2026-08-14, 14:44
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Det beror på vad du menar med reglerad. Den svenska modellen innebär att fack och arbetsgivare sluter överenskommelser. Andra länder låter politiker göra det, med varierande grad av framgång för arbetarna. I Indien är asbest fortfarande tillåtet, och arbetarna hanterar asbesten helt oskyddade. Man anställer folk dag för dag och låter dem kättra på brobyggen utan säkerhetslina. Var går gränsen för att du ska anse att en marknadsekonomi är oreglerad?

Sverige är inte unika i Europa med att ha fackförbund. Rent generellt kan man säga att länder där fackliga representanter blir utfrysta, trakasserade eller dödade har mycket sämre arbetsvillkor för arbetarna. Om alla är med i facket blir det mycket svårare att töja på de politiska reglerna. Ibland går det till överdrift och leder till onödig byråkrati, men jag föredrar att ha det på det sättet. Starka och självständiga individer kommer alltid att klara sig oavsett vilket samhällssystem man lyder under.

Människor som vägrar vara med i facket borde inte tillåtas jobba på samma arbetsplats som fackanslutna. De drar nytta av regler som facket har förhandlat fram utan att betala för facket. Om man vill vara fullständigt fri från alla gemensamma sammanhang kan man starta eget.

Jämförelsen med fotbollen är bara konstig.

En bättre jämförelse är väl en gisslansituation där kidnapparen kräver en miljon kronor. Du betalar kidnapparen och får tillbaka offret, kan du då säga att du vann över kidnapparen?

Du har en rättslig tvist om ett hus och måste betala motparten en miljon för att båda ska gå nöjda ur konflikten. Har du vunnit över motparten?

Jag skrev att vi har en reglerad marknadsekonomi. Att du ber mig försvara "oreglerad" och drar upp asbest i Indien är ett svar till någon annan. Frågan var om IF Metall vann eller förlorade.

Din egen definition av modellen är mitt argument, fack och arbetsgivare gör överenskommelser sinsemellan.

Efter 1 021 dagar finns ingen. Tesla köpte ut samtliga strejkande och har fortfarande inget avtal.
Fackets ordförande sade ju själv att de har förlorat.

Liknelsen jag gjorde är jättedum, det är poängen.

Dina liknelser går åt fel håll. I gisslanfallet får du tillbaka offret, i husttvisten blir tvisten löst du får något för pengarna. Det är en uppgörelse, inte en förlust.

IF Metall betalade i nästan tre år och fick noll: inget kollektivavtal, inga medlemmar kvar. Rätt liknelse är att du betalar lösensumman och kidnapparen behåller offret. Det kallas inte oavgjort.
Citera
2026-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Att de inte skulle spöa Tesla begrep man ju från dag ett. Onödigt utdraget.

Citat:
Ursprungligen postat av Aniani1
Jag är ingen större anhängare av Tesla i sig, men jag tycker att det är underbart att maffiametoderna från facket inte bar frukt. De har istället skämt ut sig totalt 🤡
Musk som kör med maffiametoder.
Citera
2026-08-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Om du skiter i Facket och koncentrerar dig på den arbetssökande. Hen får ett anställningskontrakt på 23 sidor lagtext, som han skall underteckna. På mitten av sida 15 står det att sjukskrivning sker efter 5 dagar, på sidan 17 står det att det utgår vite av 6 årslöner om arbetstagaren för vidare händelser som förkommit på arbetsplatsen eller i dess närhet. På sidan 19 står det att vid avslutande av arbetet skall en karenstid på 6 mån utgå innan en ny tjänst kan påbörjas samt att pensionsfonden på 1% av snitt KPI under anställningstiden utbetalas. För att anställningen skall påbörjas skall avtalet inlämnas inom 2 dagar.

Det är sådana avtal som är vanliga i USA som vi sluppit i Sverige eftersom vi har kollektivavtal.
Så frågan om Tesla skall ha cred.

