2026-08-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skor
Om målet med skolmaten är att ge så många ungar som möjligt energi att orka med eftermiddagen i skolan är det korrekt rätt att faktiskt servera mat de äter istället för att hålla på med menyer påverkade av vänsterpolitiskt trams.

Jag vet inte hur kvaliteten är nuförtiden, på bilderna jag har sett ser det iallafall mycket bättre ut än det gjorde på 90-talet, då det verkligen var undermålig kvalitet som var ledstjärnan och fick en att avsky många maträtter under många år. De misslyckades med saker som kokt potatis och varmkorv på den tiden, vilket är imponerande nu när man tänker på det i efterhand.

På 90-talet var målet att spara pengar, inte att få ungarna att äta skolmaten. Man lagade äcklig skolmat med flit för att barnen skulle äta mindre. Varav potatisen smakade jord och brunsåsen mjöl. Många rätter var totalt smaklösa.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-08-09 kl. 14:15.
Citera
2026-08-09, 14:24
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Patetiskt
Själv växte jag upp med ”ta en tugga till innan du lämnar bordet” Om det var nånting jag avskydde. Var picky eater som ung
Och det gjorde man ju

Nu älskar jag alla matkulturer
Och äter allt
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2026-08-09 kl. 14:26.
Citera
2026-08-09, 15:02
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nu är det mest vanligt folk som bor på Lidingö men självklart finns där en del samhällstoppar som är vana att få som de vill. Detta beslut pekar lite i den riktning. I min mening klokt då det är viktigare att barnen äter än att de plågar i sig lite av någon mat de inte gillar för att sedan gå raka vägen till affären och köpa godis och energidryck.

Butiker nära skolor är fulla av ungdomar runt lunchtid som köper skräp

Jag delar inte din åsikt så gjordes redan på min tid men då gick det fan inte ens äta maten vi fick i skolan, den var kall med skinn på potatisen! Idag är det mest gnäll!
Citera
2026-08-09, 15:06
Medlem
Queutards avatar
Experiment med små barn visar att de målmedvetet äter det de behöver om de får välja à la carte. Rätt koncept, med andra ord.
Citera
2026-08-09, 15:22
Medlem
barkeepers avatar
Vad då uppfostran? Det ska väl inte skolan syssla med?
Citera
2026-08-09, 15:47
Medlem
Låter som ett bra förslag. Jag åt typ aldrig skolmaten för den var äcklig.
Citera
2026-08-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Klart att mycket beror på barnens uppfostran.

Förklara annars varför barnen förr i tiden åt skolmaten som idag skulle anses som äcklig. Ta pölsa t.ex. Skulle aldrig äta detta idag, men i skolan åt man det. Därför att det var det enda som erbjöds, och alternativet hade varit att gå hungrig.

Dessutom kan jag inte påminna mig om att någon gick till matbutiken och köpte läsk och godis på lunchrasterna som många av dagens kids (Donken fanns inte när jag gick i skolan). Tror inte ens vi fick lämna skolområdet på rasterna.

Verkar ju inte finnas några regler alls i dagens flumskola!
Visst är det så, men uppfostran beror minst lika mycket på miljön som på föräldrarna. Att som förälder uppfostra sina barn till det beteende du pratar om var en baggis för 40 år sedan, men snudd på omöjligt idag.
Citera
2026-08-09, 16:34
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag delar inte din åsikt så gjordes redan på min tid men då gick det fan inte ens äta maten vi fick i skolan, den var kall med skinn på potatisen! Idag är det mest gnäll!

Så. Då borde krutet läggas på god mat som barnen vill äta, är vi ense om detta?
Citera
2026-08-09, 16:38
Medlem
Ichwills avatar
Det är alldeles för mycket daltande med ungarna idag, för bara 20-30 år sedan så åt man det som serverades, annars så fick man gå hungrig.

Nä en örfil eller två så blir det kanske lite pli på ungjävlarna.
Citera
2026-08-09, 16:39
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Så. Då borde krutet läggas på god mat som barnen vill äta, är vi ense om detta?

Maten ska var god och näringsrik det kan vi vara ense om men det är vuxna som kan något om det som ska bestämma och det är varken föräldrar eller barnen!
Citera
2026-08-09, 16:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Maten ska var god och näringsrik det kan vi vara ense om men det är vuxna som kan något om det som ska bestämma och det är varken föräldrar eller barnen!
Visst. Levergryta är ju jättebra mat men om ingen äter den…
Citera
2026-08-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag känner en familj som vek sig efter sina ungars önskemål och serverade sådan mat.

Vid 10-årsåldern så hade alla barn utvecklat en obotlig sjukdom (Diabetes typ 1 m.m.).

Typ 1 diabetes är en autoimmun sjukdom, den orsakas inte av kosten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in