2026-08-10, 09:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Kan så klart inte svara på hur alla ärenden hanterats i vårt avlånga land men jag vet att en person fastnade på bild körandes en bil han inte äger. Ägaren får sedan ett brev där han ombeds höra av sig till polisen vilket han gör. Han ber polisen skicka bilden så ska han kan se vem som kör men det vägrar polisen och eftersom bilägaren inte hade tid att ta sig till polisstationen så lades ärendet ner omedelbart.

Har dom en bra bild och att dom vet att det är du lär de dock inte ge sig så enkelt. Då gäller det att hålla sig undan i 2 år sedan är det preskriberat. Jag minns en kille som gjorde just detta och han bodde i 08-området. Polisen gjorde några försök men det gick tämligen smärtfritt att hålla sig undan. Det gällde dock en längre körkortsåterkallelse, man får titta på om det är värt besväret helt enkelt.

Det är dom sista månaderna dom börjar använda en lokal polispatrull o försöka delge en så dom får ni vara lite stealth.

Fram till dess är det delgivningsmän o med rätt jobb,bra fru,bra chef lite fiffighet är det lätt.

En sportgren i landet - alla är med.Folkfest...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvLy67/polisen-akte-dit--i-egen-kamera
Citera
2026-08-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Just det.

Alla argument om proportionalitetsprincipen flyger ju ut genom fönstret när man läser detta.

Om man inte svarar på breven (erkänner) så kommer Poliser börjar jaga dig i hemmet eller på arbetsplatsen.

Om man nu tar till dessa medel när man tror sig lyckats identifiera föraren - varför anses det då vara mot proportionalitetsprincipen att t ex kolla sociala medier?

Det är givetvis rimligare med en större insats när man väl har en sannolik misstänkt gärningsman jämfört med att försöka hitta en misstänkt gärningsman?
Citera
2026-08-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag vet inte exakt hur deras riktlinjer ser ut men rätt mycket är ju rätt självklart.

Om en bil fotas av en fartkamera så hamnar bilden hos en handläggare hos Polisen.

Först kollas bilens ägare.

Sen bildens ägarens barn/sambo/maka/syskon osv.

Har även hört om fall där en person lånat svärfars bil och åkt dit - dvs de kollade först svärfar - sedan barn (som bodde på annan adress) - och sedan personen som bodde på samma adress som barnet.

Frågan är - hur långt går de för att hitta personer att jämföra fotot med?

Får/kan de börja luska på Instagram/Facebook? Kan de begära ut bankuppgifter osv?

Låt oss säga att en kvinna och man träffas - kvinnan har en bil och mannen har en bil. De lever i princip som sambos MEN mannen eller kvinnan är folkbokförd på sin gamla adress. Om nu t ex mannen kör kvinnans bil och fastnar i en fartkamera så finns det ju inget sätt för handläggaren att hitta mannen på "normalt" sätt.

Kommer polisen bara att släppa detta eller kommer de försöka luska vidare? Finns det utredare som jobbar med detta - dvs får ärenden där en person fastnat kanske 10 gånger på kort tid i en fartkamera men de vanliga sättet inte resulterar i en person de kan identifiera?

Det mest uppenbara är ju att snoka på Instagram/Facebook. Många är öppna med förhållanden och vilka de umgås med där.

Lite mer långsökt är ju att begära ut uppgifter från företag/banker - dvs "Vem betalar dessa räkningar" osv.

Ännu mer långsökt är ju att utredare(eller en polis) helt enkelt åker till adressen där bilen är registrerad och "spanar". Ser de någon köra bilen så stannar de och utför körkortskontroll - och skickar personnummret till enheten som har hand som detta och de kan jämföra bilder från pass/körkort med bilderna från fartkameran.

Polisen har ju börjat använda AI för vissa arbeten - detta vore ju perfekt för detta. Ta bilden och mata in i AI:n och be den leta efter möjliga träffar i pass/körkorts-databasen. Detta går ju även köra lokalt i Polisens egna system - jag pratar alltså inte om att skicka över det till publika AI-tjänster som laddar upp data till USA osv.

Att de skulle skicka ut spanare har de inte resurser till, det tror du väl inte ens själv? De jämför såklart med pass- och körkortsfoton på bilens ägare och familjemedlemmar/släktingar. Mer än så lägger de inte sina resurser på när de har mord, sprängningar och annat att syssla med.

