2026-08-15, 12:02
Medlem
LeifD2s avatar
Möjligt att dom är lata. Men jag är ännu latare!

De afrikaner jag har träffat på har varit heljusta och jobbat på bra. Över Svensson-snittet, skulle jag säga.
Men! Jag vibbar att de afrikaner jag träffar på (jobbar som ingenjör) inte är är representativa för det stora flertalet som kommit hit till norden. Bara att titta på diverse statestik så ser man att förhållandevis många inte jobber och hemfaller åt kriminalitet. De allra lataste orkar nog inte ens vara kriminella.
Citera
2026-08-15, 12:08
Medlem
feemaxxxs avatar
Afrikaner (inte alla) har inte samma syn på tidshorisont och planering. Man lever mer i nuet och använder tillgångarna som finns just nu, och tänker inte pã att pengarna ska räcka.
Exempel:
projektet att ha en hönsgård för få kontuerlig tillgång till ägg haverade för att man käkade upp hönsen.
I ett annat projekt köptes en ko till en Stamm för att mjölka, men den såldes och man köpte en TV istället.
Osv.

Jag skulle inte säga att det är sämre än européernas fanatiska planering och sparande för framtiden, för att glömma att leva i nuet.

Ofta sett trummande afrikaner som inte har ett piss med ett leende i ansiktet som jag aldrig haft.
Citera
2026-08-15, 12:11
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
De allra lataste orkar nog inte ens vara kriminella.

Ja det är en positiv aspekt av negerns lathet. Hen orkar inte ens resa sig för att gå och leta frukt eller begå en våldtäkt.
Citera
2026-08-15, 14:00
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den svarta afrikanska befolkningar har den största genetiska variationen och spridningen av olika DNA i sin grupp av alla människor på jorden. Det är större skillnad genetiskt mellan olika afrikaner än mellan en europé och asiat. Det innebär att du har stor spridning på IQ i Afrika.

Det är helt vansinnigt att generalisera hela Afrika som en monolit.

Och som du säger det händer mycket i Afrika. Du ser förändringar i barnafödandet och utbildningsnivån stiger.

Det är inte konstigt att afrikanska stater är efter. De flesta blev fria 50-70 år sedan. Deras gränser är ofta konstgjorda. De koloniala makterna investerade i Afrika. Det var många gånger stora investeringar men det gjordes på sådant sätt att kolonialmakten tjänade på det och inte den afrikanska kolonin.
Ungefär som Sydkorea. Vad har de för ursäkter för att de lever på ulandsnivå? Nej visst ja. Det gör de ju inte.
Citera
2026-08-15, 14:04
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Och ändå kör japaner sitt land i botten de senaste 30-40åren. 235% statsskuld av BNP.

Nu har jag aldrig varit med om att någon har mätt IQ genom mäta ljudnivån i tunnelbanan. Den var ny.

Lagos har ett mass-transit system men går ovan mark. Då Lagos ligger i ett delta. Kairo och Alger har tunnelbanor.
Är det inte lite typiskt att de två exempel du kan hitta inte är negerländer!
Citera
2026-08-15, 14:12
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeppsholmen
Vi föds
Vi dör
Vad vi gör däremellan bestämmer vi själva.
Och negrerna bestämmer att inte göra något. Good to know.
Citera
2026-08-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Är det inte lite typiskt att de två exempel du kan hitta inte är negerländer!

Afrikanska länder flertalet av dem blev fria 50-70 år sedan. Sen i till ex Lagos, så är det byggt på ett träskdelta. Då är det bättre att ha mass-transit ovan mark. Nassarna i Sydafrika klarade inta av och bygga en tunnelbana när de styrde, inte heller någon kolonialmakt.
Citera
2026-08-15, 14:26
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Afrikanska länder flertalet av dem blev fria 50-70 år sedan. Sen i till ex Lagos, så är det byggt på ett träskdelta. Då är det bättre att ha mass-transit ovan mark. Nassarna i Sydafrika klarade inta av och bygga en tunnelbana när de styrde, inte heller någon kolonialmakt.
Nassarna i Sydafrika klarade av att bygga Afrikas rikaste och modernaste land, något som negrerna nu, med stor entusiasm, ägnar sig åt att förstöra bara för att visa att svarta kan.
Citera
2026-08-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Nassarna i Sydafrika klarade av att bygga Afrikas rikaste och modernaste land, något som negrerna nu, med stor entusiasm, ägnar sig åt att förstöra bara för att visa att svarta kan.
Afrika är en stor kontinent. Jag håller med dig om att många afrikaner gjort mycket bra, sydafrikanska tyskar, boer och eritrea under italienska tiden.

Men de svarta, näe negrer saknar konsekvenstänk, är livsfarliga i mobb med fler än ~20 individer och har aldrig skapat något gott, vackert eller beständigt.
Citera
2026-08-15, 15:32
Medlem
Jag har genom åren jobbat inom olika branscher tillsammans med uppskattningsvis 60 afrikaner. Jag skulle säga att de har ungefär samma arbetsmoral som vem som helst. Det finns några lata, några väldigt flitiga och så de flesta som gör sitt jobb så gott de kan. Jag upplever ingen skillnad mellan dem och svenskar eller folk från andra delar av världen.
Citera
2026-08-15, 15:49
Medlem
Leif Östlig sa sanningen i en intervju. Somalier kan man inte få att jobba, helt odugliga.
Citera
2026-08-15, 15:51
Medlem
Citat:
Nu försöker du dig på en luring. Man kan ju tro att du är en afrikan. Metoden att mäta IQ passar inte i Afrika. Och flera av undersökningar man hänvisar till har blivit extremt kritiserat.

Varför passar inte testet på afrikaner? Är de för annorlunda jämfört med oss kanske?

Om det inte ens går att mäta IQ på dessa människor enligt dig när det fungerar bra på resten av världen, tycker du fortfarande det är en bra idé att ta in dessa i miljoner in i Europa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in