2026-08-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nej. Det där är en populär historieförfalskning. PLO erkände Israel och ingick Osloavtalen 1993. Och om du syftar på Clintons parametrar 2000/2001 säger Clintons eget Vita hus uttryckligen att både Israel och palestinierna accepterade dem med reservationer.

Vid Taba i januari 2001 förhandlade dessutom båda sidor vidare och konstaterade gemensamt att de aldrig tidigare varit närmare en uppgörelse.

Så “palestinierna har fått 5–6 erbjudanden, sagt nej varje gång och vill döda alla judar” är propaganda, inte en seriös beskrivning av historien.

Det är långt fler förslag som araberna/proto-palestinerna/aids-araft palestinerna/vad du nu känner är palestiner tckat nej till.

Bara under mandattiden (innan fns delningsplan) så vägrade de peel commisions (tror det var 3 förslag på landdelning för 2 stater) och naturligtvis 1939 års förslag på en arabisk stat som skulle inehålla ett minoritets "judiskt nationell hem" dvs , judar fick bo i arabernas land, som en minioritet. (om du nu någonsin undrar varför (vissa) judar vände sina vapen mot britterna från 1939, det var altso itne enbart för att britterna och araberna förbjöd judar att fly till sitt hemland undan nazityskland, kvoten var satt till 75k judar max på 5 år. bara "Operation Erntefest" dödade 42k judar på 48h... som jmf...

så varje gång du propagerar för att araberna bara vill ha ett land, så får du komma ihåg att det innefattar att det är judenrein, eller åtminstonde en lite grup de enkelt kan förtrycka och böta....
Senast redigerad av slö 2026-08-10 kl. 13:31.
Citera
2026-08-10, 13:30
Medlem
Palestinierna har ju redan haft en egen "stat" i Gaza. Se hur det gick. Dom ägnade sig enbart åt att skjuta raketer och gräva tunnlar. Dom kan såklart aldrig få ett eget land så länge som dom håller på så.
Citera
2026-08-10, 13:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du kan ju knappast mena hela dokumentet. Citera de delar som du menar visar de regler som inte uppfylls.

Det finns rätt många som inte uppfylls men de viktigaste är att de inte definerar vilket område det är som staten ryms i, de kontrollerar inte området, grannländerna har inte erkänt deras anspråk, de har ingen enad regering och de har inte förmåga att uppfylla diplomatiska förbindelser med sina grannar.
Citera
2026-08-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Rätten till självbestämmande inkluderar inte statsbildning. Vidare är det märkligt att du stället frågan vilka regler det är som gäller vid statsbildning samtidigt som du försöker läxa upp folk hur det är.

Självbestämmande innebär inte att ett folk automatiskt har rätt att omedelbart upprätta en suverän stat under vilka omständigheter som helst. Poängen var att palestiniernas rätt till självbestämmande inte försvinner på grund av Hamas eller andra gruppers brott.

Sen är det inte bara min åsikt. ICJ har uttryckligen konstaterat att det palestinska folket har rätt till självbestämmande. Anser du att israeliska statens eller israeliska gruppers brott upphäver israelers rätt till självbestämmande?

Jag upprepar frågan, vilken internationell rättsregel menar du säger att palestinierna kan fråntas sin rätt till självbestämmande tills de har skött sig?
Citera
2026-08-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du kan ju knappast mena hela dokumentet. Citera de delar som du menar visar de regler som inte uppfylls.

det är Article 1 of the Montevideo Convention of 1933 , den finns med där.

Citat:
Article 1
The state as a person of international law should possess the following qualifications:

a.
a permanent population;

b.
a defined territory;

c.
government; and

d.
capacity to enter into relations with the other states.

men många klarar inte av defintionen va orden under respektive punkt, så det kan va klokt att läsa länken du fick.
Citera
2026-08-10, 13:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Självbestämmande innebär inte att ett folk automatiskt har rätt att omedelbart upprätta en suverän stat under vilka omständigheter som helst. Poängen var att palestiniernas rätt till självbestämmande inte försvinner på grund av Hamas eller andra gruppers brott.

Sen är det inte bara min åsikt. ICJ har uttryckligen konstaterat att det palestinska folket har rätt till självbestämmande. Anser du att israeliska statens eller israeliska gruppers brott upphäver israelers rätt till självbestämmande?

Jag upprepar frågan, vilken internationell rättsregel menar du säger att palestinierna kan fråntas sin rätt till självbestämmande tills de har skött sig?

