2026-08-14, 14:28
Medlem
Dricka-kylarna i butikerna fylls nog med sådant som köps och förtärs direkt - folköl har inte den omsättningen. Ingen köper enstaka 3,5r för att dricka direkt på ICA och Coop - de köper ett 6-pack och ställer hemma i kylen.

Det finns ingen lag som säger att butiker inte får sälja kyld folköl - det är butikerna själva som valt detta - förmodligen för att efterfrågan på kall folköl styckvis är väldigt låg.
Citera
2026-08-14, 14:45
Medlem
Giant Squids avatar
Typ varenda bensinmack med lite livsmedel brukar ha kalla 3.5 or i kylen.
Citera
2026-08-14, 15:07
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Det har väl inte funnits kall öl i butik de senaste 50 åren?
Jo, absolut. Hemköp har ofta det. Nästan alla mina lokala butiker har kall folköl.

Bensinmackar har alltid det.
Citera
2026-08-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
har butikerna slutat sälja kall öl? jag var runt på ICA och COOP utan att hitta några kalla öl i en kyl. Däremot så fanns det kall öl på en invandraraffär (som jag inte tror får sälja alkohol då denna nyligen blev av med tillståndet för cigaretter)

vad är er erfarenhet?
Låter som du har haft tur.
Öl ska drickas sval, och det gäller det mesta. Att kylvaror skall hållas kalla är en annan sak.

Ren jävla idioti att hålla kylskåpen på nättojämnt frostfritt, när man får ljumma drickan i solen en stund för att inte hjärnan och tänderna ska frostsprängas.
Inte undra på att det kan säljas Nocco och Celsius och annat skit med smak av paddslem eller liggsårsspäckad mördarsnigel. Den är så kall att ingen märker skillnad.

Däremot har butiker krav på inomhustemp! Ingen vill köpa en halvsmält kexchoklad, eller hur?
Så har du 23grader på din parkbänk - är en 16-17graders öl perfekt!
Citera
2026-08-14, 15:14
Medlem
halaltarzans avatar
Visst finns det kalla 3,5or i butiken där jag bor, men det svider lite att betala 18 plus pant för dem.
Citera
2026-08-14, 15:23
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Tror att jag sett att Hemköp haft åtminstone alkoholfri bärs i kyl på sistone, de alkoholfria har blivit jävligt mycket godare de senaste åren!
Citera
2026-08-14, 15:35
Medlem
Det tror jag att mina affärer har, men är inte helt säker. Det var dock länge sedan jag köpte sist.
Citera
2026-08-14, 15:39
Medlem
Onanikrems avatar
Systembolaget under "plattan" i Sthm brukar ha sval öl, lifehack om man är i Sthm. Bor man på hotell plockar man ut det som finns i minibaren och ställer in sina öl, finns ingen minibar lägger man ölen i handfatet och spolar kallt vatten på dem 15-20 minuter. Många hotell har även ismaskin i korridoren, då tar man papperskorgen från rummet och gör till ishink.
Citera
2026-08-14, 15:45
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Systembolaget under "plattan" i Sthm brukar ha sval öl, lifehack om man är i Sthm. Bor man på hotell plockar man ut det som finns i minibaren och ställer in sina öl, finns ingen minibar lägger man ölen i handfatet och spolar kallt vatten på dem 15-20 minuter. Många hotell har även ismaskin i korridoren, då tar man papperskorgen från rummet och gör till ishink.
Om de har is i korridoren finns det väl också särskilda ishinkar på rummen?
Citera
2026-08-14, 15:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Om de har is i korridoren finns det väl också särskilda ishinkar på rummen?
Nej, inte där jag varit. Tror det är meningen man skall ta fem bitar i en grogg eller så. Inte fylla en papperskorg och gå till rummet.
Citera
2026-08-14, 16:06
Medlem
J.Doessons avatar
Har aldrig tänkt på om ica har kalla men vet en annan butik i min närhet som har eller dom har haft iaf. Tänkte inte på att kolla när jag var där sist.
Citera
2026-08-14, 16:08
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Har väl att göra med att det lite svalt där rent generellt, Hemköp ligger ju t.ex. där också, de har ju inga kylar vad jag har sett i alla fall som är där 2-3 ggr i veckan.

Gör inte misstaget som en polare gjorde bara, la i flaskor och lämnade rummet och etiketterna lossnade och orsakade översvämning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in