2026-08-12, 08:01
Medlem
Överlag så dricker folk mer och mer av det där äckliga överhajpade fuskIPAn. Den som INTE tillverkas av traditionell humle.

Platsbrist uppstår och då får de öl som säljer mindre vika ner sig. En mycket tråkig utceckling. Systembolaget butiker är helt enkelt för små och en särskild butik för endast öl borde finnas eller att om det är möjligt så expanderar befintlig butik.

Mängden ölbryggare har exploderat och då man vill ha monopol på försäljning måste staten ta sitt ansvar.

Alternativet är att privatpersoner får starta ölbutiker.
Citera
2026-08-12, 08:03
Medlem
Hygrotorks avatar
Tycker det är ett okej sortiment, men hade kanske önskat större utbud av ale som inte är IPA eller APA, tex golden ale. Sen försöker jag nyttja beställningssortimentet, men då blir det ju inte spontanköp.
Citera
2026-08-12, 08:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Någon annan som tycker sig ha märkt sämre utbud av öl på systemet, främst gällande tysk öl?

Gör som Edward blom, gå inte till systemet och chansa, beställ via hemsidan, det finns så galet mycket bra öl, bara inte nödvändigtvis på hyllorna.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gosser-103542/
Citera
2026-08-12, 09:09
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Du kan beställa så lite som en burk om du vill.
Det stämmer inte alltid. En del måste du beställa i en hel förpackning, t ex ett flak=24 burkar.
Citera
2026-08-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Någon annan som tycker sig ha märkt sämre utbud av öl på systemet, främst gällande tysk öl?

Syftar du på internet eller i din lokala butik?
Citera
2026-08-12, 09:23
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Systembolaget har 2400 olika artiklar i sitt ordinarie sortiment varav 500 artiklar är öl

Hur kan folk tycka att det skulle vara ett dåligt utbud av öl , även om det nu är så att utbudet krympt och blivit sämre så borde väl 500 olika öl att välja på vara tillräckkligt för dom allra flesta plus att man då också kan specialbeställa öl som inte finns i standardsortimentet
Citera
2026-08-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det kan jag bekräfta, Systemet Fältöversten har slutat sälja Bitburger, ett av Tysklands mest sålda öl, och det mest sålda fatölet i Tyskland.

Inte kul men just Bitburger kan man fortfarande beställa utan att behöver köpa ett helt flak.

Radeberger går inte ens att beställa längre. Warsteiner måste man köpa 24 st av ☹️
Citera
2026-08-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jaha, det visste jag inte. Ännu bättre då. Vilken service!

Ja det är riktigt bra och helt okomplicerat.
Citera
2026-08-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Syftar du på internet eller i din lokala butik?

Syftar främst på att beställa. Kanske blivit sämre på mitt lokala bolag med men inget problem för att mig vänta någon vecka på att få det jag vill ha. Det går inte åt så mycket så tar emot att beställa hem tex 24 warsteiner, då kan jag inte dricka något annat märke på flera månader.
Citera
2026-08-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Systembolaget har 2400 olika artiklar i sitt ordinarie sortiment varav 500 artiklar är öl

Hur kan folk tycka att det skulle vara ett dåligt utbud av öl , även om det nu är så att utbudet krympt och blivit sämre så borde väl 500 olika öl att välja på vara tillräckkligt för dom allra flesta plus att man då också kan specialbeställa öl som inte finns i standardsortimentet

Är väl som någon skrev, enormt utbud av svenska microbryggerier och ev. amerikansk öl. Kanske helt enkelt så att vi inte är så många som gillar de stora europeiska/tyska ölsorterna.
Citera
2026-08-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Tydligen så ska öl i glasflaskor delvis fasas ut av miljöskäl. Jag har köpt Staropramen i glas i alla år men nu är den borta och kvar finns bara på burk. Har fått lära mig att öl i glas har bättre smak än öl i plast o burk, men det kanske är en myt som jag trott på. Iaf jäkligt irriterande när de gör om sortimentet och varför ska staten bestämma att vi alla ska vara miljömuppar. 🍻

Jag visste inte att burk var miljövänligare men har också märkt att det är svårare att köpa glas. Trodde att det berodde på att folk gillar burk (vilket jag tyvärr inte gör).

Burk känns sunkigt och jobbigt att behöva panta istället för att bara slänga i glasåtervinningen som finns nära hemmet. Men är väl bara att anpassa sig för att rädda planeten.
Citera
2026-08-12, 09:33
Medlem
Ett problem är ju att hyllorna för ljus öl är fyllda med ett otal låtsas-öl från ett fåtal svenska bryggerier. Antingen med ett ortsnamn som inte har något att göra med var den bryggs, eller något fantasifullt namn. Innehållet är i princip samma, typisk svensk brödig bruksöl.
Priset på tysk öl känns oftast för högt i jämförelse, även om man tar med alkoholskatt och moms i beräkningen. Det har nog med Systemets brist på konkurrens att göra. De lägger ju inte på så mycket i påslag, men deras tröghet i sortimentet gör det svårt att priskonkurrera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in