2026-08-17, 20:48
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Jaså? Jag bara antar att du samma sak till uthyraren eller hur förklarade du annars vattenläckan? I och med att han inte verkade upprörd på sig så kan du ju inte ha erkänt att du däckade på golvbrunnen.

Jag bara sade att golvbrunnen var täppt, sedan sade jag inget mer. Jag försökte inte hitta på att där skulle vara något stopp i ledningarna.
Citera
2026-08-17, 20:54
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Jag är väl medveten om att vilket badrum som helst inte klarar 5-7 kubik samtidigt som golvbrunnen är helt blockerad. Tråden handlar mer ifall jag kan komma undan genom att skylla på badrummets konstruktion.

Jag har aldrig ljugit om att det skulle vara något stopp. Jag har inte sagt något angående anledningen till att golvbrunnen var blockerad.

Tror det kommer att bli svårt för dig att kunna skylla på det. Om badrummets konstruktion varit det avgörande varför har inte du påtalat det tidigare för din hyresvärd/fastighetsskötare? Och hur kommer det ut så mkt vatten över hela golvet och ut i angränsande rum i denna mängd utan att du lämnat vattnet på och inte haft koll. Blir nog svårt att komma undan din oaktsamhet för det hela . Ser nog inte ut som det här är en tvist som du kommer att vinna så räkna med att få punga ut en del, under lång tid. Tyvärr men så tror jag det blir.
Citera
2026-08-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Okej.
Men man behöver då inte byta tak och väggar iallafall.
Eftersom betongen suger upp vatten så måste allt rivas. Man kan ju inte behålla en plastmatta på golvet i varken badrum eller hall utan den måste bort så att man kan frilägga betongplattan. Samma sak med icke bärande väggar att de måste bort dels för att de sugit upp vatten men även för att frilägga så att betongen faktiskt kan torka.

Är det kaklat golv och väggar i badrum så behöver man bila (hacka) bort kakel och klinkers för att frilägga betongplattan. Det är ju inte kaklet som är vattentät utan det vattentäta skiktet är innanför. Den måste ju bort för att man ska kunna torka begongväggar och betongplatta.

Eftersom man behöver riva bort så mycket så blir det dyrt för TS att reparera två vattenskadade lägenheter.
Senast redigerad av Mynicname 2026-08-17 kl. 22:27.
Citera
2026-08-17, 22:48
Medlem
Kan nog råda dig ganska bra i denna frågan. En kompis till mig hyrde en lägenhet och stängde av strömmen när han skulle åka till Thailand vilket gjorde att vattenröret i badrummet frös, exploderade och sprutade ur mängder av vatten. Badrummet var inte heller byggt enligt riktig standard utan gjort mer eller mindre sv hyresvärden själv.

Han fick en faktura på närmare 700 000 kr, bestred detta och hyresvärden tog detta till rätten där min kompis förlorade då han oavsett byggfelen i badrummet ansågs skyldig då han agerat på ett försumligt sätt (liknande det du beskriver du gjort). Slutnotan landande på nästan 900 000 kr efter rättegången då han även åkte på att betala alla parters rättegångskostnader. Väldigt likt det du beskriver så jag skulle säga att du är ansvarig för detta oavsett om badrummet har vissa brister
Citera
2026-08-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det låter som något du hittar på. Jag vet om att mafian i USA brukade köpa skulder för en bråkdel av antalet dollar skulden var på, men jag har aldrig hört talas om att man gör det lagligt. Du behöver uppge en källa på ditt påstående.

Fodringar kan säljas på samma sätt som varor.

Från ett av många företag som pysslar med det.

"Har du förfallna fordringar som du gett upp hoppet om att få betalt för? Låt oss göra jobbet istället för att lägga resurser på att rädda gamla fordringar. Vi köper hela eller delar av din fordringsstock med omgående betalning. Du frigör kapital och tid som du och dina medarbetare istället kan lägga på det ni brinner för."

https://www.svea.com/sv-se/foretag/inkasso/kop-av-fordringar
Citera
2026-08-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Fodringar kan säljas på samma sätt som varor.
Stämmer. Detta är lagligt.

Regleringen framgår av skuldebrevslagen. Skulder / fordringar behandlas analogt med ett så kallat "enkelt skuldebrev", enligt 3:e kapitlet. Texten är tyvärr mycket svår att tolka och läsa för en vanlig människa, och en hel mängd detaljer har utarbetats genom praxis, det vill säga prejudikat från högsta domstolen.

Skulder kan överlåtas från den ursprungliga borgenären B1 till en ny borgenär B2 med fortsatt ansvar för Gäldenären att betala. Överlåtelsen kan ske mot ersättning men lagen lägger sig inte i hur stor ersättningen skall vara (det uppstår en viss skillnad dock vid gåva eller arv). Denna modell är vanlig i så kallade factoring där factoring-bolaget köper skulder för en andel av fakturans värde.

Vill du läsa mer finns det en lärobok som rekommenderas: "Munukka och Rosqvist, Skuldebrevsrätten en introduktion".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in