2026-08-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det räcker inte som förklaring, eftersom buggen redan var inplanterad från början. Hela den läran är i sig en ofullständighet. I fullkomlig visdom skulle detta aldrig kunna ske.

Menar du att fri vilja är en bugg?
Citera
2026-08-19, 10:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du kan nog utgå ifrån att vi alla saknar mycket av sanningen och har lagt till en hel del av vårt eget. Och att Gud är högst medveten om det. Alla får göra så gott de kan och evangelierna är absolut en ren källa till kunskap även om det lär finnas tillägg.

Någon segrande organisation som med makt kan hävda tolkningsföreträde slipper vi nog.

Jag har undersökt saken och det verkar faktiskt som att den katolska kyrkan är den segrande organisationen som med makt kan hävda tolkningsföreträde. Bevisen verkar faktiskt peka mot det på en del olika sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur ska vi använda logiken när bibeln inte är den högsta auktoriteten?
Mirakel är ett sätt för gud att autenticitera meddelanden och budskap, det gjorde han genom hela bibeln och det finns ingen anledning att tro att det mönstret avbröts med sammansättningen av det nya testamentet. Bibeln är på sätt och vis den högsta auktoriteten, men det betyder inte att tilläggsmeddelanden inte kan appliceras i form av nya uppenbarelser autenticiterade med mirakel och profesior så länge som de står i linje med bibelns tidigare uppenbarelser.

Undersök mirakel genom tiderna så ser du vad som är sanningen.
Citera
2026-08-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Mirakel är ett sätt för gud att autenticitera meddelanden och budskap, det gjorde han genom hela bibeln och det finns ingen anledning att tro att det mönstret avbröts med sammansättningen av det nya testamentet. Bibeln är på sätt och vis den högsta auktoriteten, men det betyder inte att tilläggsmeddelanden inte kan appliceras i form av nya uppenbarelser autenticiterade med mirakel och profesior så länge som de står i linje med bibelns tidigare uppenbarelser.

Undersök mirakel genom tiderna så ser du vad som är sanningen.

Är det dom artiklarna och vittnesmålen som du menar är av högra auktoritet än bibeln?
Citera
2026-08-19, 10:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Är det dom artiklarna och vittnesmålen som du menar är av högra auktoritet än bibeln?
Dom är av samma auktoritet skulle jag säga.
Citera
2026-08-19, 10:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag har undersökt saken och det verkar faktiskt som att den katolska kyrkan är den segrande organisationen som med makt kan hävda tolkningsföreträde. Bevisen verkar faktiskt peka mot det på en del olika sätt.
Jag upplever inte den makten alls så hur kan den då finnas?
Citera
2026-08-19, 10:55
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Menar du att fri vilja är en bugg?
Bra fråga.

Jag är kluven.

Det kan vara så att den fria viljan faktiskt är det som sipprade igenom från källan, bortom själva buggen, som någonting användbart.

Ett litet verktyg, en funktion eller en kapacitet som gavs till oss för att kunna frigöra oss från detta kosmiska misstag, kanske som en akt av desperation eller som ännu ett misstag i själva skapelsen.

Ett verktyg som är lika verkligt som overkligt.
Citera
2026-08-19, 10:57
Medlem
Citat:
Dom är av samma auktoritet skulle jag säga.

Ok, men hur ska jag gå till väga för att veta om det är rätt eller fel att t.ex. ha ett altare med buddha staty hemma, där jag tänder rökelser?

Hur ska jag få fram det budskapet genom att undersöka mirakel genom tiderna?
Citera
2026-08-19, 10:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ok, men hur ska jag gå till väga för att veta om det är rätt eller fel att t.ex. ha ett altare med buddha staty hemma, där jag tänder rökelser?

Hur ska jag få fram det budskapet genom att undersöka mirakel genom tiderna?
Finns det något autentiskt bevisat bortom rimligt tvivel buddhistiskt mirakel som styrker buddhismen och därmed giltigheten i att ha buddhistiska statyer på altare?
Citera
2026-08-19, 11:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag upplever inte den makten alls så hur kan den då finnas?
Det är inget som du upplever utan urskiljer. Det är nog skillnaden mellan den mer känslobaserade vaga attityden som du har jämfört med en strikt analytisk teologisk korrekthet som också går att välja.

Jag menar inte att ditt sätt att göra saker på är fel, men antagligen så har du inte valt en inriktning heller och bryr dig inte, och det är väl ok till viss del, men jag menar att om man nu vill välja en inriktning och vara tekniskt korrekt med allt så är katolicism det man bör satsa på.
Citera
2026-08-19, 11:21
Medlem
Citat:
Finns det något autentiskt bevisat bortom rimligt tvivel buddhistiskt mirakel som styrker buddhismen och därmed giltigheten i att ha buddhistiska statyer på altare?

Jag kan inte se att det skulle gå att få det bevisat bortom rimligt tvivel genom att andra än en själv upplever mirakel.

Gud uppenbarade sig med mirakel för att dom som såg det i det ögonblicket skulle börja tro, inte att människor i andra delar av världen eller andra tider skulle börja tro. Miraklerna i bibeln är inte till för att människor ska börja tro när man läser om det, utan det är sanningen om vår värld:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.«" (Joh 8:32 Bibel2000)
Citera
2026-08-19, 11:28
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det är inget som du upplever utan urskiljer. Det är nog skillnaden mellan den mer känslobaserade vaga attityden som du har jämfört med en strikt analytisk teologisk korrekthet som också går att välja.

Jag menar inte att ditt sätt att göra saker på är fel, men antagligen så har du inte valt en inriktning heller och bryr dig inte, och det är väl ok till viss del, men jag menar att om man nu vill välja en inriktning och vara tekniskt korrekt med allt så är katolicism det man bör satsa på.

Vi ska inte satsa på någon religiös lära. Alla religiösa läror orsakar differentiering och osämja mellan oss. Alla dessa läror är i grunden uttryck för ofullständighet.

Vi måste kasta bort dem för att kunna frigöra oss. Fortsätter vi att hålla fast vid dem kommer vi fortsätta att splittras, skapa meningsskiljaktigheter och orsaka konflikter och krig mellan oss.

Den här skiten fungerar inte. Historien visar det för oss, svart på vitt.

Att vi ens har denna differentiering överhuvudtaget är ett misstag.

Att vi har utvecklat dessa metafysiska teknologier, kristendom, islam, judendom och alla de andra, är ett uttryck för vårt försök att frigöra oss.

Men samtidigt är det just dessa uppdelningar som hindrar oss från att faktiskt göra det.

Vi försöker frigöra oss genom system som samtidigt fortsätter att splittra oss.

Det fungerar inte.
Citera
2026-08-19, 11:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Du skrämmer mig lite grand. Vad har någonting som Jesus sa eller gjorde gemensamt med "en strikt analytisk teologisk korrekthet"? På vilket sätt skulle människors analyser kunna förbättra Guds ord?

Katolicismen kan vara en frisk fläkt bland enkla människor i ekonomiskt obetydliga byar men är totalt ur spår bland de lärda och de styrande.

https://en.lasicilia.it/video/home/3059853/saint-agatha-leaves-silver-and-returns-gold-the-surprising-restoration-of-the-reliquary-bust-the-vei l-and-the-jewels.html

https://www.reddit.com/r/Christianity/s/YZDh3IYQ74
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-08-19 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in