Om man skulle råka ut för något sådant: Jag vet att Ingenjörsförbundet har en tjänst man kan ringa och fråga om kontraktsvillkor.
Så vitt jag vet har LO bara motsvarande tjänst för kollektivavtal. Det är synd, men dom vill väl inte att du skall få ett bättre avtal än någon annan, för då urholkar du deras maktbas.

Ingenjörer och andra har ända sedan 1936 haft möjlighet att själva förhandla sina avtalsvillkor. Jag känner inte till något kollektivavtal för ingenjörer som har något annat än "sifferlösa" avtal, dvs där lönen förhandlas mellan dig och arbetsgivaren (och det utan att alla Sveriges ingenjörer behöver gå till Soc därför att den onde arbetsgivaren skinnade dem och lurade dem att skriva på ett ofördelaktigt avtal).
Man har också rätt att förhandla om allt som är bättre än kollektivavtal, inklusive tjänstepension, arbetstid, semester och andra ledigheter samt även förmåner som bilersättning, städhjälp, extra friskvårdsbidrag eller specifika kompetensutvecklingsinsatser .
Det har visat sig att det fungerat väldigt bra under 90 år nu. Fast fackets makt är förstås kringskuren av dumheter som valfrihet och personliga lösningar.

Tråkigt att LO ser dessa personliga friheter som ett hot.
Citera
2026-08-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så det hela slutade med att man gjorde sig av med alla anställda som var anslutna till facket.
Fackets reaktion var att avsluta strejken, inte att utöka den o mangla sönder företaget?

Signalen man sänder ut är alltså att köp ut alla som säger emot. Företaget kan alltså göra som de vill.

Det går ju inte att fortsätta strejka utan medlemmar. Signalen blir väl snarare att Tesla gör vad som helst förutom att ge sina anställda bättre arbetsmiljö.
Citera
2026-08-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Om du skiter i Facket och koncentrerar dig på den arbetssökande. Hen får ett anställningskontrakt på 23 sidor lagtext, som han skall underteckna. På mitten av sida 15 står det att sjukskrivning sker efter 5 dagar, på sidan 17 står det att det utgår vite av 6 årslöner om arbetstagaren för vidare händelser som förkommit på arbetsplatsen eller i dess närhet. På sidan 19 står det att vid avslutande av arbetet skall en karenstid på 6 mån utgå innan en ny tjänst kan påbörjas samt att pensionsfonden på 1% av snitt KPI under anställningstiden utbetalas. För att anställningen skall påbörjas skall avtalet inlämnas inom 2 dagar.

Det är sådana avtal som är vanliga i USA som vi sluppit i Sverige eftersom vi har kollektivavtal.
Så frågan om Tesla skall ha cred.

Nej. Vi har inte sluppit denna typ av avtal i Sverige. Många företag inom IT-sektorn, som ofta inte har kollektivavtal, har en varierande flora av "egna" lösningar och avtal. Ibland med krångliga formuleringar.
Om man skulle råka ut för något sådant: Jag vet att Ingenjörsförbundet har en tjänst man kan ringa och fråga om kontraktsvillkor. Se där, en orsak att vara med i facket!

Så vitt jag vet har LO bara motsvarande tjänst för kollektivavtal. Det är synd, men dom vill väl inte att du skall få ett bättre avtal än någon annan, för då urholkar du deras maktbas.

Ingenjörer och andra har ända sedan 1936 haft möjlighet att själva förhandla sina avtalsvillkor. Jag känner inte till något kollektivavtal för ingenjörer som har något annat än "sifferlösa" avtal, dvs där lönen förhandlas mellan dig och arbetsgivaren (och det utan att alla Sveriges ingenjörer behöver gå till Soc därför att den onde arbetsgivaren skinnade dem och lurade dem att skriva på ett ofördelaktigt avtal). Och ofta nog finns det inget kollektivavtal i botten alls.
Man har också rätt att förhandla om allt som är bättre än kollektivavtal, inklusive tjänstepension, arbetstid, semester och andra ledigheter samt även förmåner som bilersättning, städhjälp, extra friskvårdsbidrag eller specifika kompetensutvecklingsinsatser .
Det har visat sig att det fungerat väldigt bra under 90 år nu. Fast fackets makt är förstås kringskuren av dumheter som valfrihet och personliga lösningar.

