2026-08-19, 08:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Judar har haft framgång i den kristna världen på grund av kristen humanism och västerländska människors individualism medan på andra ställen har de varit en marginaliserad minoritet.
Judar är ju på sätt och vis heliga inom kristendomen. Hela det där med Davids linje, Abrahams stam och allt det där. Kristna vill ta hand om judar.
Citera
2026-08-19, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Judar är ju på sätt och vis heliga inom kristendomen. Hela det där med Davids linje, Abrahams stam och allt det där. Kristna vill ta hand om judar.

Ja det också. Kristna vill skydda och vara snälla mot judar medan judar ser kristna som sin fiende nummer ett i alla fall från ett teologiskt perspektiv.
Citera
2026-08-19, 09:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Judar har haft framgång i den kristna världen på grund av kristen humanism och västerländska människors individualism medan på andra ställen har de varit en marginaliserad minoritet.
Det är den västerländska världen som utvecklade kapitalismen till vad den har blivit. Judar fick inte äga mark och förbjöds att delta i företagsskrån samtidigt som kristendomen förbjöd kristna att ta ränta för lån. Men bankverksamhet var efterfrågad och judar kunde berika sig på denna.

Det fanns ingen kristen humanism bland de styrande vilka utrotade alla tendenser som hotade kyrkans makt och rikedom.
Citera
2026-08-19, 09:23
Medlem
Citat:

Fast Gud förkastade judarna när dom inte tog emot den utlovade Messias:

"Jesus sade: »Har ni aldrig läst vad som står i skriften: Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten. Herren har gjort den till detta, och underbar är den i våra ögon. Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. " (Matt 21:42-43 Bibel2000)

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. " (Matt 23:37-38 Bibel2000)

"Judarna dödade herren Jesus liksom de dödade profeterna, och oss har de förföljt. De trotsar Gud och är fiender till hela mänskligheten, eftersom de försöker hindra oss från att predika för hedningarna och hjälpa dem att bli räddade. Så fyller de ständigt sina synders mått. Men nu nås de till slut av Guds vrede." (1 Thess 2:15-16 Bibel2000)

Gud ser inte dagens judar på något annorlunda sätt än andra religioner och troende som inte tror på att Jesus är den Messias som skulle komma. Dom har inga speciella fördelar jämfört med andra, och då ska kristna inte heller behandla dom på något annorlunda sätt.

Hela det där med Davids linje, Abrahams stam och allt det där försvann i och med romarna förstörde och plundrade Jerusalem, detta eftersom dom centrala officiella genealogiska registren försvann, så ingen av dagens judar kan bevisa vilken släktlinje dom härstammar från.
Citera
2026-08-19, 09:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast Gud förkastade judarna när dom inte tog emot den utlovade Messias:

"Jesus sade: »Har ni aldrig läst vad som står i skriften: Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten. Herren har gjort den till detta, och underbar är den i våra ögon. Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. " (Matt 21:42-43 Bibel2000)

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. " (Matt 23:37-38 Bibel2000)

"Judarna dödade herren Jesus liksom de dödade profeterna, och oss har de förföljt. De trotsar Gud och är fiender till hela mänskligheten, eftersom de försöker hindra oss från att predika för hedningarna och hjälpa dem att bli räddade. Så fyller de ständigt sina synders mått. Men nu nås de till slut av Guds vrede." (1 Thess 2:15-16 Bibel2000)

Gud ser inte dagens judar på något annorlunda sätt än andra religioner och troende som inte tror på att Jesus är den Messias som skulle komma. Dom har inga speciella fördelar jämfört med andra, och då ska kristna inte heller behandla dom på något annorlunda sätt.

Hela det där med Davids linje, Abrahams stam och allt det där försvann i och med romarna förstörde och plundrade Jerusalem, detta eftersom dom centrala officiella genealogiska registren försvann, så ingen av dagens judar kan bevisa vilken släktlinje dom härstammar från.
Jehovas vittnen och katolska kyrkan borde ha ett stort slagsmål så som fotbollshuliganer gör. Ta reda på vilka som har rätt en gång för alla!
Citera
2026-08-19, 09:42
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?

Rekommenderar dig att läsa boken ”Den Jesus som aldrig funnits”.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_Jesus_som_aldrig_funnits
Citera
2026-08-19, 09:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rekommenderar dig att läsa boken ”Den Jesus som aldrig funnits”.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_Jesus_som_aldrig_funnits
"Boken behandlar Jesus-som-myt-teorin."

Inom riktig akademi så behandlas Jesus-som-myt teorin lite som plattjordsteorier.
Citera
2026-08-19, 09:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
"Boken behandlar Jesus-som-myt-teorin."

Inom riktig akademi så behandlas Jesus-som-myt teorin lite som plattjordsteorier.

Ge det en chans. Boken är riktigt intressant och läsvärd.
Citera
2026-08-19, 09:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ge det en chans. Boken är riktigt intressant och läsvärd.
Kanske om den finns på youtube. Jag tänker inte köpa och läsa en fysisk pappersbok som behandlar ämnen som 99% av akademiker anser är trams. Tror du att jag är en knasboll från 1932?
Citera
2026-08-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
I och för sig tillhör väl inte när Moses delade Röda Havet skapelseberättelsen.
Jag tänker att Gud i gamla testamentet är en gestalt att frukta.
Jag ger några exempel på vad jag menar.

