Citat:
Ursprungligen postat av
Bortkastatkonto
Ber om ursäkt för den något tillknycklade rubriken. Ska försöka att förtydliga nedan, men har man bråttom går det att nöja sig med det fetstilta.
Jag har sent omsider börjat förstå att nästan allt i samhället, samhällsdebatten och nyheter still stor del prägas av nationalekonomiska samband/faktorer. Därför kan det för samhällsorienteringen och allmänbildningen vara nyttigt att studera nationalekonomi.
Jag har förvisso för länge sen läst A-kursen (30 hp) i nek, och har väl därför grundläggande förståelse för utbud-och-efterfrågan, inflation-räntor-konjukture etc. Trots det känner jag att är långt ifrån bekväm med att ha en hyfsad förståelse för hur ekonomin och samhället kommer påverkas av något makroekonomisk händelse. Bara en sån sak som diskussionen om marknadshyror gör mig förvirrad.
Jag vill därför få ett bättre grepp och trygghet i ex. politiska debatter, men jag orkar inte läsa hur mycket som helst. Jag tänker därför så här: Anta att man är en blivande politiker (vill förtydliga att jag gudskelov inte är det), hur mycket nek tycker ni att man borde ha läst för att vara kompetent i debatter, diskussioner, förstå underlag från utredningar etc. Av egen erfarenhet verkar inte A-nivån räcka. Räcker det med C-nivån, eller behöver man läsa en hel master? .
Det spelar nog ingen roll hur mycket du läser för så fort "ekonomi" lämnar "ränta på ränta" och för in variabler som är beroende av vad olika människor tror och säger så blir det väldigt osäkra beräkningar.
Alla resultat måste förses med tillägget "i detta scenario".
Om du har koll på vad som ska hända i framtiden då kan du räkna exakt rätt.
Eftersom ingen har det så blir det bara gissningar, mer eller mindre kvalificerade.
Ingen såg Hormuz-blockaden komma för 5 år sedan.
I vart fall mycket få såg det.
Die Grune i Tyskland trodde väl aldrig att deras bilindustri skulle kollapsa heller, när de stängde kärnkraften och lobbade för elbilar.