2026-08-16, 22:21
Medlem
Citat:
Replik: Karensavdraget ska behållas

Centerpartiets ståndpunkt om karensavdraget är otvetydig: det ska behållas. Vi kan inte öka kostnaderna för företagen genom ökad sjukfrånvaro, skriver Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson, Centerpartiet och Anders Ådahl, näringspolitisk talesperson, Centerpartiet.
Publicerad: 16 augusti 2026, 10:00

https://www.di.se/debatt/replik-karensavdraget-ska-behallas/

Centern kommer blockera detta.
Citera
2026-08-16, 23:33
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-ledaren-gar-i-opposition-om-s-slopar-karensavdraget

Vad tycker ni? Kommer C eller S vika sig?

C är ett onödigt parti som det vore bäst om de kunde åka ut tillsammans med L och KD.

Tror C kommer ge med sig eftersom S, V och MP vill slopa karensen och egentligen behövs ju inte ens C om man släpper lite på vänsterskräcken.
Citera
2026-08-17, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tror C kommer ge med sig

Nej

Citat:
Replik: Karensavdraget ska behållas

Centerpartiets ståndpunkt om karensavdraget är otvetydig: det ska behållas. Vi kan inte öka kostnaderna för företagen genom ökad sjukfrånvaro, skriver Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson, Centerpartiet och Anders Ådahl, näringspolitisk talesperson, Centerpartiet.
Publicerad: 16 augusti 2026, 10:00

https://www.di.se/debatt/replik-karensavdraget-ska-behallas/
Citera
2026-08-17, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
De har ju verktyg ifall de misstänker fusk som att kräva läkarintyg etc etc...

Man kan beskatta de allra rikaste som typ bara betalar bolagsskatt på sina inkomster medans arbetare beskattas hårdare med inkomstskatt och låta de pengarna gå till sänkt arbetsgivar-avgifter i samma storlek
Det är otroligt svårt o motarbeta fusk, jag har sista året använt systemet till max, handläggare ringt två gånger, bägge gånger utredning, sista handla om 180dagars regel, dvs så hårt har jag använt systemet.
Även denna 180 dagars regel tog jag mig enkelt förbi.

Folk får krämpor, sedan handlar det om hur noggrant man känner efter, dvs är man sjuk eller har ont är det ingen som tvinga någon att jobba, det är just här det är så lustigt, även här försäkringskassans handläggare föll pladask, finns inget som hindrar en person från att vara sjuk så länge symtomen inte hänför till den föregående man var sjukskriven för.
Citera
2026-08-17, 09:12
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej

Jodå.

Partiet ger med sig efter valet.
Citera
2026-08-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är otroligt svårt o motarbeta fusk, jag har sista året använt systemet till max, handläggare ringt två gånger, bägge gånger utredning, sista handla om 180dagars regel, dvs så hårt har jag använt systemet.
Även denna 180 dagars regel tog jag mig enkelt förbi.

Folk får krämpor, sedan handlar det om hur noggrant man känner efter, dvs är man sjuk eller har ont är det ingen som tvinga någon att jobba, det är just här det är så lustigt, även här försäkringskassans handläggare föll pladask, finns inget som hindrar en person från att vara sjuk så länge symtomen inte hänför till den föregående man var sjukskriven för.

Nu handlar tråden om företag och deras eventuella kostnad vid borttagandet av karensdag!

Inte om dina förehavanden med försäkringskassan
Citera
2026-08-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Nu handlar tråden om företag och deras eventuella kostnad vid borttagandet av karensdag!

Inte om dina förehavanden med försäkringskassan
Det är just detta som är så lustigt, jag är företagare, men som enskild är det FK som betalar sjukpenningen, men 1 karens finns inte om man är planerande, ex jag kan jobba en heldag, känna jag är lite krasslig, passa på o sjukanmäla mig på kvällen innan kl 00, o den dagen räknas som karens även om jag jobbade hela dagen.

Företag har personallöner som avdrag, samt man har bra vinst på varje jobbad timme för en en anställd.
När jag har anställda får jag ut överskottet från den anställde varje timme, ex man fakturera 500kr ex moms, betala 225kr timme, vinst efter varje enskild timme motsvara 35% av vad den anställde tjänar per timme hen jobbar, dag ut o dag in, komma o säga att man inte går pluss på en anställd är att ljuga, det ger fin vinst varje månad, även om personen varit sjuk 3-4 dagar samma månad.
Citera
2026-08-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är just detta som är så lustigt, jag är företagare, men som enskild är det FK som betalar sjukpenningen, men 1 karens finns inte om man är planerande, ex jag kan jobba en heldag, känna jag är lite krasslig, passa på o sjukanmäla mig på kvällen innan kl 00, o den dagen räknas som karens även om jag jobbade hela dagen.

