2026-08-12, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Tydligen så ska öl i glasflaskor delvis fasas ut av miljöskäl. Jag har köpt Staropramen i glas i alla år men nu är den borta och kvar finns bara på burk. Har fått lära mig att öl i glas har bättre smak än öl i plast o burk, men det kanske är en myt som jag trott på. Iaf jäkligt irriterande när de gör om sortimentet och varför ska staten bestämma att vi alla ska vara miljömuppar. 🍻

Jag vill ha flaska på bordet hemma, men burk i båten och när jag reser ut till lantstället.

Men Systembolaget har redan fattat det beslutet åt mig. Uselt!
Citera
2026-08-12, 05:55
Medlem
sk33s avatar
Tycker utbudet av ofiltrerad lager, ale som inte är ipa/neipa/apa/bepa etc, stout är rätt svagt. Men ser man statistik är väl de 20 mest sålda ölen vanlig lager. Inte ens Guinness är i närheten av att komma in på topplistan.

Såg förra året att Carnegie hade en ofiltrerad lager och tänkte att den nog skulle hamna i alla butikers standardsortiment, men icke.

Min lokala butik har 1 belgisk ale, det är också lite svagt. Och ingen kellerbier. Men 100 olika ipa känns det som.

Annars är jag stor anhängare av systembolaget.
Citera
2026-08-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Den finns ju kvar... (https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gosser-103542/)

En favorit från ungdomen efter en skidresa i Österrike!

Man saknar den på glasflaska dock.
Citera
2026-08-12, 06:27
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Någon annan som tycker sig ha märkt sämre utbud av öl på systemet, främst gällande tysk öl?
Det är uselt att man inte har t.ex. Rothaus och Augustiner i standardsortementet. Båda kan förvisso beställas men är då svindyra.
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkka
Helt bisarrt dåligt utbud på systemet. Har sökt samt sprungit runt på flertalet systembolag i Stockholms innerstad i veckan för att fåt tag i något så enkelt som ofiltrerad lager, utan någon lycka förutom kanske två sorter. Avveckla systembolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Tycker utbudet av ofiltrerad lager, ale som inte är ipa/neipa/apa/bepa etc, stout är rätt svagt. Men ser man statistik är väl de 20 mest sålda ölen vanlig lager. Inte ens Guinness är i närheten av att komma in på topplistan.

Såg förra året att Carnegie hade en ofiltrerad lager och tänkte att den nog skulle hamna i alla butikers standardsortiment, men icke.

Min lokala butik har 1 belgisk ale, det är också lite svagt. Och ingen kellerbier. Men 100 olika ipa känns det som.

Annars är jag stor anhängare av systembolaget.
I Tyskland har många bryggerier börjat sälja en ofiltrerad variant. Vissa är goda, andra mindre bra. Lite märkligt att Systembolaget inte hakar på denna "trend". Känns som att de som bestämmer på bilaget är väldigt USA-influerade.

Kellerbier, traditionell ofiltrerad öl, borde det ju åtminstone finnas någon sort av på bolget tycker man.
Citera
2026-08-12, 06:29
Medlem
towbs avatar
Tio varianter av spendrups gömda bakom varumärken som ska låta lokala eller som gamla bryggerier med lång historia. Åbro har väl också några varianter av det. Glutenfritt har också fått ta plats, det är samma där, bara spendrups och gänget som fått ännu en hyllplats med samma tråkiga öl.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Kellerbier, traditionell ofiltrerad öl, borde det ju åtminstone finnas någon sort av på bolget tycker man.
Min favorit "weihenstephaner 1516 kellerbier" måste man beställa en hel låda av nu för tiden. Den brukade finnas överallt fram till årsskiftet typ.
Senast redigerad av towb 2026-08-12 kl. 06:32.
Citera
2026-08-12, 06:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är mycket svensk ljus lager nu. Inget fel med svensk öl men vi behöver inte 50 olika lika.

Nu är jag en av dessa som bara dricker ljus lager och då gärna mariestad men tycker även att utbudet av vin på flaska blivit sämre då alla boxar tagit över mer och mer på vinsidan.
Känns som att systembolaget behöver större butiker helt enkelt för att få plats med det större sortimentet vi kunder vill ha.
Nog för att man kan beställa men smidigare om de hade större utbud i butiken eller helt enkelt olika inriktningar i butikerna. Här i stan finns väl fyra systembolag så varför inte göra ett som är mer inriktat mot ex. öl eller vin och då ha mindre av övrigt sortiment.
Citera
2026-08-12, 06:37
Medlem
Inget jag har märkt, köper bara Mariestads Export och det finns på alla bolag.
Citera
2026-08-12, 07:36
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Någon annan som tycker sig ha märkt sämre utbud av öl på systemet, främst gällande tysk öl?

Det kan jag bekräfta, Systemet Fältöversten har slutat sälja Bitburger, ett av Tysklands mest sålda öl, och det mest sålda fatölet i Tyskland.
Citera
2026-08-12, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ja. Inte ens Gösser från Österrike finns..

Vad är då detta?

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gosser-103542/
Citera
2026-08-12, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är jag en av dessa som bara dricker ljus lager och då gärna mariestad men tycker även att utbudet av vin på flaska blivit sämre då alla boxar tagit över mer och mer på vinsidan.
Känns som att systembolaget behöver större butiker helt enkelt för att få plats med det större sortimentet vi kunder vill ha.
Nog för att man kan beställa men smidigare om de hade större utbud i butiken eller helt enkelt olika inriktningar i butikerna. Här i stan finns väl fyra systembolag så varför inte göra ett som är mer inriktat mot ex. öl eller vin och då ha mindre av övrigt sortiment.

Japp. I Örebro fanns ett stort systembolag men så införde de de mer standardiserade butikerna och de är mycket mindre.
Utbudet på det större var verkligen kul att gå igenom. Nu finns det mest sån där modern lager eller modern IPA med diskmedel/hårspray/schampoo smak.
Citera
2026-08-12, 07:55
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Inget jag har märkt, köper bara Mariestads Export och det finns på alla bolag.

Kör också på fulölen, det är ju bara alkoholen man vill åt i alla fall.

Sen tror jag att både du och jag har bra kärringar som man inte behöver spela teater och leka konnässör framför för att kunna ta sig en bira.

Och jag tänker dessutom annorlunda ang. sortimentet, det är ju åt helvete för stort, går säkert att kapa med 90%. Dessutom håller de på och möblerar om titt som tätt också så man inte hittar, min tid är dyrbar.
Citera
2026-08-12, 07:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Japp. I Örebro fanns ett stort systembolag men så införde de de mer standardiserade butikerna och de är mycket mindre.
Utbudet på det större var verkligen kul att gå igenom. Nu finns det mest sån där modern lager eller modern IPA med diskmedel/hårspray/schampoo smak.

Jo, systembolagen ska ha de mest gångbara varorna i butiken så när halva sverige köpte zinfadelvin för att de gjorde mycke reklam så blev också sortimentet riktat åt det hållet.

Har för mig att de ändrar sortiment två eller fyra gånger per år och då mot de som folk frågar mest om.

Så för de som gillar lite udda ölsorter eller annat så är det ofta väldigt svårt att slå igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in