2026-08-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Så i det här fallet går det alltså under allmänt åtal. Men det kommer ju vara ord mot ord. Om hon nu skulle anmäla mig, hur tror du det slutar?

Det brukar läggas ned, det brukar det göras med hänvisning till att det inte går under allmänt åtal i de flesta sådana fall även om det finns bevis.
Åklagarna har sällan tid/ork för sådana skitfall så de brukar bedöma att det inte är påkallat från allmän synpunkt oavsett vad förolämpningen är.

Du ska ha otur och få fel åklagare för att bli åtalad.
I ditt fall är det bara ord mot ord dessutom. Så rimligen blir det nedlagt.
Citera
2026-08-15, 21:41
Medlem
Citat:
Det uppstod en liten konflikt i tvättstugan förra veckan. Jag hade klämt in mig i slutet av någons tvättid för att köra en snabbtvätt av mina träningskläder. Det var lite ostädat men det var inte jag som hade orsakat det så jag sket i det.

Det finns en riktig smällfet tjockis i huset som bor ihop med en svarting. Plötsligt kommer hon in i tvättstugan, sur och otrevlig, och börjar gnälla på att golvet är smutsigt. Hon hade en riktigt dålig attityd. Då fällde jag (en onödig) rasistisk kommentar om hennes man och att det är hårigt i trapphuset. Hon blev helt paff.

Nu har jag fått epost från hyresgästföreningen om ordningsregler och att man ska bete sig respektfullt i tvättstugan. Men där står det också att hon ska polisanmäla mig för att ha förolämpat henne.

Det är bara svammel eller hur? Är det olagligt att förolämpa någon?

Edit: Fixar rubriken och lite annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Så Du får ett mail från HGF i vilket det står att Din granne ska polisanmäla Dig; är det rätt uppfattat?
Citat:
Hon har klagat på mig och sagt till dom att hon ska polisanmäla mig.
Ett mejl från Hyresgästföeningen? Har faktiskt inte hört talas om att Hyresgästföreningen skulle agera så, det ingår inte i den organisationens uppdrag.
Och det förvånar mig mycket att en medlemsförening skulle nämna något som har att göra med en annan "medlem".

Undrar om du har blandat ihop begreppen, du kanske menar bostadsrättsföreningen? En Brf-styrelse skulle kunna informera om ordningsregler.
(men inte Hyresgästföreningen).
Citera
2026-08-15, 21:42
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det brukar läggas ned, det brukar det göras med hänvisning till att det inte går under allmänt åtal i de flesta sådana fall även om det finns bevis.
Åklagarna har sällan tid/ork för sådana skitfall så de brukar bedöma att det inte är påkallat från allmän synpunkt oavsett vad förolämpningen är.

Du ska ha otur och få fel åklagare för att bli åtalad.
I ditt fall är det bara ord mot ord dessutom. Så rimligen blir det nedlagt.

Okej.

Tack för svaren!
Citera
2026-08-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Men om det var en neger kan man väl inte kalla den för nåt annat?
Vet hon inte att han är neger tror du?
Färgblind kanske?

"Jävla neger" är exempel på förolämpning som lett till fällande dom i Sverige.

Neger anses i Sverige vara ett nedsättande skällsord.
Då menar jag av samhället i stort och framförallt av rättsväsendet. Du håller så klart inte med, men vad du(eller jag för den delen) personligen tycker är inte relevant.
Citera
2026-08-15, 21:54
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ett mejl från Hyresgästföeningen? Har faktiskt inte hört talas om att Hyresgästföreningen skulle agera så, det ingår inte i den organisationens uppdrag.
Och det förvånar mig mycket att en medlemsförening skulle nämna något som har att göra med en annan "medlem".

Undrar om du har blandat ihop begreppen, du kanske menar bostadsrättsföreningen? En Brf-styrelse skulle kunna informera om ordningsregler.
(men inte Hyresgästföreningen).

Jo jag har blandat ihop begreppen. Det jag menar är bostadsbolaget jag hyr min lägenhet av. Rätt begrepp är hyresvärden.
Inser nu att det finns något som heter Hyresgästföreningen. Men det är inte det jag menar.
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-08-15 kl. 22:32.
Citera
2026-08-15, 21:56
Medlem
Merwinnas avatar
Eftersom det handlade just om att hennes man var svart, så faller det under "hets mot folkgrupp", och det tar polisen mycket allvarligare på än vanliga "förolämpningar" (som handlar om något annat). Jag tycker att det är fel, men det är så det är.

