2026-08-12, 09:46
Medlem
cacas avatar
De kör på bas sortiment dvs det som säljer bäst. Sen lite special och tillfälligt sortiment. Har ni fler systembolag på orten ni bor brukar de dela upp sortiment lite så kan vara idé besöka bolaget ni sällan går på.
Annars kan du beställa i princip vilken alkohol du vill i världen på systemet. Det är fördelen med systemet, finns flaskan så tar de hem den åt dig.

Så jag för Systembolaget trotts jag gör min öl själv och fyller bilen när jag kommer från Europa. Skulle alkoholen släppas så tvivlar jag på servicen skulle vara samma, inte fan är Ica intresserade hjälpa dig ta hem en flaska vin som du minns från semestern eller en låda öl från långtbortistan.
Citera
2026-08-12, 09:49
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Är väl som någon skrev, enormt utbud av svenska microbryggerier och ev. amerikansk öl. Kanske helt enkelt så att vi inte är så många som gillar de stora europeiska/tyska ölsorterna.
Vad har hur många microbryggeriöl och amerikansk öl som finns på bolaget att göra med om svenskar gillar tysk/europeisk öl och huruvida systemet har ett dåligt utbud av öl eller ej

Mest sålda öl på bolaget är norrlands guld en ljus industrilager i tysk dortmunderstil och sedan ey'bro och sofiero på plats två och tre

Skall man tro försäljningssiffror så är det just just ljus industrilager/pilsner av tyskt/europeiskt snitt som svenskarna köper
Senast redigerad av Adolf.Shitler 2026-08-12 kl. 09:55.
Citera
2026-08-12, 09:58
Medlem
Millediablos avatar
De öl jag vill se på systembolaget är:
Westmalle dubbel
Yeti- stout
Mohoo - milk stout
Epic Armageddon - ipa
Victory at sea - stout
Old viscosity- port brewimg stout (nedlagd).

Samtliga har funnits på hyllorna förutom den sista. En del finns att beställa men få i mindre kvantiter än 1 back. Som konsument tvingas jag att byta/prova nytt som i min smak sällan håller måttet. Köpt en del från danska Ølkassen.de då utbudet där vida överbrygger det svenska monopolet. Besöken i fysisk butik minskar med åren ffa då dessa inte ligger på platser där jag normalt färdas.

Hade jag kunnat beställa dessa till en lokal handlare så hade jag inte behövt kånka burkarna onödigt långt.
Citera
2026-08-12, 10:11
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Det är uselt att man inte har t.ex. Rothaus och Augustiner i standardsortementet. Båda kan förvisso beställas men är då svindyra.

I Tyskland har många bryggerier börjat sälja en ofiltrerad variant. Vissa är goda, andra mindre bra. Lite märkligt att Systembolaget inte hakar på denna "trend". Känns som att de som bestämmer på bilaget är väldigt USA-influerade.

Kellerbier, traditionell ofiltrerad öl, borde det ju åtminstone finnas någon sort av på bolget tycker man.

Eftersom ditt användarnamn är Germanofil så kan jag förstå att du är inne på öl som Rothaus och Augustiner. Har aldrig hört någon annan än ölnördar på nätet nämna dessa två på tjugo år. Har själv provat båda i Tyskland för säkert 10-15 år sedan.

Kellerbier finns det ofta ett par sorter av på alla bolag. Prova carnegie bryggeriets den är ok. Ayinger släppte en riktigt fin keller i sommras här nu som var aningen dyr men helt klart värt det. Man beställer på lådor om 20 vanligtvis med tysk öl som kommer på tillfälligt sortiment.

Till samtliga användare som skriver här kan jag säga att ni bör gå in på hemsidan, kolla igenom sortimentet och beställa det ni vill ha. Gäller givetvis att ha lite koll på sin planering och förmågan att ha alkohol stående hemma.

Mvh
Citera
2026-08-12, 10:12
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Westmalle dubbel
Yeti- stout
Mohoo - milk stout
Epic Armageddon - ipa
Victory at sea - stout

Samtliga har funnits på hyllorna förutom den sista. En del finns att beställa men få i mindre kvantiter än 1 back. Som konsument tvingas jag att byta/prova nytt som i min smak sällan håller måttet. Köpt en del från danska Ølkassen.de då utbudet där vida överbrygger det svenska monopolet. Besöken i fysisk butik minskar med åren ffa då dessa inte ligger på platser där jag normalt färdas.

Hade jag kunnat beställa dessa till en lokal handlare så hade jag inte behövt kånka burkarna onödigt långt.

Systembolaget har ju hemkörning om man vill kosta på sig det och är hemma de tider som dom kör ut leveranser till privatpersoner.

Beställer du öl ifrån Danmark så är det väl bara att välja att dom skall leverera till din hemaddress eller till närmsta kiosk eller närbutik eller det kanske inte funkar där du bor ?
Citera
2026-08-12, 10:36
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Du kan beställa så lite som en burk om du vill.
Inte alla sorter är styckvis beställningsbara, vissa måste beställas om 24.
Citera
2026-08-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Du kan beställa så lite som en burk om du vill.

Ofta har dom ett minimum på 12 el 24 enheter men kanske inte gäller alla öl då?
Citera
2026-08-12, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Vad har hur många microbryggeriöl och amerikansk öl som finns på bolaget att göra med om svenskar gillar tysk/europeisk öl och huruvida systemet har ett dåligt utbud av öl eller ej

Mest sålda öl på bolaget är norrlands guld en ljus industrilager i tysk dortmunderstil och sedan ey'bro och sofiero på plats två och tre

Skall man tro försäljningssiffror så är det just just ljus industrilager/pilsner av tyskt/europeiskt snitt som svenskarna köper

Men man kanske gillar öl i tysk stil tillverkad i Sverige? Hade Radeberger och Warsteiner sålt bättre än IPA från Sundbybergs microbryggeri antar jag att de två populära ölsorterna från Tyskland hade tagit alla IPOrs plats på hyllan?
Senast redigerad av Partykalle 2026-08-12 kl. 11:46.
Citera
2026-08-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Westmalle dubbel
Yeti- stout
Mohoo - milk stout
Epic Armageddon - ipa
Victory at sea - stout

Samtliga har funnits på hyllorna förutom den sista. En del finns att beställa men få i mindre kvantiter än 1 back.

Skulle vara intressant om sortimentet blivit mindre senaste åren eller om de har ersatt sådant vi gillar med fler microbryggerier.
Citera
2026-08-12, 11:55
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ofta har dom ett minimum på 12 el 24 enheter men kanske inte gäller alla öl då?

Om man kikar på det som släpps nytt så är det sällan kollikrav (även om det förekommer).
Citera
2026-08-12, 12:41
Medlem
Jag tycker bolaget är bra men som trådstartaren river så har det blivit lite klenare på bolagets butiker. Jag gillar tex dipa och annat skoj men brukar ofta beställa på nätet och hämta på butiken. Tycker det dock är roligare att botanisera när jag är på bolaget och ser nåt intressant i special sortimentet.
Citera
2026-08-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Någon annan som tycker sig ha märkt sämre utbud av öl på systemet, främst gällande tysk öl?
Absolut. Men jag brygger egen och får det jag vill ha. Mycket bättre och godare, men visst är/var det roligt att köpa en blandpåse på bolaget ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in