Igår, 18:05
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det finns dna i urin så finns kissmarodören i arkivet så går han eller hon att identifiera.

Det går inte att få ut något användbart DNA från urin i praktiken.

https://medshun.com/article/can-police-get-dna-from-urine?utm_source=copilot.com
Citera
Igår, 23:34
Medlem
Vettmaskinens avatar
Han måste ju pissat i en flaska på toan och därefter hällt urinet över diskarna...
Citera
Idag, 01:00
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det kanske inte är sabotage, det kan vara en kemisk reaktion. Hyllorna är daterade 1930-1932 syns i klippet på svts sida. Det är inkompetent arkivering som nog är problemet.
Ytterligare ett bland många exempel på fördumningen som skett, som en konsekvens att besattheten av jämlikhet och jämställdhet.

Den äldre generationen, som var i besittning av yrkesstolthet, himlar med ögonen.

Tidigare tog man sig en funderare om något ovanligt skett på arbetsplatsen; och i 9 fall utav 10 så kunde en typisk knegare lista ut det.

Nu så har den unga generationen Google i telefonen, som de antagligen håller i handen, men de har avsaknad av både skam och stolthet; och väljer därför att istället kontakta kvällstidningarna…
Citera
Idag, 04:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Visst kan det kan vara urin, som jag skrev tidigare. Det kan vara kemisk nedbrytning - vinegar syndrome är välkänt i arkivvärlden och ger identiska visuella symptom. Det kan också vara annat organiskt material.

Absolut. Men nu var a-mortal typ elva minuter snabbare än dig och därmed den förste att nämna det i tråden.

Citat:
Jag tror jag hittade orsaken

https://en.wikipedia.org/wiki/Microform

Det kanske inte är sabotage, det kan vara en kemisk reaktion. Hyllorna är daterade 1930-1932 syns i klippet på svts sida. Det är inkompetent arkivering som nog är problemet.

Det låter helt rimligt. Annars hade man ju nästan kunnat tro att "Kissemurran" (som drogade doktorander i Stockholm åratal sen) slagit till igen.
Citera
Idag, 06:13
Medlem
Citat:
Jag tror jag hittade orsaken

https://en.wikipedia.org/wiki/Microform

Nja, jag tror inte det. Dessutom hade man tidigare funnit urin i en papperskorg intill.
Citera
Idag, 06:21
Medlem
Citat:
De har förmodligen kastat gamla filmer i soptunnan.
Artikeln är nog bara skriven av ett pucko så du bör inte ta den seriöst.

Då har du ingen aning om hur seriös gallring av arkivmaterial går till.
Citera
Idag, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ackliga-upptackten-5-800-nedkissade-filmrullar-pa-carolina-rediviva

Så sjukt äckligt. Vem gör detta? Bajsmannens kusin?

Filmrullsarkivarien kanske hade närmaste toalett två våningar bort och tröttnade till sist på springandet och lät det gå mot filmrullarna.
Citera
Idag, 08:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Filmrullsarkivarien kanske hade närmaste toalett två våningar bort och tröttnade till sist på springandet och lät det gå mot filmrullarna.

Tänk själv att ha vargpasset på natten när man övervakar arkiveringen och blir lite kissnödig.

Vem skulle inte kissa lite i rullarna då?

Det är väl bara att kolla vem som jobbade vid just de nedkissade hyllorna i schemat?
Citera
Idag, 08:40
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Nja, jag tror inte det. Dessutom hade man tidigare funnit urin i en papperskorg intill.
En något långsökt förklaring är att någon kissat i en papperskorg, så att luftfuktigheten ökat och haft sönder de känsliga filmrullarna.
Citera
Idag, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tänk själv att ha vargpasset på natten när man övervakar arkiveringen och blir lite kissnödig.

Det är väl bara att kolla vem som jobbade vid just de nedkissade hyllorna i schemat?

Klart kliar det i fingrarna och pillevicken när man sitter där 02:26 och stirrar på hyllan med rullarna och inget händer inatt heller..

” en liten smygpink kan väl inte skada” och ”jag kan sluta när jag vill”

sedan eskalerar det med tiden… och här står vi nu med tusentalet nedpissade mikrofilmer …
Citera
Idag, 11:55
Medlem
EcoR1s avatar
Några citat från artikeln:

”Personal lade märke till konstiga fläckar på golvet i anrika Uppsalabibliotekets mikrofilmrum”

”Man hittade även urin i en soptunna.”

”de (filmrullarna) har legat i kartonger som har fått kiss på sig”

”Det verkar inte heller funnits någon större systematik i förstörelsen – förutom att urinen är på ungefär samma höjd överallt.”

Med det sagt så kan det ju inte röra sig om den kemiska reaktionen/åldrande av filmrullar som vissa användare i tråden nämnt. Det verkar fastslaget att det är urin och inget annat. Det låter inte heller sannolikt att någon ”kissat i en flaska” och hällt på hyllorna eller ”kissat i papperskorgen så luftfuktigheten spridit det till filmerna” då urinen är ungefär i samma höjd längsmed hyllorna.

Det som låter mest troligt för mig är att någon dragit fram snabeln och gjort en walk’n’piss längs filmhyllorna och avslutat i papperskorgen. Flera gånger. Det är svårt att tro att det beror på nåt annat än fetischism eller medveten vilja att förstöra.
Citera
Idag, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Har universitetet arkiveringsaktivitet dygnet runt, är det det vi tror? För helvete. Det är ett forskningsbibliotek, ingen skyddad verksamhet med hyschhysch och inpasseringskontroll och slussar.

Carolina blev 1995 av med delar av Silverbibeln, om det har glömts. Ett av landets mer kända historiska objekt/krigsbyten kunde folk komma in från gatan och gå ut med inom någon minut utan större ansträngning.

Att man sätter upp kameror efter att något *kanske* har inträffat är samma typ av reaktion som när uniformerad polis patrullerar ett område efter en våldtäkt. Det som har skett, har skett och för sent att fixa. Efterhandsåtgärd och ibland ren teater, ibland kanske värt besväret. Övervakningssamhället är här, så bara ännu ett fall i mängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in