Citat:
Ursprungligen postat av
mrs.greddelin
Att de skulle skicka ut spanare har de inte resurser till, det tror du väl inte ens själv? De jämför såklart med pass- och körkortsfoton på bilens ägare och familjemedlemmar/släktingar. Mer än så lägger de inte sina resurser på när de har mord, sprängningar och annat att syssla med.
Nu är det ju inte samma handläggare som sysslar med detta som sysslar med mordutredningar.
Det är ju inte så att de som sitter i Kiruna och handhar dessa ärenden säger "Jaha - nu var dagens fortkörningar klara - då tar jag tag i de där mordutredningarna jag har".
Sen förstår jag inte pratet om resurser - Polisen lägger ju stora resurser (faktiska arbetande Poliser i fält) på trafikövervakning. Många poliser åker runt och ställer upp sig för att utföra hastighetsövervakning. Nu vet jag inte hur många de tar men om 3-4 poliser spenderar 4-5 timmar på hastighetsövervakning så tror jag det blir väldigt många polistimmar per böter - dvs den absoluta majoriteten de mäter hastigheten på och/eller kontrollerar körkortet på har inte begått ett brott.
I fallet med bilden från kameran så är det ju ett konstaterat brott - som hanteras av en handläggare som gör detta på heltid - inget annat. Varför inte då lägga några minuter på att titta på öppna källor på nätet för att försöka fastställa identiteten på personen som begått brottet?
I Sverige har vi ju föraransvar för dessa brott vilket jag tycker är bra. I andra länder är det istället ett ägaransvar.