Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Man kan läsa sig till det. Vi vet att SD är störst inom Tidö och de har väl inga direkta motsättningar mot övriga partier förutom marknadshyror. Möjligt de får lägga sig där men annars är Tidö rätt samspelta, med eller utan (L)
Rödgröna spretar åt precis alla håll. inte ens du som eventuellt rödgrön vet vad du får i paketet efter valet när det vecklas upp. "Sätter en guldtia på att det blir Mp som kommer styra" De har ridit både socialdemokratiska och borgerliga regeringar förr som vågmästare, och fått sin vilja igenom.
Du missar hela poängen. Det jag får med ALLA partier utanför "blocket" är öppen och fri diskussion, och en ärlig tävling om väljarnas röster. Alla tycker inte som jag, men jag kan själv välja det parti (och den kandidat) jag vill. Det ÄR demokrati, och själva demokratin och att den funkar är 1000X viktigare för mig än vem som vinner valet.
Tidö-blocket är anti-demokrati, ett sätt att frånta de svenska väljarna möjlighet att själva välja vilka partier som går bra i valet, som därför har fått stöd av väljarna för sin politik. Just den politik som de fritt och ivrigt debatterat med andra politiska partier om.
Tidö-blocket är otydlig brungrå massa vars huvudsakliga budskap till det svenska folket är "om vi blir störst tillsammans så bildar vi regering". Samtidigt blockerar blocket väljarnas möjlighet att i normal ordning välja ett parti att rösta på för att man gillar det partiets politik, det man röstar på är "Blocket" och vilken politik "Blocket" har tänkt sig säger det inte. Det är ofattbart för mig att en sådan konstruktion har över 40% stöd, i Sverige. Och det har inget med "höger" eller "vänster" att göra, bara med oss väljares möjlighet att faktiskt välja.
Så varje gång nån skriver inlägg som understryker den totalitära Tidö-strukturen genom att jämföra med den normala demokratiska diskussionen som försiggår ENBART bland oppositionen så hoppas jag att ytterligare väljare får upp ögonen för att INTE rösta på ett block. ALDRIG rösta på ett "block", oberoende av vad det består av.
Och när "blockets" politiker påstår att väljare "vet vad man får" så är det den största lögnen hittills i hela valrörelsen. Man har ingen jävla aning vad man får med "blocket", för det berättar "blocket" inte. Trots att man alltså redan gjort upp om att sitta tillsammans i regering. Men med vilken politik? Eller menar de verkligen allvar när de säger: "det får man se sen efter valet". För det är vad Kristersson, Åkesson och Mohamsson de facto har sagt (Busch verkar faktiskt ha litet mer mellan öronen i det avseendet).
Så ja, en "demokratisk röra" är ALLTID tusen gånger bättre än ett "odemokratiskt block". Och det är för mig underligt att det nu landat i en konstellation där det ligger ett gråbrunt block till "höger", medan demokratin frodas till "vänster". När jag i tiderna började rösta så röstade jag på M, och en av grundorsakerna var att det då kändes precis tvärtom, också om det inte var ett designat block som Kristerssons så kändes det som att det fanns ett slags "rött block" i svensk politik. Så nåt "block" kommer jag aldrig att rösta på, enligt den för mig heliga principen att demokratin som sådan ALLTID måste komma först. Och jag hoppas innerligt att en tillräckligt stor del av de svenska väljarna känner på samma sätt. Om det här landet landar i två "block" så är Sverige på riktigt kört, och i så fall är det M, KD, L och SD som bär det oförlåtliga ansvaret.