Men jag tror ändå inte att de har resurser att utreda det här, och gör de det ändå så neka bara! Ord står ju mot ord, och det enda brottet där en åtalad kan bli dömd mot sitt nekande ändå är våldtäkt.
Citera
2026-08-15, 21:57
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Det kan absolut vara olagligt att förolämpa någon, om det sker i affekt eller inte spelar inte någon roll, är det grovt nog är det brottsligt.

Förolämpning är dock ett brott som inte går under allmänt åtal, i vanliga fall får alltså åklagare inte åtala.

MEN, det finns undantag, om BO är under 18 eller om det är påkallat från allmän synpunkt att åtala så får åklagaren åtala.
Generellt sett ses det ofta som påkallat från allmän synpunkt om förolämpningen är ett "hatbrott".
DVS om förolämpningen anspelar på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.

Lawline håller med dig!
Förolämpning är ett brott som regleras i 5 kap. 3 § brottsbalken (BrB) […] Förolämpning innebär enligt 5 kap. 3 § BrB att någon uttalar sig nedsättande mot någon annan på ett sätt som är ägnat att kränka den andres självkänsla eller värdighet.
I TS fall verkar det dock inte handla om förolämpning, utan förtal.
För att det ska vara fråga om förolämpning måste beteendet eller uttalandena rikta sig direkt mot den berörda i fråga. Om någon uttalar sig nedsättande om en person till en helt annan person och inte direkt till den berörda så rör det sig inte om förolämpning utan kan istället vara fråga om förtal.
Källa: https://lawline.se/answers/var-gar-gransen-for-forolampning
Citera
2026-08-15, 21:58
Medlem
Risken är väl att polisen får det till något rasistiskt påhopp.
De har väl en hel avdelning som sysslar med sådana brott?
Se till o säkra din elektroniska utrustning så att polisen inte kan ta del av innehållet.
Mindre bra att du kör med ett erkännande här. Dessutom med ett konto du använt ett tag så de verkligen kan nagelfara din karaktär.

Lär ju inte vara så svårt att koppla ihop det du skriver med åtalet.
Citera
2026-08-15, 22:08
Medlem
Citat:
"Jävla neger" är exempel på förolämpning som lett till fällande dom i Sverige.

Neger anses i Sverige vara ett nedsättande skällsord.
Då menar jag av samhället i stort och framförallt av rättsväsendet. Du håller så klart inte med, men vad du(eller jag för den delen) personligen tycker är inte relevant.
Ja med ordet jävla kan det mesta förstärkas.
Men använde han sig av det förstärkande ordet då?
Citera
2026-08-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eftersom det handlade just om att hennes man var svart, så faller det under "hets mot folkgrupp", och det tar polisen mycket allvarligare på än vanliga "förolämpningar" (som handlar om något annat). Jag tycker att det är fel, men det är så det är.

Men jag tror ändå inte att de har resurser att utreda det här, och gör de det ändå så neka bara! Ord står ju mot ord, och det enda brottet där en åtalad kan bli dömd mot sitt nekande ändå är våldtäkt.
Hets mot folkgrupp är inte aktuellt då det bara sades till en person
Citera
2026-08-15, 22:15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Det betyder att hon får betala sin egen advokat och driva målet själv?
Ja men om du fälls får du betala din egen advokat och hennes, lite skadestånd på det, du är ju arbetslös så det klara du väl av!
Citera
2026-08-15, 22:16
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Det uppstod en liten konflikt i tvättstugan förra veckan. Jag hade klämt in mig i slutet av någons tvättid för att köra en snabbtvätt av mina träningskläder. Det var lite ostädat men det var inte jag som hade orsakat det så jag sket i det.

Det finns en riktig smällfet tjockis i huset som bor ihop med en svarting. Plötsligt kommer hon in i tvättstugan, sur och otrevlig, och börjar gnälla på att golvet är smutsigt. Hon hade en riktigt dålig attityd. Då fällde jag (en onödig) rasistisk kommentar om hennes man och att det är hårigt i trapphuset. Hon blev helt paff.

Nu har jag fått epost från hyresgästföreningen om ordningsregler och att man ska bete sig respektfullt i tvättstugan. Men där står det också att hon ska polisanmäla mig för att ha förolämpat henne.

Det är bara svammel eller hur? Är det olagligt att förolämpa någon?

Edit: Fixar rubriken och lite annat.
Det är ju konstigt att hon ska anmäla dig för att ha förolämpat henne när det var hennes man som du förolämpade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in