Edit: de kan också kolla vem som stoppats i hastighets- och nykterhetskontroll i samma bil tidigare.
Senast redigerad av mrs.greddelin 2026-08-10 kl. 10:40.
Citera
2026-08-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Att de skulle skicka ut spanare har de inte resurser till, det tror du väl inte ens själv? De jämför såklart med pass- och körkortsfoton på bilens ägare och familjemedlemmar/släktingar. Mer än så lägger de inte sina resurser på när de har mord, sprängningar och annat att syssla med.

Nu är det ju inte samma handläggare som sysslar med detta som sysslar med mordutredningar.

Det är ju inte så att de som sitter i Kiruna och handhar dessa ärenden säger "Jaha - nu var dagens fortkörningar klara - då tar jag tag i de där mordutredningarna jag har".

Sen förstår jag inte pratet om resurser - Polisen lägger ju stora resurser (faktiska arbetande Poliser i fält) på trafikövervakning. Många poliser åker runt och ställer upp sig för att utföra hastighetsövervakning. Nu vet jag inte hur många de tar men om 3-4 poliser spenderar 4-5 timmar på hastighetsövervakning så tror jag det blir väldigt många polistimmar per böter - dvs den absoluta majoriteten de mäter hastigheten på och/eller kontrollerar körkortet på har inte begått ett brott.

I fallet med bilden från kameran så är det ju ett konstaterat brott - som hanteras av en handläggare som gör detta på heltid - inget annat. Varför inte då lägga några minuter på att titta på öppna källor på nätet för att försöka fastställa identiteten på personen som begått brottet?

I Sverige har vi ju föraransvar för dessa brott vilket jag tycker är bra. I andra länder är det istället ett ägaransvar.
Citera
2026-08-10, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Kan så klart inte svara på hur alla ärenden hanterats i vårt avlånga land men jag vet att en person fastnade på bild körandes en bil han inte äger. Ägaren får sedan ett brev där han ombeds höra av sig till polisen vilket han gör. Han ber polisen skicka bilden så ska han kan se vem som kör men det vägrar polisen och eftersom bilägaren inte hade tid att ta sig till polisstationen så lades ärendet ner omedelbart.

Har dom en bra bild och att dom vet att det är du lär de dock inte ge sig så enkelt. Då gäller det att hålla sig undan i 2 år sedan är det preskriberat. Jag minns en kille som gjorde just detta och han bodde i 08-området. Polisen gjorde några försök men det gick tämligen smärtfritt att hålla sig undan. Det gällde dock en längre körkortsåterkallelse, man får titta på om det är värt besväret helt enkelt.

Lät som en lat handläggare som inte kallade personen till förhör, med hot om hämtning om vederbörande inte infinner sig. Dock svårare om personen inte vill säga vem det är.

Och att hålla sig undan i två år för att slippa lite böter? Nej knappast smärtfritt för en person som lever ett normalt liv.
Citera
2026-08-10, 14:38
Avslutad
Citat:

Edit: de kan också kolla vem som stoppats i hastighets- och nykterhetskontroll i samma bil tidigare.

Jag vet flertalet exempel på hur både poliser i yttre tjänst såväl som utredare sökt efter folk på deras hemadress liksom arbetsplats. Så nej, räkna med hembesök om du inte svarar på din post, gör dig oanträffbar i telefon, och inte hörsammar polisens kallelse.
Citera
2026-08-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Jag vet flertalet exempel på hur både poliser i yttre tjänst såväl som utredare sökt efter folk på deras hemadress liksom arbetsplats. Så nej, räkna med hembesök om du inte svarar på din post, gör dig oanträffbar i telefon, och inte hörsammar polisens kallelse.

Nu diskuterar vi fortkörningsböter. Hembesök för fortkörningsböter? Nej knappast.

Edit: vad är det för fel på er som använder "du" när ni diskuterar har jag alltid undrat. Vadå "räkna med hembesök om du inte svar på din post, gör dig oanträffbar". Det är inte JAG som gör dessa saker, idiot.
Citera
2026-08-10, 16:11
Avslutad
Citat:
Nu diskuterar vi fortkörningsböter. Hembesök för fortkörningsböter? Nej knappast.

Edit: vad är det för fel på er som använder "du" när ni diskuterar har jag alltid undrat. Vadå "räkna med hembesök om du inte svar på din post, gör dig oanträffbar". Det är inte JAG som gör dessa saker, idiot.

