2026-08-21, 12:33
Medlem
https://www.regionstockholm.se/nyheter/2026/08/nio-fall-av-massling/
Citat:
Uppdaterad information om antal mässlingsfall
Publicerad för en timme sedan

Nio fall av mässling har bekräftats i Region Stockholm. Fallen är kopplade till festivalen Urkult som pågick i Sollefteå i slutet av juli.
Citera
2026-08-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är väldigt tyst om källan till det hela
Källa till vad?
Citera
2026-08-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför ska hon sättas i förvar? Hon är vaccinerad och är för vaccinering

Troligtvis bara ett pressmeddelande, ingen seriös person ser henne som vaccinerad.
Citera
2026-08-21, 12:52
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttGroggluder
Inte ens mässlingvaccinet ger immunitet, det trodde jag...
Det finns inget vaccin i världen som ger 100%igt skydd.

Så det är troligtvis någon som har haft extrem otur.

Dock är man också smittsam trots vaccin (Om än i mindre grad, men den mindre graden är inte säkerhetsställd till någon procentsats vad jag vet) om man får en genombruten infektion. Så det kan mycket väl dyka upp fler fall från färjan.
Senast redigerad av SilentVictory 2026-08-21 kl. 12:56.
Citera
2026-08-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Troligtvis bara ett pressmeddelande, ingen seriös person ser henne som vaccinerad.

Utseende säger inget om en enskild person är vaccinerad eller inte. Har hon någonsin argumenterat mot vaccin? Miljöpartiet (MP) är för allmänna vaccinationer och stöder vetenskapligt beprövade vaccinationsprogram. Partiet förespråkar en stark och förebyggande hälso- och sjukvård där vaccinationer ses som en viktig del av folkhälsoskyddet, och har exempelvis drivit på för avgiftsfria eller subventionerade vacciner mot allvarliga sjukdomar.

Flest vaccinskeptiska politiker hittar du inom SD
Citera
2026-08-21, 13:00
Medlem
Citat:
Utseende säger inget om en enskild person är vaccinerad eller inte. Har hon någonsin argumenterat mot vaccin? Miljöpartiet (MP) är för allmänna vaccinationer och stöder vetenskapligt beprövade vaccinationsprogram. Partiet förespråkar en stark och förebyggande hälso- och sjukvård där vaccinationer ses som en viktig del av folkhälsoskyddet, och har exempelvis drivit på för avgiftsfria eller subventionerade vacciner mot allvarliga sjukdomar.

Flest vaccinskeptiska politiker hittar du inom SD

Utseendet säger allt och sen när hon börjar prata på blir det bekräftat.
Citera
2026-08-21, 13:03
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det finns inget vaccin i världen som ger 100%igt skydd.

Så det är troligtvis någon som har haft extrem otur.

Dock är man också smittsam trots vaccin (Om än i mindre grad, men den mindre graden är inte säkerhetsställd till någon procentsats vad jag vet) om man får en genombruten infektion. Så det kan mycket väl dyka upp fler fall från färjan.
I ett mässlingsutbrott i Schweiz 2024 insjuknade 51 stycken, varav 37 var vaccinerade. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11141130/

Vaccin mot dessa sjukdomar är ett bedrägeri, har alltid varit. Det är sanitet och bättre mat som är anledningen till att dom nästan försvunnit, inte vaccin.
Citera
2026-08-21, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Vaccin mot dessa sjukdomar är ett bedrägeri, har alltid varit. Det är sanitet och bättre mat som är anledningen till att dom nästan försvunnit, inte vaccin.
Så besökarna på festivalen var ovanligt snuskiga och äckliga alltså.

För att många var ovaccinerade kan ju inte vara orsaken.

Vid alla andra festivaler, som har betydligt fler besökare smittas ingen, så lösningen borde vara att man vid gränsöverskridande kulturmöten inför fler duschar, och krav på att byta underkläder i alla fall en gång i veckan. Kanske man kan låta duschkräm och trosor eller kalsonger ingå i entrébiljetten, och sedan kontroller så att man tvättar sig, borstar tänder och verkligen tar på sig rent efter.
Citera
2026-08-21, 13:26
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Jag har också läst att de skall vara samhällskritiska. Hur beskriver du festivalbesökarna? Har de någon minsta gemensamma nämnare? Inte för att kritisera, utan för att jag bara är nyfiken.
Har ingen aning. Jag skulle aldrig gå på något sådant. Däremot är jag samhällskritisk och har mina tankar om varför man vill att personer som jag ska associeras med ”ansvarslösa hippies”.
Citera
2026-08-21, 14:18
Medlem
Ytterligare tre fall av mässling har bekräftats och kopplas till festivalen Urkult i Västernorrland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1488388
Citera
2026-08-21, 14:20
Medlem
Citat:
Varför ska hon sättas i förvar? Hon är vaccinerad och är för vaccinering

För en vaccinerad som är sjuk smittar ju andra...
Citera
2026-08-21, 14:26
Medlem
Jag misstänker att de mesta som smittar och drivit smittan är 70-talister. (fr tidigt). Det beror inte på att de är antivaxxare utan många av dem fick bara en spruta i stället för två.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
För en vaccinerad som är sjuk smittar ju andra...

Ja då får du låsa in 10 000 personer. Nu är hon vaccinerad och om hon blir sjuk så är smittrisken mycket lägre

"Är man vaccinerad men ändå smittas av mässling blir man inte lika sjuk och man är heller inte smittsam på samma sätt, berättar Lars-Erik. Men får heller inte lika illa komplikationer som man annars kan få."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PdaJAe/overlakarens-ilska-efter-masslingsmittan-vaccinera-er

Då är det bättre göra som i Italien. Straffa icke-vaccinerade i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in