2026-08-10, 13:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tackar

Men då undrar jag lite hur du tycker de reglerna ska appliceras. Montevideokonventionen är ju en amerikansk grej. Vad har den för bäring på Asien? Och hur ställer du det i relation till att 151 an FN:s 193 medlemmar erkänner Palestina som stat?

Det är irrelevant hur många stater som erkänner Palestina. Det som gäller är vad Israel och de övriga grannländerna tycker för det är Israel som kontrollerar Västbanken. Notera att Syrien och Libanon inte erkände Palestina förrän väldigt nyligen så det har inte bara varit Israel som spjärnat emot här.
Citera
2026-08-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Din lilla halmgubbe där! Så skrev jag inte alls. Men jag kan göra det ännu tydligare så det inte går att misstolka. Israel har rätt att existera som stat och israeler har rätt till självbestämmande. Palestinier har samma rätt till självbestämmande och även dom rätten till en egen stat.

Har Israel rätt att existera i dagens form, dvs som ett nationellt hem för judar? Många av er konspirationsteoretiker och judehatare brukar nämligen infoga nån brasklapp, t ex att Israel kan existera som stat men bara om 10 miljoner muslimer får flytta dit osv.

Exakt så här skrev du:

Citat:
Ja! Palestina har rätt till självbestämmande och att existera som stat, precis som israeler har rätt till självbestämmande och säkerhet.

Du skrev alltså att Palestina har rätt att existera som stat men du skrev inte att israeler har rätt till en stat, eller att Israel har rätt att existera i nuvarande form som ett nationellt hem för judar.
Citera
2026-08-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag förstår inte riktigt frågan eftersom vi redan fastställt att rätten till självbestämmande inte innefattar statsbildning. Det du insinuerar är att palestinierna har rätt till självbestämmande OCH rätt till en stat men Israel på något sätt inte har endera?

Du duckar i vanlig ordning obekväma frågor, men vi får väl släppa även det. Sen läser du in något i min formulering som inte står där!

Jag anser att både israeler och palestinier har rätt till självbestämmande, och att både Israel och Palestina har rätt att existera som stater. Du anser däremot att bara Israel har rätt att existera!
Citera
2026-08-10, 13:49
Medlem
Citat:
Din lilla halmgubbe där! Så skrev jag inte alls. Men jag kan göra det ännu tydligare så det inte går att misstolka. Israel har rätt att existera som stat och israeler har rätt till självbestämmande. Palestinier har samma rätt till självbestämmande och även dom rätten till en egen stat.
Det finns ingen "rätt till stat" i internationell rätt, om du nu inte menar frivvilig och övernskommen Secession med den suvärna staten?
Citera
2026-08-10, 13:51
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Så nu undrar jag; har Palestina rätt att existera som stat?
Palestina har definitiv rätt att existerar, människor som bor i ett land har rätt till en stat som skyddar dem och som de är delaktiga i.

För varje dag som går blir jag dock mer tveksam om staten Israel bör vara kvar, en stat som praktisera folkmord i Gaza och etnisk rensning på Västbanken är det svårt att argumentera för. Den startades för att skydda judar, men inte ens det har den lyckats med.

Israel är en geografisk anomali, att en stat i Mellanöstern är med i Eurovisionen säger allt man behöver veta.
Citera
2026-08-10, 13:52
Medlem
Citat:
Du duckar i vanlig ordning obekväma frågor, men vi får väl släppa även det. Sen läser du in något i min formulering som inte står där!

Jag anser att både israeler och palestinier har rätt till självbestämmande, och att både Israel och Palestina har rätt att existera som stater. Du anser däremot att bara Israel har rätt att existera!

Stater som exiterar gör det faktisk, inte teoretiskt .

så du har en helt anti-internationell rätt utgångspunkt.
Citera
2026-08-10, 13:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Israel har en rätt att existera eftersom Israel existerar, det är inte mer komplicerat än så. Reglerna för statsbildning gäller vid statsbildning och en stat som redan har kommit till behöver inte återkvalificera senare.
Citera
2026-08-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Har Israel rätt att existera i dagens form, dvs som ett nationellt hem för judar? Många av er konspirationsteoretiker och judehatare brukar nämligen infoga nån brasklapp, t ex att Israel kan existera som stat men bara om 10 miljoner muslimer får flytta dit osv.

