Citat:
Ursprungligen postat av
gscoIkljyikdvkhfdI
Ingen vidare fin reklam för företaget heller.
Det beror nog på vem du frågar. En vänsterpartist ser nog annorlunda än en liberal på frågor som föreningsfrihet, demokrati och solidaritet.
Själv skulle jag inte tveka att köpa en Tesla på grund av det här. Men jag skulle förstås inte köpa en Telsa på grund av detta heller.
Självklart skall facket ha rätt att förhandla, och självklart skall facket ha rätt att ta ut sina medlemmar i strejk om förhandlingarna misslyckas.
Men lika självklart är att företaget skall ha rätt att säga nej till avtal över huvud taget, eller till det avtal som facket erbjuder.
Så långt har jag inga problem. Det är det så kallade "sympatiåtgärderna" som skaver. Framförallt att statliga myndigheter väljer sida i kampen och deltar i fackets blockader.
Om det bara var de fackanslutna på det företag komflikten gäller så vore det en jämn spelplan: "Ni godtar inte våra krav? Nähe! Men då jobbar vi inte heller!"
Men att försöka döda ett företag bara för att dom inte går med på (vad dom anser vara) oskäliga villkor är ju rent kriminellt. Även om det var oavsiktligt så tycker jag det var bra att Tesla stod emot och visade på vilka maffia-metoder facket i Sverige har vant sig vid att använda.
Och det skall Tesla ha cred för.