2026-08-14, 20:35
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej, de har inga kylar men nog ett av Sveriges svalaste bolag, Inte varit på något svalare och då har jag ändå varit på många Systembolag. Är man törstig direkt och inte ids betalar 89kr (billigare i Sthm men jag har ingen priskoll då jag inte bor där) eller vad de kostar på puben så är det ett bra hack.
Naturlig kylning är ju bra och Greta blir gla!
Du kanske inte varit på Högdalens Bolag? Källarplan och kallast i Stockholmsområdet enligt personlig utredning.
Citera
2026-08-14, 22:25
Medlem
Refunds avatar
På ölstudion i Göteborg (systemet) har dom kall starköl. Frågade om detta och dom sa att dom har börjat få lov att göra avvägningar och har tillåtelse att sälja kall öl som blir dålig fort om den förvaras i rumstemperatur, så måste ölen vara i det dyrare slaget.

Bor inte i Sverige längre men håller med om att man inte ser kyld folköl lika ofta i butikerna längre förutom på bensinstationer.
Senast redigerad av Refund 2026-08-14 kl. 22:30.
Citera
2026-08-14, 23:18
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Skämt åsido. Klart att det hade varit trevligt, men knappast särskilt nödvändigt. Hur ofta dricker man direkt efter att man handlat?

Klart man behöver uppmuntra alla alkisar att dricka ölen direkt i bilen på parkeringen.

Skämt åsido: själv dricker jag öl rumstempererat så jag påverkas inte av vad ni pratar om.
Citera
2026-08-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Visst finns det kalla 3,5or i butiken där jag bor, men det svider lite att betala 18 plus pant för dem.
Ja det är klart. Har ett ställe som säljer kalla 7,2or 50cl på flaska på söndagar. Över åttio spänn styck, men får man i sig två av dom så mår man rätt bra. 😅
Citera
2026-08-15, 00:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Brukar inte bli akut sugen på kall öl men skulle jag bli det och de inte fanns i butik skulle jag väl handla och lägga en burk eller flaska i frysen. Lär ju hinna bli kall på en halvtimma vilket säkert motsvarar tiden du sprungit runt och letat. Nu kanske du hade tänkt sätta dig ute i solen på en parkbänk visserligen och då är dilemmat såklart ett annat.

Ska iväg till affären snart och då ska jag kolla om dom har kyld öl men jag tvivlar på det. Kundunderlaget kan ju inte vara överdrivet stort så här 2026 när allt med alkohol ska ses som degenererande och något endast missbrukande alkisar dricker.

Det är också en variant. Kombinera med en ordentlig kylväska med några isklampar i så är man nog hemma. Då riskerar ju inte ölen bli varm igen medans man sitter och sippar på den första.
En annan lösning är att köpa rumsvarm folköl och en påse partyis. Sedan väljer man plastpåse i kassan, lägger ölen i botten och ispaketet över. Man kan också riva upp ispåsen om man vik sprida ut kylan lite.
Citera
2026-08-15, 00:47
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Det har väl inte funnits kall öl i butik de senaste 50 åren?

7-11 i min stad har kall öl, men det är det enda ställe jag sett det på.
Citera
2026-08-15, 06:00
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Där jag bor så är det endast blattekiosker och bensinstationer som säljer kalla 3,5%

Mataffärerna har inte ölen kyld utan säljer den på hyllorna bland övrig dricka

Har nog aldrig sett kyld öl i mataffären
Citera
2026-08-15, 06:52
Medlem
Megalogics avatar
Har väl alltid vart så för att alkisar inte ska kunna njuta av ölen direkt ifrån butik.
Citera
2026-08-15, 08:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
har butikerna slutat sälja kall öl? jag var runt på ICA och COOP utan att hitta några kalla öl i en kyl. Däremot så fanns det kall öl på en invandraraffär (som jag inte tror får sälja alkohol då denna nyligen blev av med tillståndet för cigaretter)

vad är er erfarenhet?

Stora kedjorna och butikerna runt Stockholm har ingen öl på kylning. De står i rumstemperatur vilket är runt 20° i dessa AC-tempererade miljöer.
Enda jag hittat kylt är läsk t ex cola, ej kolsyrade flaskor Mer, vitamindrycker o dyl, Aloe Vera dryck och alla dessa erbarmliga energidrycker.
Citera
2026-08-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
har butikerna slutat sälja kall öl? jag var runt på ICA och COOP utan att hitta några kalla öl i en kyl. Däremot så fanns det kall öl på en invandraraffär (som jag inte tror får sälja alkohol då denna nyligen blev av med tillståndet för cigaretter)

vad är er erfarenhet?

Håll dig till din invandrarbutik då.
Citera
2026-08-15, 13:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalogic
Har väl alltid vart så för att alkisar inte ska kunna njuta av ölen direkt ifrån butik.
Det är ren myt.
Alkisar behöver inte njuta för att dricka alkohol.
Det drabbar bara vanliga människor.
Connoisseurer inom skrået kringgår allt detta genom att köpa en flaska Minttu och några iskalla flaskor Pucko att mixa med, alt, en flaska fulrom och en kall Coca Cola.
Senast redigerad av Giant Squid 2026-08-15 kl. 13:19.
Citera
2026-08-18, 15:40
Medlem
ekerilars avatar
Jag förstår inte vitsen med att köpa iskall öl i affären. Den har väl hunnit bli fesljummen innan du hunnit hem med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in