2026-08-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Branschorganisationen Svenskt Kött skriver såhär;

https://svensktkott.se/aktuellt/hur-tillagar-man-kott/

De lär nog veta vad de pratar om.
På en kvart så är det gränsfall man kan mäta upp skillnad i tumperatur på ytan med någorlunda tjocka köttskivor.
Citera
2026-08-12, 12:06
Medlem
Jag testade en gång att grilla två bitar kött (rumstempade), sedan lade jag de på en serverings skiva och skar upp ena i tre delar och den andra fick ligga några minuter innan jag delade. Det var helt sjuk skillnad i hur mycket vätska som rann av. Den som fick vila behöll 99% typ
Citera
2026-08-12, 12:08
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men rent fysiskt så får du ju en temperatursänkning i pannan även om du lägger i en rumstempererad köttbit så det är ju inget argument i sig.

Varför skulle det inte vara ett argument när man får en lägre temperatursänkning på pannan av en rumstempererad köttbit vs en kylskåpskall?

Man vill ha så mycket fin yta som möjligt på köttet, detta fattar du väl.
Citera
2026-08-12, 12:13
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Varför tror du det blir skillnad på fryst kött?

Fasförändringar tar en hel del energi i jämförelse med att öka vattentemperaturen några grader. Simpel fysik.
Citera
2026-08-12, 12:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför skulle det inte vara ett argument när man får en lägre temperatursänkning på pannan av en rumstempererad köttbit vs en kylskåpskall?

För att om du inte ens kan visa med en uträkning vad temperatursänkningen är och under hur många sekunder sänkningen varar så är det rimligt att anta att den är totalt obefintlig. För mina stekpannor skulle jag gissa att det max rör sig om fyra sekunder om jag är väldigt kvick att plocka ut köttbitarna ur förpackningarna.
Citera
2026-08-12, 12:16
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
För att om du inte ens kan visa med en uträkning vad temperatursänkningen är och under hur många sekunder sänkningen varar så är det rimligt att anta att den är totalt obefintlig. För mina stekpannor skulle jag gissa att det max rör sig om fyra sekunder om jag är väldigt kvick att plocka ut köttbitarna ur förpackningarna.

Vad menar du? Man ser ju det själv med ögonen, att köttet får mer och finare yta när det läggs i pannan rumstempererat. Jag har provat bägge. Så vad är det att räkna ut?
Citera
2026-08-12, 12:17
Avslutad
Citat:

Ditt problem då är att du inte hinner få en fin yta innan köttet har gått igenom om du steker kött från rumstemp.
Om du har skivor i normal butikstjocklek då, har du tjockare bitar eller hela stycken så är det naturligtvis ett annat läge.
Citera
2026-08-12, 12:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
För att det är en annan fysisk form med andra egenskaper.

Spännande. Vad händer med denna fysiska form när du tillsätter värme?

Citat:
Och hur varm är din stekpanna när du steker? Har du ens kollat det någon gång?

3 snören varm, såklart.
Citera
2026-08-12, 12:19
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Ditt problem då är att du inte hinner få en fin yta innan köttet har gått igenom om du steker kött från rumstemp.
Om du har skivor i normal butikstjocklek då, har du tjockare bitar eller hela stycken så är det naturligtvis ett annat läge.

Tvärtom, om man steker köttet kylskåpskallt så blir det som du säger. Men om det är rumstempererat så får det fin yta innan köttet stekts igenom.
Citera
2026-08-12, 12:19
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Fasförändringar tar en hel del energi i jämförelse med att öka vattentemperaturen några grader. Simpel fysik.

Så att man måste tillföra MER energi till mitten av köttbiten är alltså ett problem. Exakt så.
Citera
2026-08-12, 12:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad menar du? Man ser ju det själv med ögonen, att köttet får mer och finare yta när det läggs i pannan rumstempererat. Jag har provat bägge. Så vad är det att räkna ut?

Det finns någonting som kallas "fantasi" och den påverkar våra minnen väldigt mycket. Om du ska ha någon som helst trovärdighet här så borde du åtminstone kunna berätta vad det är för stektemperatur du använder. För om du inte gör det så kan vi ju inte avgöra om stektemperaturerna varit identiska under de olika tillfällena du berättar om.
Citera
2026-08-12, 12:21
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg

För att?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in