Jag återupprepar svaret: rätten till självbestämmande innefattar inte rätt till statsbildning.
Citera
2026-08-10, 13:37
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
När vi läser på forumet så blir sionisterna väldigt förnärmade när man nämner att Israel mördar palestinier, att Israel expanderar sina gränser, att Israel begår brott mot mänskligheten, att Israel har dåliga politiker. Osv.

Som svar på allt detta får vi höra att Israel har rätt att existera som en judisk stat. Man har rätt att göra allt detta pga tusen år gamla religiösa sagor.

Så nu undrar jag; har Palestina rätt att existera som stat? Eller ska Palestina utrotas en gång för alla?
Ok men vad med palestinska flyktingars rätt till att återvända, det handlar ju om ca 6 miljoner palestinier?

Är inte det lite av ett problem? Om vi har två stater så bör väl dessa personer bo i den palestinska staten? Eller tänkte du att Palestina ska ha en stat och sedan ska massor av Palestinier flytta till Israel så att Israel upphör att vara en judisk stat?

Kanske man måste bestäms sig för att antingen ha en egen stat för Palestinier eller driva idén om rätten att i stor mängd (6 miljoner) få bosätta sig i Israel.

De flesta bor ju inte i Palestina. Lite nyfiken på hur du tänkte med dem. Ska de bo i Palestina, Israel eller vara kvar? Om kvar, vad med medborgarskap och rättigheter, samt skadestånd (betalar av vem?). Alltså om vi har en Palestinsk stat.

Rent spontant tycker jag att de har rätt till egen stat. Men då måste de också ta ansvar för den och hysa palestinierna. Gärna ett demokratiskt samhälle som inte förtrycker kvinnor och tar hand om kulturarvet och miljön. Samt är fredliga. Hade ju varit toppen. Sannolikt, mer osäker.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-10 kl. 13:47.
Citera
2026-08-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ja! Palestina har rätt till självbestämmande och att existera som stat, precis som israeler har rätt till självbestämmande och säkerhet.

Du skriver att Palestina har rätt till självbestämmande och att existera som stat. Men israeler har bara rätt till självbestämmande och säkerhet, enligt vad du skriver. Så israeler har inte rätt till sin befintliga stat. Det är sådana ni är, folkmördarna.
Citera
2026-08-10, 13:41
Medlem
Citat:
Jag återupprepar svaret: rätten till självbestämmande innefattar inte rätt till statsbildning.

Ja, jag har förstått din poäng. Men det besvarar fortfarande inte frågan, men skitsamma.

Men vi kan däremot se om du kan svara på två frågor.

ICJ har uttryckligen fastslagit att det palestinska folket har rätt till självbestämmande. Har det högsta juridiska organet i världen fel?

Anser du att israeliska statens eller israeliska gruppers brott upphäver israelers rätt till självbestämmande?
Citera
2026-08-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du skriver att Palestina har rätt till självbestämmande och att existera som stat. Men israeler har bara rätt till självbestämmande och säkerhet, enligt vad du skriver. Så israeler har inte rätt till sin befintliga stat. Det är sådana ni är, folkmördarna.

Din lilla halmgubbe där! Så skrev jag inte alls. Men jag kan göra det ännu tydligare så det inte går att misstolka. Israel har rätt att existera som stat och israeler har rätt till självbestämmande. Palestinier har samma rätt till självbestämmande och även dom rätten till en egen stat.
Citera
2026-08-10, 13:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
ICJ har uttryckligen fastslagit att det palestinska folket har rätt till självbestämmande. Har det högsta juridiska organet i världen fel?

Anser du att israeliska statens eller israeliska gruppers brott upphäver israelers rätt till självbestämmande?

Jag förstår inte riktigt frågan eftersom vi redan fastställt att rätten till självbestämmande inte innefattar statsbildning. Det du insinuerar är att palestinierna har rätt till självbestämmande OCH rätt till en stat men Israel på något sätt inte har endera?
Citera
2026-08-10, 13:44
Medlem
Citat:
Det finns rätt många som inte uppfylls men de viktigaste är att de inte definerar vilket område det är som staten ryms i, de kontrollerar inte området, grannländerna har inte erkänt deras anspråk, de har ingen enad regering och de har inte förmåga att uppfylla diplomatiska förbindelser med sina grannar.
Tackar

Men då undrar jag lite hur du tycker de reglerna ska appliceras. Montevideokonventionen är ju en amerikansk grej. Vad har den för bäring på Asien? Och hur ställer du det i relation till att 151 an FN:s 193 medlemmar erkänner Palestina som stat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in