2026-08-19, 19:48
Medlem
Det pågår ju ett mässlingsutbrott i USA.
Jag har inte sett någon koppla ihop det med Urkult.
Kan det vara någon besökare från USA som kom med smittan?
Citera
2026-08-19, 19:49
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Man bör ha i åtanke att hormedia fokuserar på att det är ”samhällskritiska” personer som har samlats/smittats.

De vill alltså att man som läsare ska göra associationen samhällskritik = fel.

Att de dessutom skriver att ”de flesta varit ovaccinerade” får ju en att undra hur bra vaccinet är. Om 15 av 21 smittade varit ovaccinerade och lika stor andel av besökarna i stort varit ovaccinerade/vaccinerade så är det ju konstigt fokus.

Vaccinerade som insjuknar borde vara arga på läkemedelsindustrin och de som propsat för att de ska ta något som inte funkar, och de som inte är vaccinerade är antagligen okej med att man insjuknar, så det hela är en icke-nyhet.

Du verkar inte förstå hur vaccin och gruppimunitet fungerar. Men jag gör ju iofs kopplingen vaccinmitsåndare = svårt att ta in information.
Citera
2026-08-19, 19:56
Medlem
ThePaleHorses avatar
Hur ser det ut med sexuellt överförbara sjukdomar på denna knull-turfestival?
Flumstock alá Woodstock...
Citera
2026-08-19, 20:08
Medlem
9zs avatar
Det tycks råda en tämligen stor samhällskritik bland på festivaldeltagarna i fråga. Många som undviker vaccination osv.
Har de någon gång tänkt sig att om de blandar sig med för många av deras egna så ökas risken markant att bli smittad av massa hemska sjukdomar?
Jag menar att om de sätter sig på en buss, tunnelbana eller spårvagn så är 95% av medpassagerarna vaccinerade mot både det ena och det andra (i Sverige). Men skulle andelen vaccinerade i deras omgivning sjunka rejält ja då ökar risken för att de blir smittade. I vanliga fall så åker vaccinmotståndare gratis iom att andra tagit vaccin.
Citera
2026-08-19, 20:13
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Man bör ha i åtanke att hormedia fokuserar på att det är ”samhällskritiska” personer som har samlats/smittats.

De vill alltså att man som läsare ska göra associationen samhällskritik = fel.

Att de dessutom skriver att ”de flesta varit ovaccinerade” får ju en att undra hur bra vaccinet är. Om 15 av 21 smittade varit ovaccinerade och lika stor andel av besökarna i stort varit ovaccinerade/vaccinerade så är det ju konstigt fokus.

Vaccinerade som insjuknar borde vara arga på läkemedelsindustrin och de som propsat för att de ska ta något som inte funkar, och de som inte är vaccinerade är antagligen okej med att man insjuknar, så det hela är en icke-nyhet.

Jag har också läst att de skall vara samhällskritiska. Hur beskriver du festivalbesökarna? Har de någon minsta gemensamma nämnare? Inte för att kritisera, utan för att jag bara är nyfiken.
Citera
2026-08-19, 20:14
Medlem
Mässling är sällsynt farligt, de flesta äldre svenskar har haft det som barn och fått med det livslång skydd.
Vaccin kan inte skydda på samma sätt, om ni lägger märke på hur läkare uttalar sig så ger de aldrig en siffra eller procent utan de bara säger " ganska bra skydd".

Det här hat mot personer som inte vill vaccinera sig förstår jag inte, om vaccin fungerar varför är alla så rädda att bli smittade? Sverige har litat blind på FHM och vården och verkar inte vara informerade om vad som händer i länder som USA, Japan eller många andra. 8ch ja, jag vet att det är för att svt inte rapporterar om det... Men ändå, kolla vad som har hänt till exempel med covid vaccin, nu utreder USA ALLA vaccin och det kommer bli många intressanta upptäckt.

Jag var chockad när under den så kallad pandemin började de uppmanar alla inklusive gravida att ta sprutan, så gravida kan inte äta fisk och rå saker på grund av metall och parasiter men kan få en experimentel spruta?

Många länder accepterade inte WHO "rekommendationer " och de som gjorde det som USA, japan och andra länder har slutat rekommendera vaccin för barn och friska människor
Senast redigerad av Toskana 2026-08-19 kl. 20:25.
Citera
2026-08-19, 20:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag hade bältros när jag var 45. Ingen fara alls, röda utslag på sidan och på ryggen runt midjan. Kändes inte speciellt mycket och försvann efter ett par veckor. Jag förstår att det kan vara värre när man är äldre, men hur stor är risken att man får det igen om man redan haft det?
En viss procent får återkommande herpes zoster infektioner och det är fruktansvärt jobbigt
Man får då antiviral medicin typ Valtrex
Senast redigerad av popll 2026-08-19 kl. 20:17.
Citera
2026-08-19, 20:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Det pågår ju ett mässlingsutbrott i USA.
Jag har inte sett någon koppla ihop det med Urkult.
Kan det vara någon besökare från USA som kom med smittan?
Mycket möjligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjolnirr
Samma här, när jag fick vattkoppor tvingade morsan över mig till grannbarnen för att smitta ner dom haha
Det är för att barnsjukdomar är ofarliga för barn, plus det är bra för immunitet. Vi har förlorar mycket kunskap 8ch vi tror att en tablett eller en spruta ska ordna allt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Jag har också läst att de skall vara samhällskritiska. Hur beskriver du festivalbesökarna? Har de någon minsta gemensamma nämnare? Inte för att kritisera, utan för att jag bara är nyfiken.
Sköna människor
Citera
2026-08-19, 20:25
Medlem
mjolnirrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Det är för att barnsjukdomar är ofarliga för barn, plus det är bra för immunitet. Vi har förlorar mycket kunskap 8ch vi tror att en tablett eller en spruta ska ordna allt.

Sparkar du in några fler öppna dörrar idag?
Citera
2026-08-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Satt och tänkte "jävla antivaxxer hippies", men nu när jag tänker efter så vet jag inte om jag är vaccinerad mot mässling.
Jag fick en massa vacciner som ung, men jag minns inte vilka det var.
Försökte ta reda på det genom 1177, men där stod ingenting.

Prof. Johnny Ludvigsson, beskriver i SvD närmare om MPR-vaccinets "historia" i Sverige. I Linköping började BVC-läkare 1974 att förskriva och betala vaccin till sina egna familjer. Det tog skruv för politikerna i länet så att de snabbt som attan ändrade sitt beslut att inte ge barnen vaccin. Så följde de andra landstingen efter och är du född i början av 1970-talet i Sverige så är du MPR-vaccinerad.

Skolhälsovården har sen följt upp de barn som missat denna vaccination då, och man räknar med att barn i Sverige födda efter 1982 har fått två MPR-injektioner.

Båda kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet har artiklar också, men inte som ger specifika svar på dina frågor. Informativa ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in