Företag har personallöner som avdrag, samt man har bra vinst på varje jobbad timme för en en anställd.
När jag har anställda får jag ut överskottet från den anställde varje timme, ex man fakturera 500kr ex moms, betala 225kr timme, vinst efter varje enskild timme motsvara 35% av vad den anställde tjänar per timme hen jobbar, dag ut o dag in, komma o säga att man inte går plus på en anställd är att ljuga, det ger fin vinst varje månad, även om personen varit sjuk 3-4 dagar samma månad.

Det finns en diagnos på människor som bara kan prata om sig själv
Citera
2026-08-24, 13:37
Medlem
Kan ju fatta tanken med att ta bort det för att tjänstemanna-jävlar jobbar hemifrån så fort de har ont i stortån. Det kan inte arbetare. Med det sagt är det ju löjligt att något stort antal arbetare skulle ha 2 karensdagar i månaden. Jag kanske har 1-2 om året. Det svider lite grann, men det om din ekonomi fallerar för att du förlorar 3000 om året så har du nog problem och behöver fundera över din tillvaro

Så att, lägg press på mupparna som sätter i system att jobba hemifrån. De ska fan infinna sig på sin arbetsplats, som alla andra, om inte i vissa fall.

Det är en dyr åtgärd att ta bort karensen. Men rättvis ändå. Du tar en dag från din arbetsgivare och sedan får du 80% av din lön. Det är generöst.

Om det slopas, kommer jag definitivt vara hemma och städa 5 gånger om året
Citera
2026-08-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Bra med slopad karens. Man ska inte bli straffad för att man blir sjuk.

Eller bakis, eller trött, eller behöver tvätta bilen etc. Det kan arbetsgivaren betala
Citera
2026-08-24, 13:55
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jodå.

Partiet ger med sig efter valet.

Självklart.

Man ska vara en tappad jubelidiot för att tro att ett parti som Centern, eller vilket parti som helst för den delen, skulle pissa på sin regeringsmakt för en sån liten pseudo-principiell fråga.

Som dessutom faktiskt ÄR fråga om "rättvisa mot företagsekonomi", dvs. det finns ingen tydlig och klar politisk seger att hämta i nåndera alternativen. Antingen är man då "ekonomisk men orättvis", eller så "rättvis men oekonomisk".

Men förstår man överhuvudtaget nåt om politik så förstår man också varför en del partier lyfter frågan. Det är inte för att den är svart-vit, det är UTTRYCKLIGEN för att den har en stor grå kompromisszon, så stor att man kan gå med på nästan vad som helst och ändå hävda att man "stått upp för rättvisan/företagen".

Den kompromissmöjligheten gäller också den ekonomiska aspekten av frågan: är det liksom ingen som fattar att staten kan åta sig att betala för karensdagen (helt eller delvis)? Då blir det plötsligt en politisk win-win, det blir hur rättvist som helst och det kostar inte företagen ett smack.

Är det liksom svårt för nån att se framför sig den kommande presskonferens där S och C (och ev. övriga regeringspartier) säger "vi har löst den här frågan" och presenterar just en lösning åt det hållet? Nästan alla blir nöjda, och vad ska den nya oppositionen klanka på? Att det inte blev ökade kostnader för företagen? Att det är åt helvete att alla som inte jobbar distans också kan vara hemma när de är sjuka?

Och att politiskt köra nån linje om att det är bra att tvinga sjuka människor på jobb i alla fall håller förstås inte, bara att försöka så får vi se vad väljarna tycker om den inställningen...

Poängen är att det var riktigt smart av S (och C) att göra "karensdagen" till valrörelsegrej. Så smart att man kan undra om det inte var en gemensam plan från första början...
Senast redigerad av Graavarg 2026-08-24 kl. 13:58.
Citera
2026-08-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Poängen är att det var riktigt smart av S (och C) att göra "karensdagen" till valrörelsegrej. Så smart att man kan undra om det inte var en gemensam plan från första början...

Viktigaste valfråga är ekonomin och Tidö är betydligt starkare än vänster i ekonomin.
Vänstern vill endast straffbeskatta ihjäl vanlig folk. Höjda skatter på arbete, pension, mat, bensin, el, och sparande (ISK).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in