Jo du kan få besök både hemma och på ditt jobb om du inte svarar på din post och vägrar svara i telefon i dessa. Det händer, har hänt och kommer ske i framtiden eftersom somliga vuxna måste bete sig som dagisbarn. Och det är bara DITT fel att polisen måste lägga tid på sketna fortkörningar. Så, väx upp, gör om, gör rätt, istället för att böla på att andra människor bara gör sitt jobb.
Citera
2026-08-10, 16:17
Medlem
Citat:
Jo du kan få besök både hemma och på ditt jobb om du inte svarar på din post och vägrar svara i telefon i dessa. Det händer, har hänt och kommer ske i framtiden eftersom somliga vuxna måste bete sig som dagisbarn. Och det är bara DITT fel att polisen måste lägga tid på sketna fortkörningar. Så, väx upp, gör om, gör rätt, istället för att böla på att andra människor bara gör sitt jobb.

Är du dum i huvudet eller bara låtsas du vara det? Inget av det du nämner har eller kommer någonsin hända MIG. För bövelen människa, sitt inte på internet och lek viktigpetter från din lilla håla. Tönt.'

Och du har fel, polisen lägger inte sådana resurser på fortkörningar, jävla nolla. Rattfylleri, ja, men inte fortkörning. Märks att du inte har den minsta aning om vad du pratar om. Väx upp!

Du får mig på riktigt att börja skratta. En boomer som sitter på flashback och "minsann" ska tala om för ungdomen hur det fungerar! Hahahah
Senast redigerad av mrs.greddelin 2026-08-10 kl. 16:20.
Citera
2026-08-10, 17:45
Avslutad
Citat:
Är du dum i huvudet eller bara låtsas du vara det? Inget av det du nämner har eller kommer någonsin hända MIG. För bövelen människa, sitt inte på internet och lek viktigpetter från din lilla håla. Tönt.'

Och du har fel, polisen lägger inte sådana resurser på fortkörningar, jävla nolla. Rattfylleri, ja, men inte fortkörning. Märks att du inte har den minsta aning om vad du pratar om. Väx upp!

Du får mig på riktigt att börja skratta. En boomer som sitter på flashback och "minsann" ska tala om för ungdomen hur det fungerar! Hahahah

Nu verkar det dock snarare hända dig ständigt och jämnt. Du hade inte haft denna ton annars nämligen.

Nej det är du som inte har en aning om vad du pratar om och dessutom kommer med argument som faller på sin egen rimlighet.

Men fortsätt du att tro det fungerar med ett rättsväseende som låter folk slippa påföljd bara för att dom beter sig som dagisbarn och är jobbiga....*suck*

Tips: Ta ditt ansvar och betala dina böter istället. Eller bättre upp, håll hastighetsbegränsningarna. Du ska se det är enklare för alla än att sitta och tro " men nästa gång ska jag vara ännu mer dum i huvudet bara för att polisen gör sitt jobb så DÅ kan jag vara ball på internetforum och inför blåbärspolare att jag smitit undan snuten"... blabla...tyvärr lille vän, det kostar garanterat mer än vad det smakar.
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 17:57.
Citera
2026-08-10, 17:57
Medlem
Citat:
Nu verkar det dock snarare hända dig ständigt och jämnt. Du hade inte haft denna ton annars nämligen.

Nej det är du som inte har en aning om vad du pratar om och dessutom kommer med argument som faller på sin egen rimlighet.

Men fortsätt du att tro det kommer med ett rättsväseende som låtar folk göra som dom vill bara dom håller sig undan sen....*suck*

Hända mig jämnt och ständigt? Min ton beror på att du pratar ur nattmössan! Vad i hela friden pratar du om?

Du har verkligen ingen aning om hur rättsväsendet fungerar. Tror du på fullaste allvar att polisen gör husrannsakan hos människor pga. en ordningsbot? Hahahahaha

Boomer som sagt, boomer. Tur att er generation är på väg bort. Några år till av hyttande med näven från balkongen har du kvar i dig, men sen är det slut för din del.
Senast redigerad av mrs.greddelin 2026-08-10 kl. 18:00.
Citera
2026-08-10, 18:00
Avslutad
Citat:
Hända mig jämnt och ständigt? Min ton beror på att du pratar ur nattmössan! Vad i hela friden pratar du om?

Du har verkligen ingen aning om hur rättsväsendet fungerar. Tror du på fullaste allvar att polisen gör husrannsakan hos människor pga. en ordningsbot? Hahahahaha

Vart har jag skrivit nått om husrannsakan? Vart har jag öht nämnt det ordet? Fram med det inlägget eller så snackar DU skit.

Och nej att polis gör hembesök hos folk och söker upp dom på sina arbetsplatser( nej det är inte husrannsakan) i sådana här sammanhang är inget jag tror, utan VET.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in