2026-08-11, 12:43
Medlem
Hyr släp när jag behöver men kvalar nog in ändå.

Gör det som jag kan göra själv. Dels för att hålla igång men också för att det är roligt och kreativt med problemlösningen. Lejer ut det som blir för tungt eller där man vill ha garanti och försäkring.

Har hela garaget fullt med verktyg och hjälper gärna grannar.

Inte fyllt 50 än så är väl kvasigubbe typ.

Nygammalt hus och relativt nyinflyttade så det finns saker att göra. Kul och bra motvikt mot jobbet framför datorn.

Edit: kom på att det är lite sparsamheten i mig samt en tyst protest mot den sjuka subvention ROT innebär för en sektor som gör att jag gör mycket själv. Samt att det ger tillfredsställelse att kunna och göra.
Senast redigerad av 0helig 2026-08-11 kl. 12:47. Anledning: Kom på
Citera
2026-08-11, 13:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
På helgerna hittar ni oss 8:55 utanför Biltema, ivriga på att få köpa delen så att vi kan vara produktiva resten av dagen.

Att köpa delar på Biltema är inget för en äkta GMS. De som gör det tillhör en annan kategori.

Visst kan en GMS köpa något på Biltema i undantagsfall men då ska det vara till hus och trädgård. Att meka med motorer är inget för en äkta GMS.
Citera
2026-08-11, 14:59
Medlem
Vad vet du om det? Biltema har massa saker som GMS:s behöver! Visst, Jula är en stark konkurrent till hemmafixande män men Biltema har ett större sortiment. Finns allt från stolpskor till självhäftande tejp och fågelholkar.

Och givetvis kaffet med bulle för 5kr, den är omöjligt att konkurrera med.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att köpa delar på Biltema är inget för en äkta GMS. De som gör det tillhör en annan kategori.

Visst kan en GMS köpa något på Biltema i undantagsfall men då ska det vara till hus och trädgård. Att meka med motorer är inget för en äkta GMS.
Citera
2026-08-11, 15:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Vad vet du om det? Biltema har massa saker som GMS:s behöver! Visst, Jula är en stark konkurrent till hemmafixande män men Biltema har ett större sortiment. Finns allt från stolpskor till självhäftande tejp och fågelholkar.

Och givetvis kaffet med bulle för 5kr, den är omöjligt att konkurrera med.

Som professionell GMS vet jag allt om detta så läs och försök förstå vad jag skriver.

Jag svarade på:
"På helgerna hittar ni oss 8:55 utanför Biltema, ivriga på att få köpa delen så att vi kan vara produktiva resten av dagen."

Alltså "delen" som i bildel. En GMS köper, som jag skrev, till hus och trädgård om man handlar på Biltema, inte bildelar.

Stolpskor och självhäftande tejp är inga "delar".

Fågelholkar? Haha! Ingen GMS köper en färdig fågelholk.
Citera
2026-08-11, 15:27
Medlem
Du är en ulv i fårakläder. Försöker smälta in som en enkel hemmafixare, när du i själva verket är en Ernst Kirchsteiger wannabe som snickrar egna fågelholkar.

När ska du nämna att du även köper virke från mindre privata sågverk och impregnerar egen trall? Att du har Makita eller Milwaukee istället för Biltema?

En sak är säker, att GMS må ha många projekt som man fyller ut livets lediga stunder med, men vi försöker även göra saker så enkla som möjligt! Istället för att snickra egna insynsskydd så handlar vi färdiga från Jem & Fix (billigaste), bara för att då sparar man tid för att kunna starta nästa projekt!

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Som professionell GMS vet jag allt om detta så läs och försök förstå vad jag skriver.

Jag svarade på:
"På helgerna hittar ni oss 8:55 utanför Biltema, ivriga på att få köpa delen så att vi kan vara produktiva resten av dagen."

Alltså "delen" som i bildel. En GMS köper, som jag skrev, till hus och trädgård om man handlar på Biltema, inte bildelar.

