2026-08-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag misstänker att de mesta som smittar och drivit smittan är 70-talister. (fr tidigt). Det beror inte på att de är antivaxxare utan många av dem fick bara en spruta i stället för två.

Ja då får du låsa in 10 000 personer. Nu är hon vaccinerad och om hon blir sjuk så är smittrisken mycket lägre

"Är man vaccinerad men ändå smittas av mässling blir man inte lika sjuk och man är heller inte smittsam på samma sätt, berättar Lars-Erik. Men får heller inte lika illa komplikationer som man annars kan få."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PdaJAe/overlakarens-ilska-efter-masslingsmittan-vaccinera-er

Då är det bättre göra som i Italien. Straffa icke-vaccinerade i stället.

Du smittar andra oavsett om du är vaccinerad.... får du symptom har du viruset i dig som sprider sig till andra. Risken för att du själv blir allvarligt sjuk minskar. Men fortfarande inte garanti.
Citera
2026-08-21, 14:51
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Verkar vara precis som jag gissade, en bunt vänstertomtar som är vaccin och läkemedelsmotståndare, men vilka inte tvekar en sekund på att använda något från växtriket för läkning och helning. Samtidigt så tror de på allas lika värde och tycker att vi ska ge bort allt vi äger till MENA apor.
Inte så konstigt när pharmas läkemedel ofta skadar dig mer än läker. Gick igenom hela fass till att bara bli psykiskt handikappad av skiten i många år. Det enda som räddade mig var växtbaserade alternativmediciner. Inga bensos, ssris, snri, antipsyk, lyrica, ndri/stimulanter, antihistaminer kunde hjälpa mig. Min läkare tycker jag ska fortsätta den växtbaserade alternativa vägen då han vittnat att det funkade bättre än vanliga mediciner för mig.

Är inte motståndare till all medicin (eller vacciner för den delen) men ssri-antidepressanter har t.ex. effekter som liknar placebo i studier, och kan ha självmordsförsök och tankar som bieffekter. Samt göra sig permanent impotent. Bensos är neurotoxiska och gör en grovt fysiskt beroende och skapar mer ångest i längden, förstör minnet och kognitiva förmågor och framkallar extremt seriösa och farliga neurologiska sjukdomar i förtid. Z analoger är extremt carcinogena, så pass att det signifikant risk om du tar det regelbundet.

Folk som litar blint på pharma är mer skeva och primitiva än folket som tror att all medicin och vaccin är skapat för att döda oss (när det oftast handlar om girighet från läkemedelsindustrin).

Ja i Sverige tror vi på allas lika värde då vi inte är primitiva nazistgrisar. Vadå ge bort? Att vi inte diskriminerar dom, låter dom vara del av samhället, arbeta och bidra är enbart positivt egentligen. Medan högernazisterna vill sparka på sjuka, arbetslösa och handikappade svenskar. Och ljuger om allt och alla för att sprida sin dystopiska nazipropaganda och diktaturanda. Allt fler öppnar ögonen och ser högern för vilken lögnaktig manipulativ fascistiskt riktning det tagit.
Citera
2026-08-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Äh mässlingen var en barnsjukdom som alla andra. Jag hade den, och visst 40° feber, men vad fan. Den gick över.
För dig, inte för alla. En del överlever cancer också.För den enskilda personen kanske det kan verka som en banal sjukdom, om just den personen haft tur. Det betyder inte att det är en lätt botad småsak för alla andra. Mässlingen betraktades som ett stort problem inom vetenskap och sjukvård, därför utvecklades vaccin som de också bestämde skulle ges till ALLA barn. Det finns massor av vacciner för allvarliga sjukdomar som inte ingår gratis i barnvaccinationsprogrammet. Att någon vill lägga pengar på att se till att alla blir vaccinerade gratis visar att det är en problematisk sjukdom.
Citera
2026-08-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
För en vaccinerad som är sjuk smittar ju andra...
Om man är vaccinerad så blir man inte sjuk. Det är det som är själva grejen.
Citera
2026-08-21, 15:15
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför ska hon sättas i förvar? Hon är vaccinerad och är för vaccinering

