2026-08-17, 08:58
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Fortfarande ockerpriser.

Logiskt sett så är ju inte badrummet vattenskadat eftersom att det tål vatten, eller hur?

Så skadan ligger i karmen mellan badrum & hall där det rinner ut, i hallen där det dels rinner ut genom ytterdörren till trapphuset, och dels ner genom golvet ner till grannen.

Som sagt, jag kan va helt dum i huvudet men ändå följa lagar och regler (de går att ladda hem från vilken myndighet som nu har hand om det regelverket, och sen ska det besiktigas av någon med rätt behörigheter. Han kan ju underkänna allting så får jag bygga om det igen, men det kommer ändå inte upp till summan som nämns i tråden.
Hela badrumsgolvet är ju uppbrutet för att man ska kunna torka i bjälklaget under. Så man skulle kunna klassa badrummet som "skadat".
Citera
2026-08-17, 14:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Han kan betala 650 000 kr för detta arbete om han vill, men han kommer inte få en krona från mig. Det har nu gått två veckor sedan jag fick brev angående att han ville jag skulle betala 650 000 kr och jag har inte hört ett sus sedan jag skickade tillbaka att jag bestrider hans skadeståndsanspråk. Jag tror inte han kommer gå vidare med detta.

Brevet du fick och bestred behöver han för kunna komma vidare i en eventuell stämning i tingsrätt.
Så du sparade honom både en slant och krångel med att kötta det genom kronofogde, innan tingsrätt.

Men håll oss gärna uppdaterade.

det har brukar ju gå åt skogen när det visat sig att man orsakat en skada pga av oaktsamhet, även om man kan hitta förmildrande omständigheter, nej att försäkringsbolaget inte täcker ett badrum som inte "stämplats ok" är inte per automatik anlednigen till att packad somnar och täcker fullt fungerande avrinning med sin lekamen och på så sätt skadar annans egendom, bör frias från allt ansvar,

det kommer säkerligen öka kostnaderna för själva processen dock. men det kanske går på ett ut om han nu fått en såpass saltad "renoveringskotnad" som 650k av bostadsrättförening och hantverkare.

sen är det ju bara ca 2000kr/månaden de kommande 30 åren (kanske 35-40 med räntor och avgifter) så det löser du.
Citera
2026-08-17, 18:15
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Skilj på vems försäkringsbolag

Fastighetsägaren får sin skada täckt av sin försäkring på fastigheten, de boendes försäkringar intresserar inte mig just nu, fastighetsägarens försäkringsbolag kommer att jaga den vårdslösa skadevållaren som i slutändan skall betala. Det kallas regressrätt.
Du slänger med termer som inte verkar bekanta för dig.

Ska man ge tips bör man veta vad en fastighet är.
Citera
2026-08-17, 18:20
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Du slänger med termer som inte verkar bekanta för dig.

Ska man ge tips bör man veta vad en fastighet är.

Detta skall bli mycket roligt!

Förklara dig!
Senast redigerad av trottwell 2026-08-17 kl. 18:24.
Citera
2026-08-17, 18:23
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Detta skall bli mycket roligt!

Förklara dig!
Jag vet inte vad jag behöver förklara?

Det är ju uppenbart att du inte ens vet vad en fastighet är. Fastigheten är det byggnaden står på. Även det andra du säger är väldigt vilseledande för en person som söker råd.
Citera
2026-08-17, 18:25
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Jag vet inte vad jag behöver förklara?

Det är ju uppenbart att du inte ens vet vad en fastighet är. Fastigheten är det byggnaden står på. Även det andra du säger är väldigt vilseledande för en person som söker råd.

Jaha?

Då föreslår jag att du ger tipps och råd så att även TS förstår, han verkar vara i samma intellektuella nivå som du.