Stolpskor och självhäftande tejp är inga "delar".

Fågelholkar? Haha! Ingen GMS köper en färdig fågelholk.
Citera
2026-08-11, 15:40
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det tror jag inte. Gubbar med släpkärra brukar vara konservativa.

Generationsfråga.

Och eventuell konservatism kom först med åldern rörande den generationen.
Citera
2026-08-11, 22:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Värsta är att saker tar sån jävla tid för dom.
En gubbe har hållit på i 3 år nu med att timra upp sin lilla 4 meter sommarstuga...
Det är nog det jag beundrar mest hos GMS. Filosofer som förstått att Det som blir bra har gått tillräckligt fort. Festina lente.
Citera
2026-08-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Du lever på min frekvens. Kan inte begripa hur man inte kan få motivation av att förbättra tillvaron för sina närmsta. Min starkaste motivations faktor. Är jag själv är det minimalt för den enda mina beslut påverkar är mig själv.

Det har sina egna baksidor jag behöver jobba på, men jag måste göra vad jag kan för att smått hela tiden förbättra livet för min partner. Fixa trasig skit, göra om här, byta ut den, måla om något osv jag är inte ens gammal, äldre än 30 yngre än 40

Alltid trott det är en man grej som sitter i oss, men sjukt hur många som inte lever livet på det sättet. Kanske är något annat, vad vet jag.

Jag är bara 44. Bott i lägenhet fram till 34 och kunde då ingenting jämfört med idag. Idag har jag renoverat huset på så många sätt. Superkul. Kunskap man kan föra vidare till närstående också. Jag testade att driva egen snickerifirma med finsnickeri också vid sidan av mitt jobb under 2 år. Om jag får skriva vad jag tror om det du skriver så tror jag att det är något som kan växa fram inom en människa. Jag tror filosofi och psykologi är inblandat och jag tror det har med personlig utveckling att göra. Jag har nog alltid varit nyfiken på nya saker och om jag får gå tillbaka så var det svårt att få utlopp för det i lägenhet. Då handlade livet mest om att jobba, sitta vid datorn, sitta och kolla film, träna styrketräning. Inget som drev den personliga utvecklingen framåt.
Citera
2026-08-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man funderar mer över män som inte har projekt, vad har de för liv egentligen. Vegeterar de bara och väntar på döden.

Vissa män har projekt, vissa har hobbys, vissa har både och skulle jag gissa. På min arbetsplats skulle jag nog kategorisera runt 90% av alla män över 35 som GMS utan hobbys, där projekten upptar 100% av deras tillvaro. Inte alltid så lätt att hitta gemensamma intressen att prata om för mig som är helt ointresserad av att fixa med huset/trädgården.
Citera
2026-08-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Bekymret är bilens vikt så dragvikten på vanligt bkort är begränsad.
Nu ska dem tack och lov höja den, lite träligt och ha köpt en hybrid och inte få dra en vanlig husvagn.

Gubbe med släpkärra kör dock fram och tillbaka så mycket att han aldrig behöver lasta mer än lite trädgårdsavfall eller i värsta fall flera stycken plankor på en och samma gång.
Citera
2026-08-14, 11:01
Medlem
Har en bra GMS-dag idag.

Tagit flexledigt ifrån jobbet, varit på tippen med trädgårdsavfall och lite annan bråte, sen varit runt på Biltema, Jula och byggmax och köpt grejer. Nu ska resten av dagen ägnas åt att snickra ihop ett nytt tal till ett av uthusen samt dra sig några öl under arbetets gång, och sen grill på det ikväll.

Life is good!
Citera
2026-08-15, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Gubbe med släpkärra kör dock fram och tillbaka så mycket att han aldrig behöver lasta mer än lite trädgårdsavfall eller i värsta fall flera stycken plankor på en och samma gång.
Ouch den detaljen missade jag, brukar fylla min till bredden innan det är dags för en resa till åvc trots att den ligger 4min bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in