Exakt så här skrev du:

Du skrev alltså att Palestina har rätt att existera som stat men du skrev inte att israeler har rätt till en stat, eller att Israel har rätt att existera i nuvarande form som ett nationellt hem för judar.

Att jag erkänner Israels rätt att existera som en judisk stat innebär inte att jag måste anse att varje israelisk politik eller varje territoriell gränsdragning är legitim. Precis som Palestinas rätt till en stat inte gör Hamas politik legitim.

Grundtanken är egentligen väldigt enkel, både israeler och palestinier är folk med rätt till självbestämmande och möjligheten att ha en egen stat. Jag ser ingen motsättning mellan Israels rätt att existera som en judisk stat och palestiniernas rätt att ha en egen stat.
Citera
2026-08-10, 13:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Precis som Palestinas rätt till en stat inte gör Hamas politik legitim.

Grundtanken är egentligen väldigt enkel, både israeler och palestinier är folk med rätt till självbestämmande och möjligheten att ha en egen stat. Jag ser ingen motsättning mellan Israels rätt att existera som en judisk stat och palestiniernas rätt att ha en egen stat.

Men det är inte så, du kan tycka att palestinierna har rätt till en stat hur mycket du vill men det finns ingen sån rättighet. Det blir extra fånigt eftersom palestinierna själva inte ger palestinierna politiska rättigheter.
Citera
2026-08-10, 13:59
Medlem
Citat:
Att jag erkänner Israels rätt att existera som en judisk stat innebär inte att jag måste anse att varje israelisk politik eller varje territoriell gränsdragning är legitim. Precis som Palestinas rätt till en stat inte gör Hamas politik legitim.

Konsekvensen av att man erkänner Israels rätt att existera som en judisk stat är att man erkänner Israels rätt att existera inom säkra gränser. Och det är här ni konspirationsteoretiker och geopolitiska nobodys går vilse. Utan säkra gränser kommer de arabiska terrorister som omsluter den judiska staten snabbt utplåna den och mörda judarna. Ett löfte om en judisk stat är därför vatten värt om denna stats grundläggande säkerhetsintressen inte tillgodoses. Men alla ni som ägnar dygnets vakna timmar och även drömmer Israel har ju aldrig varit där och på plats sett utmaningarna. Ni är dessutom inte militärt skolade och vet inte vad legitima säkerhetsintressen innebär i praktiken vad gäller geografi och logistik.
Citera
2026-08-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tackar

Men då undrar jag lite hur du tycker de reglerna ska appliceras. Montevideokonventionen är ju en amerikansk grej. Vad har den för bäring på Asien? Och hur ställer du det i relation till att 151 an FN:s 193 medlemmar erkänner Palestina som stat?

även det regleras där.

Citat:
Article 3
The political existence of the state is independent of recognition by the other states. Even before recognition the state has the right to defend its integrity and independence, to provide for its conservation and prosperity, and consequently to organize itself as it sees fit, to legislate upon its interests, administer its services, and to define the jurisdiction and competence of its courts. The exercise of these rights has no other limitation than the exercise of the rights of other states according to international law.

en STAT är altso inte en psudofilosofisk disskussion, utan ett faktiskt tillstånd som är. du kan kalla palestina för en stat, men det har ingen bäring på om det är en stat utifrån internationell rätt.

Ukraina är en stat, även om dess gränser är fyllda av ryssmongoler. narnia är inte en stat, för den har aldrig nått det faktiska tillståndet av av att vara en stat. (men du kan kalla det för en stat om du vill)
Citera
2026-08-10, 14:14
Medlem
RiMaXs avatar
Ja Palestina har rätt att existera "där borta". Palestinierna kan med fördel hålla sig i det landet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in