För din kännedom kan jag berätta att jag köpte mitt första hyreshus i slutet av 1970 talet då var du sannolikt inte ens född, idag har jag och min familj fler hyreshus än du har fingrar.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-17 kl. 18:44.
Citera
2026-08-17, 18:29
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Det är inte att badrummet är felbyggt som lett till skadorna, utan att du somnade på golvbrunnen. En kant på 1-2 cm hade inte gjort ett skvatt mot de 5000 literna som läckte. Om det hade varit mindre golvskador på ett golv precis utanför för att det under längre tid runnit ut mindre mängder vatten vid många tillfällen hade detta kanske varit ett bra argument, men inte här.

Jag är väl medveten om att vilket badrum som helst inte klarar 5-7 kubik samtidigt som golvbrunnen är helt blockerad. Tråden handlar mer ifall jag kan komma undan genom att skylla på badrummets konstruktion.

Citat:
Detta kommer aldrig klassas som ett bindande avtal. Dessutom så sa han ju det för att han trodde på din lögn om stopp i avloppet.

Jag har aldrig ljugit om att det skulle vara något stopp. Jag har inte sagt något angående anledningen till att golvbrunnen var blockerad.
Citera
2026-08-17, 19:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tråden handlar mer ifall jag kan komma undan genom att skylla på badrummets konstruktion.
Ett utlåtande från en auktoriserad besiktningsman för att intyga felkonstruktionen är i så fall nödvändigt för dig att skaffa.
Citera
2026-08-17, 19:19
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Jag är väl medveten om att vilket badrum som helst inte klarar 5-7 kubik samtidigt som golvbrunnen är helt blockerad. Tråden handlar mer ifall jag kan komma undan genom att skylla på badrummets konstruktion.

Jag har aldrig ljugit om att det skulle vara något stopp. Jag har inte sagt något angående anledningen till att golvbrunnen var blockerad.
Du känner inget som helst ansvar alls för det som har skett?
Citera
2026-08-17, 19:31
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ja, det var något form av stopp i golvbrunnen.
Citat:
Jaså? Jag bara antar att du samma sak till uthyraren eller hur förklarade du annars vattenläckan? I och med att han inte verkade upprörd på sig så kan du ju inte ha erkänt att du däckade på golvbrunnen.
Citat:
Eftersom att badrummets konstruktion inte var orsaken till läckan, så nej. I alla fall inte så länge du bygger ditt fall på sanningen. Möjligtvis kan en bedömning bli att felkonstruktionen bidrog till att förvärra skadorna så att beloppet därför sätts ned. Detta vill du nog hellre hantera i en förhandling istället för en rättegång och för att förhandla om en förlikning är det nog bra att anlita en advokat som vet vilka punkter likt detta som är viktiga att ta upp och påpeka. En sak som kan vara värd att tänka på är ju även att den här mängden på 5000 liter som vi räknat fram, det är ju inte någon absolut sanning. Om du bara blockerade 70% av golvbrunnen kanske det inte var i närheten av så mycket vatten som läckte och en tröskel kanske hade hjälpt mer. Såna saker kommer din advokat argumentera för för att försöka få motparten att på med på ett så lågt belopp som möjligt.

Alternativet, som jag inte skulle rekommendera, är förstås att blåljuga och påstå att du däckade i sängen och inte har någon aning om varför det blev stopp i avloppet. Det finns dock två problem med detta. För det första så förefaller det väldigt märkligt att ett totalstopp helt plötsligt kan uppkomma mitt i natten när alla sover för att sedan spontant försvinna igen 8 timmar senare utan spår. För det första så kan det bedömas att även om stoppet inte var ditt fel så var det oansvarigt att lämna vattnet på i 8 timmar medan du sov.
Senast redigerad av Emma18 2026-08-17 kl. 19:35.
Citera
2026-08-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Hela badrumsgolvet är ju uppbrutet för att man ska kunna torka i bjälklaget under. Så man skulle kunna klassa badrummet som "skadat".

Okej.
Men man behöver då inte byta tak och väggar iallafall.
Citera
2026-08-17, 20:08
Medlem
Citat:

Kom igen, du har inte varit aktsam om bostaden. Brösta det som en man/kvinna istället för att som en mes försöka komma undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in