1. Syndafloden (1 Mos 6-9)
Gud utplånar nästan allt levande på jorden med en flod, endast Noa och hans familj skonas.

2. Förstföddas död i Egypten (2 Mos 11-12)
Som den sista och värsta plågan dödar Gud alla förstfödda i Egypten, från människor till djur.

3. Uttåget ur Egypten (2 Mos 14)
Efter att ha delat Röda havet för israeliterna, låter Gud vattnet återvända och dränker hela den egyptiska armén.

4. Synden med guldkalven (2 Mos 32)
När israeliterna tillber en guldkalv beordrar Mose, på Guds uppdrag, att folket ska döda varandra, vilket resulterar i omkring 3 000 döda. Dessutom drabbas folket av en pest som Guds straff.

5. Ussa och förbundsarken (2 Sam 6:6-7)
Ussa rör vid förbundsarken för att stabilisera den, och Gud dödar honom omedelbart.

6. Sodom och Gomorra (1 Mos 19)
Gud förstör städerna med svavel och eld, och Lots hustru förvandlas till en saltstod när hon ser tillbaka.

7. De 42 ungdomarna (2 Kung 2:23-24)
När en grupp ungdomar hånar profeten Elisha för hans skallighet, sänder Gud två björnar som sliter sönder 42 av dem.

8. Utdelning av lagar

· Straff för synd över generationer: Gud säger att barn ska straffas för sina fäders synder.
· Dödsstraff för hädelse: En man som hädar stenas till döds.
· Diskriminering av funktionshindrade: Prästerna med funktionshinder får inte frambära offer.

9. Krig och folkmord
Gud beordrar israeliterna att utplåna hela folk, som amalekiterna, och hjälper dem att erövra Kanaan med order om att "inte skona en levande själ".

Hur tänker du om det?

För det första så har Gud, som livets skapare, rätt att verkställa domar över människor. Han vet hur vi är skapade och vet vad som är det bästa för hela mänskligheten, inte bara enskilda individer. Han måste ta hänsyn så att mänskligheten överlever överhuvudtaget, så att det inte blir som före syndafloden där ondskan hade tagit över hela den generationen förutom möjligtvis enbart Noa, alltså kanske inte ens hans hustru och barn.

För det andra så kommer både rättfärdiga och orättfärdiga som har dött under historiens gång, få återuppstå och leva igen i den nya ordning som Gud kommer att iordningställa:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Det som är svårt för mig också, är att oskylda barn blev dödade. Men samtidigt, hur skulle Gud ha gjort enligt dig? Bara döda föräldrarna och skona barnen, som får växa upp föräldralösa? Är det en bättre lösning än att somna in i döden, och sedan få en ny chans i den nya ordningen på jorden, där det inte existerar krig, sjukdomar och död?

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« " (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Jag skulle se det som mer skonsamt att barnen får somna in, återuppstå och få växa upp i en fridfull värld, än att växa upp och bli en amalekit som hatar Guds folk och kanske mördar människor och därmed kanske inte får återuppstå, utan döms av Gud till en evig död.

I alla fall så litar jag på att Gud har varit rättvis i sina domar, och är rättvis, annars är det kört om universums skapare är ond.
Citera
2026-08-19, 10:07
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen och katolska kyrkan borde ha ett stort slagsmål så som fotbollshuliganer gör. Ta reda på vilka som har rätt en gång för alla!

Jag har pratat med katoliker många gånger, men det slutar med att dom inte ser bibeln som den högsta auktoriteten, och därmed har vi inget mer att diskutera. För jag anser att bibeln är den enda auktoriteten, den enda skrift som är inspirerad av Gud:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)
Citera
2026-08-19, 10:08
Medlem
Hermi-Tages avatar
Det står mycket märkliga saker i bibeln som gör att det är svårt att omfamna religionen utan förbehåll. Några exempel:

1.
Dödande av barn och spädbarn – 1 Samuelsboken 15:3

Gud befaller Saul att angripa amalekiterna och inte skona någon: ”Döda män och kvinnor, barn och spädbarn …”
Hänvisning: 1 Sam 15:3.
Detta är kanske ett av Bibelns mest problematiska ställen eftersom befallningen uttryckligen omfattar barn och framställs som ett gudomligt uppdrag.

2.
Dottern som brännoffer – Domarboken 11:30–39

Jefta lovar Gud att om han vinner kriget ska den första som kommer ut ur hans hus bli ett brännoffer. Det blir hans dotter. Texten avslutas med att ”han gjorde med henne enligt det löfte han hade avlagt.”
Hänvisning: Dom 11:30–31, 34–39.
Det kontroversiella här är dels människooffret, dels att berättelsen inte innehåller något tydligt gudomligt ingripande som stoppar det, till skillnad från berättelsen om Abraham och Isak.

3.
Sexuellt våld och styckning – Domarboken 19:24–29

En man erbjuder en mobb sin dotter och en annan mans bihustru: ”För ut dem, så kan ni våldta dem och göra vad ni vill med dem.” Kvinnan utsätts sedan för övergrepp under natten och hennes kropp styckas därefter i tolv delar.
Hänvisning: Dom 19:24–29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in