gnälla på att golvet är smutsigt. Hon hade en riktigt dålig attityd. Då fällde jag (en onödig) rasistisk kommentar om hennes man och att det är hårigt i trapphuset. Hon blev helt paff.

Nu har jag fått epost från hyresgästföreningen om ordningsregler och att man ska bete sig respektfullt i tvättstugan. Men där står det också att hon ska polisanmäla mig för att ha förolämpat henne.

Det är bara svammel eller hur? Är det olagligt att förolämpa någon?

Edit: Fixar rubriken och lite annat.

Så Du får ett mail från HGF i vilket det står att Din granne ska polisanmäla Dig; är det rätt uppfattat?
Citera
2026-08-15, 20:58
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Så Du får ett mail från HGF i vilket det står att Din granne ska polisanmäla Dig; är det rätt uppfattat?

Hon har klagat på mig och sagt till dom att hon ska polisanmäla mig.
Citera
2026-08-15, 21:03
Medlem
fjollciggs avatar
Du skulle ha sparat kommentaren om sambon till tråden där vi skriver vad vi borde ha sagt

Men nej, det är inte olagligt att fyra av en förolämpning i affekt, åtminstone mot inte vanligt löst folk. Offentliga tjänstemän är en annan femma, men det var det inte tal om här, antar jag?
Citera
2026-08-15, 21:09
Medlem
Förolämpning faller under enskilt åtal så det är inget som polisen bryr sig om. Det är dessutom otroligt svårt att vinna ett sådant mål (källa: en advokat som jag anlitat).
Citera
2026-08-15, 21:19
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Förolämpning faller under enskilt åtal så det är inget som polisen bryr sig om. Det är dessutom otroligt svårt att vinna ett sådant mål (källa: en advokat som jag anlitat).

Det betyder att hon får betala sin egen advokat och driva målet själv?
Citera
2026-08-15, 21:28
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Du skulle ha sparat kommentaren om sambon till tråden där vi skriver vad vi borde ha sagt

Men nej, det är inte olagligt att fyra av en förolämpning i affekt, åtminstone mot inte vanligt löst folk. Offentliga tjänstemän är en annan femma, men det var det inte tal om här, antar jag?

Det kan absolut vara olagligt att förolämpa någon, om det sker i affekt eller inte spelar inte någon roll, är det grovt nog är det brottsligt.

Förolämpning är dock ett brott som inte går under allmänt åtal, i vanliga fall får alltså åklagare inte åtala.

MEN, det finns undantag, om BO är under 18 eller om det är påkallat från allmän synpunkt att åtala så får åklagaren åtala.
Generellt sett ses det ofta som påkallat från allmän synpunkt om förolämpningen är ett "hatbrott".
DVS om förolämpningen anspelar på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.
Citera
2026-08-15, 21:34
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det kan absolut vara olagligt att förolämpa någon, om det sker i affekt eller inte spelar inte någon roll, är det grovt nog är det brottsligt.

Förolämpning är dock ett brott som inte går under allmänt åtal, i vanliga fall får alltså åklagare inte åtala.

MEN, det finns undantag, om BO är under 18 eller om det är påkallat från allmän synpunkt att åtala så får åklagaren åtala.
Generellt sett ses det ofta som påkallat från allmän synpunkt om förolämpningen är ett "hatbrott".
DVS om förolämpningen anspelar på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.

Så i det här fallet går det alltså under allmänt åtal. Men det kommer ju vara ord mot ord. Om hon nu skulle anmäla mig, hur tror du det slutar?
Citera
2026-08-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare

Det är inte svårare att vinna enskilt åtal. Kraven för fällande dom är exakt samma.

Det är utredningen av brottet som är den svåra delen.
Vid enskilt åtal får du bedriva all utredning själv, utan några av polisens befogenheter och utan tillgång till deras register och liknande.
Men har man tydliga bevis som t.ex. förtal på sociala medier som kan kopplas till en privatperson så är det inte alls svårt att vinna.

Gällande enskillt/allmänt åtal så stämmer det att förolämpning inte faller under allmänt åtal.
Men det finns undantag. T.ex. om den förolämpade är under 18år, eller om det är "påkallat från allmän synpunkt".
Påkallat från allmän synpunkt brukar det ofta anses vara om det är sk "hatbrott" dvs om det anspelar på ras/hudfärg, sexuall läggning och liknande.
Då kan åklagare välja att åtala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in