Citat:
Ursprungligen postat av
fjollcigg
Filmbolag är ständigt på jakt efter nya IPs att konvertera till nästa stora filmfranchise, men trots att Disney äger rättigheterna till LucasArts gamla kultkatalog så händer inte ett jota. Varför?
Att man inte gör film av Monkey Island kan jag förstå då Disney redan har en sjörövar-serie, men varför mjölkar man inte titlar som The Dig, Full Throttle och Grim Fandango?
Att intresset för dessa titlar är litet kan knappast va anledningen då exempelvis Forrest Gump sålde ynka 30 000 ex innan Robert Zemeckis gjorde blockbuster av skiten. Jämför med Full Throttle som sålde 1m ex.
Så vad tror ni? Vaffö gör di på detta viset?
Man behövde inte ha läst boken eller ens känna till den, för att uppskatta filmen. Berättelsen är rotad i den riktiga världen vi alla känner till.
Visst, en person skulle kunna uppskatta en film baserad på Grim Fandango, utan att ha spelat det eller ens känna till spelet, men Disney är uppenbarligen inte villiga att ta risken. Det är bara några år sen som de första
kommersiellt framgångsrika "spelfilmerna" gjordes.
Även om spelet är något av en kultklassiker, så sålde det dåligt, och är inte direkt världskänt. Jag har aldrig spelat det, trots att jag spelade flera äventyrsspel från både 80-talet och 90-talet.
Tror också att Disney drar sig för att göra filmer som
inte är för barn, men som har samma "tecknade estetik".
Dessutom så har Disney redan gjort en barnfilm baserad på calakadockorna från den mexikanska högtiden "de dödas dag", och Disney vill säkerligen inte göra en film som är så förvillande estetiskt likartad, men
inte för barn.