2026-08-12, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Innan karensdagen infördes hade Volvo 125 anställda på ett specifikt skift på ett löpande band jag känner till där det behövdes 100 personer för driften, när karensdagen infördes behövdes 110 anställda där.

Se sen på Norge som har betydligt generösare sjukskrivningsregler än Sverige.
Sverige sjukskrivningstal runt 3%, Norge drygt 8%.

Så ta bort karensdagen kostar enorma belopp.
Då har man ju löst arbetslösheten oxå om ditt exempel nu stämmer att det behövdes 9% mer
arbetare när det är karensfritt....

Hundratusentals som kommer i arbete och betalar skatt istället för och nära på arbetslöshetskassorna
Citera
2026-08-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Då har man ju löst arbetslösheten oxå om ditt exempel nu stämmer att det behövdes 9% mer

Hundratusentals som kommer i arbete och betalar skatt istället för och nära på arbetslöshetskassorna

Säg det till företagen som ska betala fler för samma arbete..
Citera
2026-08-12, 20:24
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Föraktar Sossarna, det äckliga partiet som vägrar säga vilka dom ska samarbeta med om dom vinner valet. Rödgrön sörja lär det bli innan det blir nyval.

Jag föraktar varenda jävel. Bidragstagare som slipper undan drogtester allihopa. Men de jag föraktar mest är C och den sure jävla kärringen som leder dem
Citera
2026-08-12, 20:26
Medlem
kraftfoders avatar
Om jag missminner mig rätt, så kom karensavdraget/karensdagen till under 1990-talet under Sossarnas styre?

Sossarna införde också tvångssparadet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssparandet
Citera
2026-08-12, 20:29
Medlem
Jag hade uppskattat en kompromiss, 50% första två dagarna, istället för 0% första dagen och sen 100% sjuklön. Är oftast bara sjuk 1-2 dagar.
Citera
2026-08-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Säg det till företagen som ska betala fler för samma arbete..

De har ju verktyg ifall de misstänker fusk som att kräva läkarintyg etc etc...

Man kan beskatta de allra rikaste som typ bara betalar bolagsskatt på sina inkomster medans arbetare beskattas hårdare med inkomstskatt och låta de pengarna gå till sänkt arbetsgivar-avgifter i samma storlek
Citera
2026-08-12, 20:40
Medlem
Bra att de börjar bråka, fortsätt säger jag!

Vänsterns regering kommer vara katastrof, bråk och de kommer inte få något gjort till skillnad från Tidö!

Citat:
De har ju verktyg ifall de misstänker fusk som att kräva läkarintyg etc etc...

Det ska mycket till att kräva från dag 1 samt chefer vill inte hålla på att kolla intyg hela tiden.

Citat:

Det är bara ett visst segment som har problem med arbetslösheten.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet-utrikes-fodda_1210645.html

Enligt SCB:s arbetskraftsundersökningar uppgick arbetslösheten bland utrikes födda till 16,4 procent år 2025. Bland inrikes födda var motsvarande siffra 6,2 procent
Senast redigerad av unitrequired-001 2026-08-12 kl. 20:42.
Citera
2026-08-12, 20:48
Medlem
talcsofts avatar
Hur säljer man detta till väljarna?
Citera
2026-08-12, 20:54
Medlem
Vilka länder har karensavdrag ?

Sverige är ensamt i Norden med att ha ett lagstadgat karensavdrag (eller obetald karensdag). Varken Norge, Danmark, Finland eller Island har någon motsvarighet där den anställde dras på lönen den första sjukdagen.

Internationellt sett tillämpas karensdagar i ungefär hälften av EU:s medlemsländer, men det saknas i många andra länder.

Vissa yrkesgrupper som antingen blir utsatta för smittor eller inte kan vårda patienter när de själva är förkylda alternativt.inte kan jobba hemifrån borde kunna få slippa karensavdrag - men det kan vara något parterna kan komma överens om.
Citera
2026-08-12, 20:54
Medlem
AndersPersson99s avatar
"Karensavdraget". Sexig valfråga....
Citera
2026-08-12, 20:56
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Valet 2026
/Moderator
Citera
2026-08-12, 20:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Oj vad jag kommer skratta ihjäl mig sedan när V och C skall försöka komma överens om vad S skall få göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in