2026-08-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jaha?
Vad vill du ha sagt med det?

Tycker du att det låter rimligt, 650K?

Badrummet är ju ett badrum, det behöver väl inte lagas (om det nu var ordentligt byggt från början), det ska väl ändå tåla vatten? Eventuellt så behöver golvet bytas då, men inte hela badrummet.

Så då kvarstår att riva upp golvet i hallen, torka ut fukten, byta några brädor och lägga nytt golv, + måla om om det behövs.

Det är inga 650K, jag hade inte accepterat 325K heller.
Citera
2026-08-16, 11:03
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Badrummet är ju ett badrum, det behöver väl inte lagas (om det nu var ordentligt byggt från början), det ska väl ändå tåla vatten? Eventuellt så behöver golvet bytas då, men inte hela badrummet.

Så då kvarstår att riva upp golvet i hallen, torka ut fukten, byta några brädor och lägga nytt golv, + måla om om det behövs.

Vad du accepterar är inte intressant i detta fall , du är inte part i målet. Du, hyresgästen eller andrahandshyresgästen kommer aldrig att se offerten i detta skede, ni har inte en aning om vad det kommer att kosta i detta skede.

Fastighetsägaren gör upp detta med sitt försäkringsbolag, hyresgästen, änn mindre andrahandshyresgästen har ingenting med detta att göra i detta skede, ingen kommer att fråga dem om någonting.

Så småningom söker försäkringsbolaget regress hos den som har vollat skadan eller anses ansvarig av andra skäl. Då kan ni börja diskutera piset.

Jag har sett ett antal liknande rättsfall genom åren, det är alltid hyresgästen och eller den som har somnat i duschen som åker på att betala, ibland justeras beloppet något.

Många hyresgäster är stöddiga i början men de mjuknar när de inser att de får leva på några tusenlappar i månaden i många år framåt, Vissa blir också vräkta på kuppen, men det är en annan rättsprocess.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-16 kl. 11:39.
Citera
2026-08-16, 11:31
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Om det visar sig att det var dåligt fall då, att om du bara spolade i 20min så rann det över?
Du menar att det var först nu som hyresgästen upptäckte det? Knappast troligt va?
Dessutom skriver ju TS att han sov medan det hände. Oaktsamhet skulle jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Nej stämmer inte, det är endast hyresgästens ansvar att rensa hår och dylikt från brunnen. Går något sönder är det fastighetsägarens ansvar.
Min erfarenhet kommer från praxis i BRF:er. Kan vara att det är annorlunda i hyreshus.
I vilket fall ligger bevisbördan på fastighetsägaren.
Citera
2026-08-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad du accepterar är inte intressant i detta fall , du är inte part i målet. Du, hyresgästen eller andrahandshyresgästen kommer aldrig att se offerten i detta skede, ni har inte en aning om vad det kommer att kosta i detta skede.

Fastighetsägaren gör upp detta med sitt försäkringsbolag, hyresgästen, änn mindre andrahandshyresgästen har ingenting med detta att göra i detta skede, ingen kommer att fråga dem om någonting.

Så småningom söker försäkringsbolaget regress hos den som har vollat skadan eller anses ansvarig av andra skäl. Då kan ni börja diskutera piset.

Jag har sett ett antal liknande rättsfall genom åren, det är alltid hyresgästen och eller den som har somnat i duschen som åker på att betala, ibland justeras beloppet något.

Många hyresgäster är stöddiga i början men de mjuknar när de inser att de får leva på några tusenlappar i månaden i många år framåt, Vissa blir också vräkta på kuppen, men det är en annan rättsprocess.

Du kanske har missat ts 1a inlägg?

Om man somnar i duschen så är det oftast personen själv som täcker avloppet. Då är det självklart ens eget fel.

Är det vad som hände här?
Jag tror att jag hört talas om nån som fick betala 110K för något liknande, och det handlade då om att bryta upp golv, torka ut, sätta tillbaks och fixa. Men det var ju inga 650K.
Citera
2026-08-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Du menar att det var först nu som hyresgästen upptäckte det? Knappast troligt va?
Dessutom skriver ju TS att han sov medan det hände. Oaktsamhet skulle jag säga.

Min erfarenhet kommer från praxis i BRF:er. Kan vara att det är annorlunda i hyreshus.
I vilket fall ligger bevisbördan på fastighetsägaren.

Jag har ingen aning om hur det gick till, men du kan väl berätta eftersom att du verkar insatt?
Citera
2026-08-16, 12:03
Medlem
Citat:

Det är sällan någon bryr sig om vad den som förstört annans egendom accepterar.
Citera
2026-08-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är sällan någon bryr sig om vad den som förstört annans egendom accepterar.

Seriöst?

Vet du vad 10plankor kostar?

Det är som att någon repar din bil och sen skulle du kräva 300K för att fixa det.
Citera
2026-08-16, 12:07
Medlem
Citat:
Seriöst?

Vet du vad 10plankor kostar?

Det är som att någon repar din bil och sen skulle du kräva 300K för att fixa det.
Det blir väl en fråga mellan försäkringsbolagen.
Men enligt din egen logik bör bilägaren acceptera att den som repade bilen kommer dit med en flaska sprayfärg och målar över skadan. Hade du accepterat det eller velat skicka bilen på omlackering?
Citera
2026-08-16, 12:09
Medlem
Citat:
Det blir väl en fråga mellan försäkringsbolagen.
Men enligt din egen logik bör bilägaren acceptera att den som repade bilen kommer dit med en flaska sprayfärg och målar över skadan. Hade du accepterat det eller velat skicka bilen på omlackering?

Jag hade inte accepterat ocker från varken en snickare eller en billackerare.

Så jag hade hittat ett mer prisvärt alternativ.
Citera
2026-08-16, 12:12
Medlem
Citat:
Jag hade inte accepterat ocker från varken en snickare eller en billackerare.

Så jag hade hittat ett mer prisvärt alternativ.
Dock skulle hyresvärden aldrig acceptera att den klantiga hyresgästen själv försöker återställa skadan. Deras försäkringsbolag kräver att skador återställs fackmannamässigt. Dvs av folk som har sakkunskap på sina områden.
Citera
2026-08-16, 12:23
Medlem
Citat:
Dock skulle hyresvärden aldrig acceptera att den klantiga hyresgästen själv försöker återställa skadan. Deras försäkringsbolag kräver att skador återställs fackmannamässigt. Dvs av folk som har sakkunskap på sina områden.

Nä.

Det ska godkännas fackmannamässigt, det behöver inte byggas av folk med sakkunskap.
Så ser regelverket ut.
Det är därför som vi har underentreprenörer i flera led på de flesta byggen, varav många av de från baltländerna och Polen inte alls har någon utbildning.

Du kanske ska läsa på lite själv?
Citera
2026-08-16, 12:56
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus

Badrummet måste ju vara abnormt felbyggt om en vanlig dusch urartar på detta vis utan att den duschande märker något förrän vattnet når trapphuset.

Det jag också tänkte. Och då är frågan om trådskaparen kontaktade hyresvärd/fastighetsskötare för att påtala felet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in