2026-08-12, 12:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Spännande. Vad händer med denna fysiska form när du tillsätter värme?

Det beror på helt och hållet hur snabbt värmen tillförs. Vatten är väldigt speciellt och vi upptäcker hela tiden nya egenskaper av vatten som vi inte kände till förrut.
Citera
2026-08-12, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Tvärtom, om man steker köttet kylskåpskallt så blir det som du säger. Men om det är rumstempererat så får det fin yta innan köttet stekts igenom.

Så du tror att en rumstempererad köttbit tar längre tid att komma upp i temperatur än en kylskåpskall.

Nu tänker du bakvänt.
Citera
2026-08-12, 12:23
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns någonting som kallas "fantasi" och den påverkar våra minnen väldigt mycket. Om du ska ha någon som helst trovärdighet här så borde du åtminstone kunna berätta vad det är för stektemperatur du använder. För om du inte gör det så kan vi ju inte avgöra om stektemperaturerna varit identiska under de olika tillfällena du berättar om.

Men sluta nu upp med alla dina inlägg där du gaslightar människor. Nej, folk "ser inte fel" på deras köttbitar.... haha
Citera
2026-08-12, 12:24
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Om du har köttskivor av den tjocklek du normalt hittar i butik så kommer du få bäst resultat om du steker köttet från kylskåpskallt.
Om köttet är rumstempat så kommer det gå igenom innan innan du får en bra karamelliserad yta.

Vad bra då att jag skivar själv eller köper hos slaktaren. Sen är jag inte helt övertygad av vad du skriver ändå.
Citera
2026-08-12, 12:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men sluta nu upp med alla dina inlägg där du gaslightar människor. Nej, folk "ser inte fel" på deras köttbitar.... haha

Så du vet inte ens vilken temperatur du har på stekpannan innan du steker? Och du läxar upp folk om hur man lagar mat?
Citera
2026-08-12, 12:25
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Så du vet inte ens vilken temperatur du har på stekpannan innan du steker? Och du läxar upp folk om hur man lagar mat?

När skulle jag ha läxat upp folk om hur man lagar mat?

Jag vet inte vilken temperatur stekpannan är nej, för det är ointressant. Jag vet på vilken nivå på spisen jag steker det på.
Citera
2026-08-12, 12:26
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Så du tror att en rumstempererad köttbit tar längre tid att komma upp i temperatur än en kylskåpskall.

Nu tänker du bakvänt.

Nej det är du som tror det. Du skrev det i ditt förgående inlägg.
Citera
2026-08-12, 12:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Och vad använder du för temperatur exakt när du steker?

Exakt vet jag inte. Men vattendropparna ska dansa över ytan så över Leidenfrost punkten (ca 200º om jag inte missminner mig).
Citera
2026-08-12, 12:27
Avslutad
Citat:
Nej det är du som tror det. Du skrev det i ditt förgående inlägg.

Nej, det skrev jag inte.
Citera
2026-08-12, 12:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det beror på helt och hållet hur snabbt värmen tillförs.

Så det är alltså ett problem med en köttbit som kräver mer energi innan mitten är tillagad.

Och det är också problematisk när tiden för att tillaga mitten inte är den rätta.

Intressant

Vad säger du, kanske läge att erkänna att du har fel?

Clooooown
Citera
2026-08-12, 12:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet inte vilken temperatur stekpannan är nej, för det är ointressant. Jag vet på vilken nivå på spisen jag steker det på.

Temperaturen är ointressant i samband med kötttemperaturen? Jaha. Förstår du att skillnaden mellan att steka i +198C och steka i +239C har betydligt större skillnad än om du har rumstempererat eller kylskåpstempererat kött, ja eller nej?
Citera
2026-08-12, 12:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så det är alltså ett problem med en köttbit som kräver mer energi innan mitten är tillagad.

Nej, inte bara energi. Is har andra fysiska egenskaper än vätska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in