Citera
2026-08-14, 15:21
Medlem
Sunimods avatar
Det här är helt åt helvete.
Det facken skapat som trygghet för anställda river man nu ner. Fy faen för sådant.
En galning vi aldrig glömmer som i upphetsniingen gjorde en nazistisk hälsning.
Jag är politiskt blå men kommer från en arbetarfamilj och avgudar det fackliga organisationer gjort ihop med företag i Sverige.
Citera
2026-08-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nej. Vi har inte sluppit denna typ av avtal i Sverige. Många företag inom IT-sektorn, som ofta inte har kollektivavtal, har en varierande flora av "egna" lösningar och avtal. Ibland med krångliga formuleringar.
Om man skulle råka ut för något sådant: Jag vet att Ingenjörsförbundet har en tjänst man kan ringa och fråga om kontraktsvillkor. Se där, en orsak att vara med i facket!

Ingenjörer och andra har ända sedan 1936 haft möjlighet att själva förhandla sina avtalsvillkor. Jag känner inte till något kollektivavtal för ingenjörer som har något annat än "sifferlösa" avtal, dvs där lönen förhandlas mellan dig och arbetsgivaren (och det utan att alla Sveriges ingenjörer behöver gå till Soc därför att den onde arbetsgivaren skinnade dem och lurade dem att skriva på ett ofördelaktigt avtal). Och ofta nog finns det inget kollektivavtal i botten alls.

Du ser ingen skillnad mellan en högskoleingengör och en bilarbetare?
Citera
2026-08-14, 15:30
Medlem
GustavAnders avatar
Rent generellt lever många fackförbund kvar i en förgången tid, typ 1975.

Det är samma människor i fackens ledning som på sosseföreningens möte och dom släpper inte in andra, ja betalande medlemmar vill dom ha men inget annat.

Patetiskt faktiskt. sovjet-stil.
Citera
2026-08-14, 15:31
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniani1
Jag är ingen större anhängare av Tesla i sig, men jag tycker att det är underbart att maffiametoderna från facket inte bar frukt. De har istället skämt ut sig totalt 🤡

Du missar att maffian här består av Musk som kör över svenska värderingar.

Dina förfäder skäms över din ryggradslöshet.
Citera
2026-08-14, 15:38
Medlem
Det är nästan bara äldre män som står på Teslas sida. Man undrar vad dessa män är för några människor. Känns som man vill analysera dem och se vad dessa värderingar kommer ifrån. Just äldre borde ju veta bättre... Tänk vilka värderingar de sprider till sina barn. :/
Vuxenvärlden har ett ansvar tycker jag.
Citera
2026-08-14, 15:41
Medlem
Orcinus-orcas avatar
LO-facken har skapat den här situationen själva. Partiet går före medlemmarna.
Citera
2026-08-14, 15:45
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det är nästan bara äldre män som står på Teslas sida. Man undrar vad dessa män är för några människor. Känns som man vill analysera dem och se vad dessa värderingar kommer ifrån. Just äldre borde ju veta bättre... Tänk vilka värderingar de sprider till sina barn. :/
Vuxenvärlden har ett ansvar tycker jag.

Jo håller med, det är ju SD-röstande äldre män som har fått för sig att de får lön från sin arbetsgivare för arbetsgivaren uppskattar dem. Detta skickar ju signaler till kinesiska, indiska och saudiska investerare att det är bara att etablera i Sverige och köra över svenska arbetarnas rättigheter för egen vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in