2026-08-13, 18:48
Medlem
Mailmanss avatar
Monkey Island hade jag betalat 500kr för att se
Citera
2026-08-13, 19:34
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Monkey Island hade jag betalat 500kr för att se

Den givna följdfrågan är då såklart - vem skulle spela Guybrush?
Citera
2026-08-13, 20:50
Medlem
Fate hade nog varit bättre än både Dial och Skulls. Hade de gjort något med Day of the Tentacle hade de ju fått med Zack McKracken också. Om det inte är samma historia men bara karaktärerna kan det väl bli nästan lite vad som helst. Så det är svårt att säga.

I någon mening tror jag nästan att jag hade föredragit om de gjort lite TV eller film av Sierra On-Line och deras katalog. Space Quest hade nog varit kul sci-fi komedi. Jag erkänner att jag nog hade tittat på Larry också. Manhunter tror jag hade kunnat bli något också. Dystopisk sci-fi.

Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag syftar mycket riktigt på äventyrsspelen, och som du nämner finner vi där bland annat det magnifika Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Kanske borde man ha omarbetat den storyn istället för att satsa på box office-bomben The Dial of Destiny?

Men visst, jag kan hålla med om att många av spelen skulle bli svåra att få till om man bara ”direktöversatte” dem till film. Day of the Tentacle är definitivt ett sånt fall. Men man skulle kunna återanvända karaktärerna i något helt nytt?

The Dig var väl för övrigt ett filmmanus från början, men filmen skulle bli för dyr att göra så Spielberg valde istället att samarbeta med LucasArts. Eller det är i alla fall så jag minns det. Kan ha varit en skolgårdsskröna.
Citera
2026-08-13, 21:08
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Den givna följdfrågan är då såklart - vem skulle spela Guybrush?

Ouff, riktigt bra fråga. Har googlat och funderat ett tag: Thomas Middleditch

https://www.youtube.com/watch?v=8YS0iMVo-F4&t=78s
Citera
2026-08-13, 21:51
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Fate hade nog varit bättre än både Dial och Skulls. Hade de gjort något med Day of the Tentacle hade de ju fått med Zack McKracken också. Om det inte är samma historia men bara karaktärerna kan det väl bli nästan lite vad som helst. Så det är svårt att säga.

I någon mening tror jag nästan att jag hade föredragit om de gjort lite TV eller film av Sierra On-Line och deras katalog. Space Quest hade nog varit kul sci-fi komedi. Jag erkänner att jag nog hade tittat på Larry också. Manhunter tror jag hade kunnat bli något också. Dystopisk sci-fi.

Manhunter var nytt för mig, men gillar konceptet. Och Leisure Suit Larry - absolut! Jag kanske inte skulle erkänna att jag tittade, men visst hade jag tittat

Space Quest spelade jag aldrig själv, men satt bredvid när brorsan spelade och har även kollat på några Let’s play:s, så nog har det nåt!
Citera
2026-08-13, 21:52
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ouff, riktigt bra fråga. Har googlat och funderat ett tag: Thomas Middleditch

https://www.youtube.com/watch?v=8YS0iMVo-F4&t=78s

Det är fan inget dumt svar! Betvivlar inte att du faktiskt tog dig en funderare. Trist bara att det aldrig lär bli av
Citera
Igår, 10:05
Medlem
Skulle gärna se film om Grim Fandango? Skulle vara perfekt fram till Halloween också.
Citera
Igår, 14:18
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittri1990
Skulle gärna se film om Grim Fandango? Skulle vara perfekt fram till Halloween också.

Problemet är att de som spelade spelen när det begavs är 40 plus idag och dessa peka och klicka äventyr är lite väl nördiga för mainstream publiken.

Det blir lite som med nya He-man de som ser den är 40 plus, men målgruppen borde vara 7-15 år. Men 7-15 åringar skiter i den då det bara blir en film i mängden då de har sina egna hjältar från modernare populärkultur.
Citera
Igår, 21:10
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Problemet är att de som spelade spelen när det begavs är 40 plus idag och dessa peka och klicka äventyr är lite väl nördiga för mainstream publiken.

Det blir lite som med nya He-man de som ser den är 40 plus, men målgruppen borde vara 7-15 år. Men 7-15 åringar skiter i den då det bara blir en film i mängden då de har sina egna hjältar från modernare populärkultur.

Visst, vi pek-och-klick-nördar är i klar minoritet, men folk som gillar bra film är desto fler! Och fullt förståeligt att folk skiter i He-Man. Han är ju bara maskot för en serie leksaker. Där fanns aldrig nåt djup. Men Grim Fangango är ett äventyr! Skulle kunna bli en kulthit som dockfilm i stil med Nightmare Before Christmas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in