2026-08-12, 14:43
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Någon annan som tycker sig ha märkt sämre utbud av öl på systemet, främst gällande tysk öl?

Faktiskt. Min favorit DAB och två Hefeweizen har försvunnit från det lokala bolaget.
Citera
2026-08-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Någon annan som tycker sig ha märkt sämre utbud av öl på systemet, främst gällande tysk öl?

Ofan - det är inte bara i min lilla stad som det försämrats?! Det har tyvärr blivit så dåligt utbud här hemma att jag flera gånger funderat på åka till nästa stad för att handla - men det kanske är samma sak där då... något har dom fan hittat på.
Citera
2026-08-12, 17:01
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ansiktburka
Ofan - det är inte bara i min lilla stad som det försämrats?! Det har tyvärr blivit så dåligt utbud här hemma att jag flera gånger funderat på åka till nästa stad för att handla - men det kanske är samma sak där då... något har dom fan hittat på.

Utbudet där jag bor är inte bra så jag köper bara via beställningssortimentet då det kan finnas bra öl där. Köper ibland via utländska sidor på nätet men det är oftast väldigt dyrt.
Citera
2026-08-12, 17:04
Medlem
Ganonitos avatar
Håller helt med. Försvarare av Systembolaget brukar komma med argumentet att "de har ett sådant fantastiskt stort utbud", men det stämmer ju inte. Det är väldigt olika från butik till butik.
Citera
2026-08-12, 17:51
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Har också märkt att utbudet av tysk öl har blivit sämre på Systembolaget.

DAB och Becks t.ex. verkar nästan ha försvunnit helt. Likaså Bitburger och Krombacher. Paulaner Hefe-Weissbier finns visserligen i några få butiker, men då måste jag åka till andra sidan stan.

Vi snackar om de mest populära ölmärkena i Tyskland nu alltså! Samtidigt så säljs det multum av Ey’ Bro och annat svenskt skräp.

Så mycket för systembolagets ”stora utbud”
Citera
2026-08-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Har också märkt att utbudet av tysk öl har blivit sämre på Systembolaget.

DAB och Becks t.ex. verkar nästan ha försvunnit helt. Likaså Bitburger och Krombacher. Paulaner Hefe-Weissbier finns visserligen i några få butiker, men då måste jag åka till andra sidan stan.

Vi snackar om de mest populära ölmärkena i Tyskland nu alltså! Samtidigt så säljs det multum av Ey’ Bro och annat svenskt skräp.

Så mycket för systembolagets ”stora utbud”

Krombacher är ett annat märke man inte kan beställa ens ja, tack för att du påminde mig. Så mycket för att man kan ”beställa hem vad som helst” som någon skrev. Krombacher är ju som du skriver ett av Tysklands populäraste ölsorter. Skandal och katastrof att det inte går att beställa på bolaget. Det enda sättet är att beställa hem flakvis på nätet.
Citera
2026-08-12, 20:04
Medlem
ceyifam2s avatar
Jävla mycket ploj-öl är det numera på systemet. Ey Bror, Hej Bear, Cool Cold och fan vad de heter. Nej, feta munkar, kloster osv ska det vara på riktig öl.

Förstår att det är svårt att hitta på namn, och 14 sorter på dussinet går det också. Tror mitt lokala system har ett dussin NEIPA. Det verkar vara på modet nu. Hur många porter har de, frågar vän av ordning. 0! Ja, de har ju Carnegie, men det är snarare mörk lager i den form den produceras nu.

Däremot hade de en Zwickel på tillfälliga hyllan. Säkert god, men inte det jag ville ha just nu.

Tycker nog att systemet borde ha någon slags miniminivå så att man kan få åtminstone 3 olika val (behöver inte vara samma i alla butiker) när det gäller ale, stout, porter, lager, ipa, belgisk ale, med mera. Känns lite grand som yoghurthyllan på Ica Maxi. 14 olika varianter av jordgubbar, men inte en enda apelsinyoghurt.

F.ö har väl brittiska bryggerier valt att sänka alkoholhalten till 3.4 på en del öl för att minska skatten, kan det inte öppna upp för ovan nämnda Ica Maxi att bättra sortimentet.

F.ö 2 , Lidl, denna tyska fyrbåk i livsmedelshandeln, har riktigt dåligt öl-utbud. Skämmes! Lite mer tyska lågalkoholare på 3.5 borde de kunna ta hem.
Citera
2026-08-12, 20:08
Medlem
Så länge det finns carlsberg/pripps så ler jag.
Citera
2026-08-12, 21:13
Medlem
Baisers avatar
Rignes norska öl, oxå borta.
Citera
2026-08-12, 21:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
De kör på bas sortiment dvs det som säljer bäst. Sen lite special och tillfälligt sortiment. Har ni fler systembolag på orten ni bor brukar de dela upp sortiment lite så kan vara idé besöka bolaget ni sällan går på.
Annars kan du beställa i princip vilken alkohol du vill i världen på systemet. Det är fördelen med systemet, finns flaskan så tar de hem den åt dig.

Så jag för Systembolaget trotts jag gör min öl själv och fyller bilen när jag kommer från Europa. Skulle alkoholen släppas så tvivlar jag på servicen skulle vara samma, inte fan är Ica intresserade hjälpa dig ta hem en flaska vin som du minns från semestern eller en låda öl från långtbortistan.

Fast det är inte alla öl som Systembolaget tar hem. T.ex Tiger Beer från Singapore. Och då finns det inget annat sätt att ta hem den eftersom man inte får beställa alkohol utanför EU som privatperson.
Citera
2026-08-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kör också på fulölen, det är ju bara alkoholen man vill åt i alla fall.

Sen tror jag att både du och jag har bra kärringar som man inte behöver spela teater och leka konnässör framför för att kunna ta sig en bira.

Och jag tänker dessutom annorlunda ang. sortimentet, det är ju åt helvete för stort, går säkert att kapa med 90%. Dessutom håller de på och möblerar om titt som tätt också så man inte hittar, min tid är dyrbar.

Helt riktigt.

Ett besök ska inte ta mer än två minuter, in, plocka ett lock och betala. Tar det längre tid så har man gjort det onödigt krångligt.
Citera
2026-08-12, 22:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Vet inte om det är någon som missat det, men det ekonomiska läget ser inte riktigt ut som det gjorde när Sverige slog i taket för ölutbud...

Trenden har till stor del blåst över och många svenskar är inte längre lika intresserade av att prova nya uddaöl varje gång det ska handlas drycker. Flera bryggerier har klappat ihop och med dem gick utbudet ner igen.

Visst släpps det fortfarande ganska mycket nytt öl och utbudet är fortfarande extremt mycket större än vad det var för tio år sedan. Men det är som med det mesta. Inget varar för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in