Jag hade hoppats på att hon och ledningen för Mp hade fått mässlingen. Det var synd att så icke var fallet.
Citera
2026-08-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm-motala

Det är mycket mindre risk att bli sjuk om du är vaccinerad men risken är inte 0. Blir man sjuk trots vaccination så kallas det för genombrottsinfektion och det verkar vara några som har blivit det i just detta utbrott. Men man blir oftast betydligt lindrigare sjuk än om man hade varit helt ovaccinerad.
Citera
2026-08-21, 16:01
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/sara-parkman-om-masslingsutbrottet-pa-urkultfestivalen
Citat:
Artisten Sara Parkman beklagar att utbrottet drabbar en av, enligt henne, norra Sveriges viktigaste festivaler. Hon är samtidigt orolig för sin bebis, som var med henne på festivalen i år.

”Människor som tror på den här typen av konspirationsteorier sätter andras liv i fara”, säger artisten till Kulturnytt.
Citera
2026-08-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Inte så konstigt när pharmas läkemedel ofta skadar dig mer än läker. Gick igenom hela fass till att bara bli psykiskt handikappad av skiten i många år. Det enda som räddade mig var växtbaserade alternativmediciner. Inga bensos, ssris, snri, antipsyk, lyrica, ndri/stimulanter, antihistaminer kunde hjälpa mig. Min läkare tycker jag ska fortsätta den växtbaserade alternativa vägen då han vittnat att det funkade bättre än vanliga mediciner för mig.

Är inte motståndare till all medicin (eller vacciner för den delen) men ssri-antidepressanter har t.ex. effekter som liknar placebo i studier, och kan ha självmordsförsök och tankar som bieffekter. Samt göra sig permanent impotent. Bensos är neurotoxiska och gör en grovt fysiskt beroende och skapar mer ångest i längden, förstör minnet och kognitiva förmågor och framkallar extremt seriösa och farliga neurologiska sjukdomar i förtid. Z analoger är extremt carcinogena, så pass att det signifikant risk om du tar det regelbundet.

Folk som litar blint på pharma är mer skeva och primitiva än folket som tror att all medicin och vaccin är skapat för att döda oss (när det oftast handlar om girighet från läkemedelsindustrin).

Ja i Sverige tror vi på allas lika värde då vi inte är primitiva nazistgrisar. Vadå ge bort? Att vi inte diskriminerar dom, låter dom vara del av samhället, arbeta och bidra är enbart positivt egentligen. Medan högernazisterna vill sparka på sjuka, arbetslösa och handikappade svenskar. Och ljuger om allt och alla för att sprida sin dystopiska nazipropaganda och diktaturanda. Allt fler öppnar ögonen och ser högern för vilken lögnaktig manipulativ fascistiskt riktning det tagit.

Du, är en idiot av rang. Och har f.ö aldrig läst genom fass. Klipp dig och skaffa ett jobb
Citera
2026-08-21, 16:05
Medlem
Blanda inte in ekologisk i det där. Det finns inga ekologiska festivaler.
Citera
2026-08-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm-motala

Du kan fortfarande bli sjuk även med vaccin... men mildare variant men du kan fortfarande vara smittsam. Förstår inte hur folk kan tro man inte kan bli sjuk även med vaccin. Samma med influensa också. Rabies likaså.. har du rabies vaccin måste du fortfrande ta massa sprutor efter för minska risken för att bli sjuk.
Citera
2026-08-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du smittar andra oavsett om du är vaccinerad.... får du symptom har du viruset i dig som sprider sig till andra. Risken för att du själv blir allvarligt sjuk minskar. Men fortfarande inte garanti.

Jag tror mer på överläkaren än på anonyma nissar på flashback. Risken för allvarlig sjukdom och smitta minskar kraftigt. Och CDC håller med.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/30/9/24-0150_article
Citera
2026-08-21, 16:57
Medlem
Mp

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag hade hoppats på att hon och ledningen för Mp hade fått mässlingen. Det var synd att så icke var fallet.

Det är bisarrt att önska att människor blir sjuka. Du bör kanske fundera lite över din mentala hälsa.

PS Jag ogillar MP som parti.
Senast redigerad av SiamGnome 2026-08-21 kl. 16:58. Anledning: glömt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in