2026-08-10, 13:00
Medlem
När vi läser på forumet så blir sionisterna väldigt förnärmade när man nämner att Israel mördar palestinier, att Israel expanderar sina gränser, att Israel begår brott mot mänskligheten, att Israel har dåliga politiker, att Israel anser att invandrade européer har mer rätt till folks mark än ursprungsinvånare. Osv.

Som svar på allt detta får vi höra att Israel har rätt att existera som en judisk stat. Man har rätt att göra allt detta pga tusen år gamla religiösa sagor.

Så nu undrar jag; har Palestina rätt att existera som stat? Eller ska Palestina utrotas en gång för alla?
Senast redigerad av Devalvera 2026-08-10 kl. 13:27.
Citera
2026-08-10, 13:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Så nu undrar jag; har Palestina rätt att existera som stat? Eller ska Palestina utrotas en gång för alla?

Palestina har som stat inte rätt att existera nej, eftersom de inte kvalar enligt reglerna. De får finna sig i att inte ha en stat tills de gör det som alla andra statslösa folk.

Det skrikvänstern vill göra är belöna dåligt beteende genom att ge det folk som betett sig sämst åt av alla att få en gräddfil till en stat, och det finns ingen annan anledning till det än att de hatar judar.
Citera
2026-08-10, 13:09
Medlem
Citat:
När vi läser på forumet så blir sionisterna väldigt förnärmade när man nämner att Israel mördar palestinier, att Israel expanderar sina gränser, att Israel begår brott mot mänskligheten, att Israel har dåliga politiker. Osv.

Som svar på allt detta får vi höra att Israel har rätt att existera som en judisk stat. Man har rätt att göra allt detta pga tusen år gamla religiösa sagor.

Ja! Palestina har rätt till självbestämmande och att existera som stat, precis som israeler har rätt till självbestämmande och säkerhet.

Det palestinska folkets rätt till självbestämmande är dessutom redan etablerad i internationell rätt. Det är inte ens nödvändigt att göra argumentet religiöst eller historiskt för att komma fram till den slutsatsen, men jag förstår din poäng.
Citera
2026-08-10, 13:10
Medlem
Citat:
När vi läser på forumet så blir sionisterna väldigt förnärmade när man nämner att Israel mördar palestinier, att Israel expanderar sina gränser, att Israel begår brott mot mänskligheten, att Israel har dåliga politiker. Osv.

Ja, om någon suvärn stat är villig att avträda sitt suvärna land till dem friviligt. i alla andra fall är det ett brott mot internationell rätt.

anlednigen till att du hör så mycket fånigt är att inget land vill ha "palestina" på knuten. men det tycker att judarna ska ha det. (har du träffat några palestiner personligen kan du snabbt lista ut varför)

Citat:

tror inte det är anledningen (även om de religösa sagorna stämmer och allt som behövs är en spade och ett svensk-hebreiskt ordbok för att konstatera att det stämmer)

Citat:

Palestina utropades av aids-arafat i marocko 15 nov 1988. så utropa du vad du vill, om ingen är villig att ge dem sitt "land" så finns det ingen förutssätning i internationell rätt att de ska få skapa sitt kalifat på någon annans ,du kan fråga ISIS, de som inte hängts dvs om du inte tror mig.
Citera
2026-08-10, 13:10
Medlem
burialhexs avatar
Citat:

palestina har rätt att existera, det har israel också men det betyder inte att det är fritt fram att ockupera mark i fredstider.
Citera
2026-08-10, 13:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Hur många gånger/chanser har Palestinierna haft dom senaste 50 åren att bilda egen stat ? 5-6 ?

Dom har tackat nej varje gång. Dom ger sej inte innan dom har hela Israel och alla judar är döda.

Senast var det väl Clinton år 2001 som kom med ett förslag accepterat av Israel, förkastat av araberna.
Citera
2026-08-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Palestina har som stat inte rätt att existera nej, eftersom de inte kvalar enligt reglerna. De får finna sig i att inte ha en stat tills de gör det som alla andra statslösa folk.

Det skrikvänstern vill göra är belöna dåligt beteende genom att ge det folk som betett sig sämst åt av alla att få en gräddfil till en stat, och det finns ingen annan anledning till det än att de hatar judar.

Vilka regler är det du syftar på? Det finns ingen internationell regel som säger att ett folk förlorar sin rätt till självbestämmande för att vissa av dess ledare eller grupper begått brott. Gäller den regeln även Israel undrar jag då? Finns väl inget land som brutit mot internationell rätt fler gånger än Israel.
Citera
2026-08-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hur många gånger/chanser har Palestinierna haft dom senaste 50 åren att bilda egen stat ? 5-6 ?

Dom har tackat nej varje gång. Dom ger sej inte innan dom har hela Israel och alla judar är döda.

Senast var det väl Clinton år 2001 som kom med ett förslag accepterat av Israel, förkastat av araberna.

Nej. Det där är en populär historieförfalskning. PLO erkände Israel och ingick Osloavtalen 1993. Och om du syftar på Clintons parametrar 2000/2001 säger Clintons eget Vita hus uttryckligen att både Israel och palestinierna accepterade dem med reservationer.

Vid Taba i januari 2001 förhandlade dessutom båda sidor vidare och konstaterade gemensamt att de aldrig tidigare varit närmare en uppgörelse.

Så “palestinierna har fått 5–6 erbjudanden, sagt nej varje gång och vill döda alla judar” är propaganda, inte en seriös beskrivning av historien.
Citera
2026-08-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vilka regler är det du syftar på?

Palestina kan inte defineras som stat, i enlighet med

Article 1 of the Montevideo Convention of 1933

Citat:
Det finns ingen internationell regel som säger att ett folk förlorar sin rätt till självbestämmande för att vissa av dess ledare eller grupper begått brott.

det finns heller ingen rätt till en egen stat, eller ens rösträtt i någon annan stat, i samma regler.

Citat:
Gäller den regeln även Israel undrar jag då?

Ja.

Citat:

Finns väl inget land som brutit mot internationell rätt fler gånger än Israel.

vilken specefic internationell rätt tänker du på då? länka lagrum, dina känslor är ju inte internationell rätt lika lite som mina eller någon annans.
Citera
2026-08-10, 13:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vilka regler är det du syftar på? Det finns ingen internationell regel som säger att ett folk förlorar sin rätt till självbestämmande för att vissa av dess ledare eller grupper begått brott. Gäller den regeln även Israel undrar jag då? Finns väl inget land som brutit mot internationell rätt fler gånger än Israel.

Rätten till självbestämmande inkluderar inte statsbildning. Vidare är det märkligt att du stället frågan vilka regler det är som gäller vid statsbildning samtidigt som du försöker läxa upp folk hur det är.
Citera
2026-08-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vilka regler menar du?
Citera
2026-08-10, 13:23
Avstängd
Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in