Citat:
Ursprungligen postat av
Bortkastatkonto
Det där kan väl ändå inte stämma helt? Av det lilla jag förstår så har ju de här nationalekonomiska sambanden en ganska direkt inverkan på helt vanliga företag och oss konsumenter i vardagen. Om till exempel banker och näringsidkare tror att inflationen är på väg upp, och att Riksbanken därför kommer att höja räntan, så agerar de väl utifrån den förväntningen när de fattar beslut om lån och utlåning? Det i sin tur påverkar ju direkt våra möjligheter att köpa hus, företagens vilja att investera och i förlängningen om det skapas några nya arbetstillfällen. Det känns som att de här förväntningarna styr väldigt mycket av det som faktiskt händer i samhället.
Jag håller absolut med om att det finns mycket ideologi inom ämnet och att ekonomer ofta har haft fel, men är det inte lite väl hårt att avfärda hela forskningsfältet? Det handlar kanske inte om att hitta någon absolut, perfekt sanning, utan mer om att ha en hyfsad karta för att kunna förutse vad som händer när man skruvar på en viss politisk kran. Det är väl också därför jag funderar på hur mycket man faktiskt behöver sätta sig in i det här för att kunna hänga med i debatterna på ett vettigt sätt.
Jo, mycket av nationalekonomin är riktigt dålig.
Många ifrågasätter dess "vetenskapliga grund" och menar att det framför allt handlar om att försöka bevisa att den egna politiska uppfattningen är rätt. Många av de mest kända nationalekonomerna är rena stollar på såväl höger som vänsterkanten.
Men de säger saker som höger och vänsterpolitiker vill höra.
Men det gäller ju inte all nationalekonomi eller nationalekonomer.
Studerar man tex tidigare konjunkturer för att förutspå framtida så ägnar man sig egentligen åt "ekonomisk historia" som är ett helt annat fält.
Jag tror det var 2011 som några fick "nobelpriset i ekonomi" som redan året efter visade sig vara helt fel.
Man ser det man vill se helt enkelt. Så är det i många fält men just nationalekonomi har stuckit av historiskt.
Frågan som ställdes var dock om nationalekonomi som ett instrument för att förstå sin omvärld.
En del kan tydligen bli doktorer och professorer, få nobelpris och aldrig förstå världen omkring oss. Den kanske helt enkelt är för komplicerad. Variablerna är för många.
Men det gäller ju inte alla