2026-08-09, 07:32
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
https://www.lidingonyheter.se/m-lp-snart-serveras-bara-elevernas-favoriter/

https://tv.aftonbladet.se/video/403587/underliga-grytor-foersvinner-pa-lidingoeskolor

Såg att M & LP i Lidingö nyss klubbat ett nytt avtal för skolmåltider (Svea Cater, start sportlovet 2027). Grejen är att menyerna ska styras helt av vad eleverna själva röstat fram i matråden – kebab, köttbullar, spagetti med köttfärssås, lax i ugn osv. Inga "röror" eller "konstiga grytor" längre, för att barnen ska kunna "sortera vad de äter".

Politikerna motiverar det med att skolans uppdrag är kunskap, inte att fostra matvanor – det får familjerna sköta.

Vad jag undrar är om inte det här är rätt naiv politik. Skolan är typ den enda platsen där många barn regelbundet stöter på mat de inte redan valt själva. Om man tar bort det helt, var ska barn någonsin lära sig äta annat än det de redan är vana vid hemma? Och svenska barn är inte direkt kända för bred matrepertoar som grupp – många etniskt svenska hem kör pannkakor, nuggets, pommes, korv med mos på repeat.

Sen är själva kriteriet intressant i sig: mat ska gå att "sortera" – dvs komponenter för sig (kött/sås/mos separat) istället för sammansatta rätter. Det är ju ett ganska specifikt ideal om hur mat "ska" se ut, oavsett varifrån den kommer.

Jag anser att denna typ av selektivitet kring mat är väldigt vanlig i Sverige där var och varannan unge lider av typ ARFID. Jag har sällan sett denna typ av selektivitet i länder utanför Skandinavien.

Tomten i videoklippet känns som en typisk ARFID-unge som vuxit upp och nu ska bestämma vad som är normalt mat för barn. Han säger ju pass på LINSGRYTA? helt tappat.

Är detta bara pragmatisk politik för att minska matsvinn och få fler att äta sig mätta (vilket ju också är ett rimligt mål i sig), eller permanentar man bara petighet genom att aldrig utmana barnen med något nytt?

Vad tycker ni – rimlig anpassning efter barnens önskemål, eller ett svek mot skolans roll att bredda barns referensramar?

Äh. Barn är barn. Barn gillar att ha såsen för sig och köttet för sig. Big deal...

Jag tycker det är ett mycket större problem med barn som inte äter alls i skolan, och NEJ det är inte skolans uppdrag att lära barnen att uppskatta "gourmetmat och tofugrytor"........ skolkök är inte Michalin-resturanger.

Om det finns en salladsbuffé så är det jättebra. Jag ar arbetat på flera skolor som har salladsbufféer som vida överträffar vilken lunchrestaurang som helst. Toppen!

Men i övrigt: ge barnen köttbullar och potatis, fisk och sås, enkel mat så att de orkar ta sig igenom skoldagen.
Senast redigerad av Berit85 2026-08-09 kl. 07:34.
Citera
2026-08-09, 08:10
Medlem
Så vad har det blivit för fel på en bit kolhydrater från potatis, protein och lite fiber från köttbit och sen grönsaker vid sidan om?

Är ju för fan skit gott. Är det inte i Frankrike som ungarna får äta allt möjligt och bra mat för att introducera dom till nyttig mat?
Citera
2026-08-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
Suck, dagens söndercurlade barn alltså

När jag gick i skolan så fick man helt enkelt äta det som skolbespisningen bjöd på. Lapskojs, pölsa, eller blodpudding. You name it. Passade det inte så fick man gå hungrig resten av dagen.

Det handlar inte om söndercurlade barn. Det handlar om hur beslutsfattare medvetet saboterar skolmaten för barnen genom att tvinga på dem billigt skräp till veganmat och sedan framställa det som att de gör det av godhet.

Detta fenomen existerade inte på 80-talet eller 90-talet eller på 00-talet.

At föräldrar och elever reagerar negativt på det har ingenting att göra med att barn är curlade (vilket de tyvärr ofta är , men det är en annan fråga.)

Denna artikel är från 2018 när MP och andra korrumperade politiker började driva igenom detta på allvar:

Citat:
I vackra Hagaparken har Djurgårdens Waldorfskola nyligen etablerat sig med årskurs 0–9. För en tid sedan gick skolan över till att enbart servera växtbaserad mat och är troligen den första skolan i Sverige att ta det beslutet.
...
– Det går inte att blunda för vår klimatpåverkan. Man får inte vara rädd att ta djärva beslut, säger rektor Veronica Blixt Myrsell

Ren galenskap och en form av barnmisshandel. Det är detta alla normala människor reagerat mot och det är därför nu främst M och SD-politiker profilerar sig som köttförespråkare i skolan.
Citera
2026-08-09, 09:14
Medlem
Citat:

https://tv.aftonbladet.se/video/403587/underliga-grytor-foersvinner-pa-lidingoeskolor

Såg att M & LP i Lidingö nyss klubbat ett nytt avtal för skolmåltider (Svea Cater, start sportlovet 2027). Grejen är att menyerna ska styras helt av vad eleverna själva röstat fram i matråden – kebab, köttbullar, spagetti med köttfärssås, lax i ugn osv. Inga "röror" eller "konstiga grytor" längre, för att barnen ska kunna "sortera vad de äter".

Politikerna motiverar det med att skolans uppdrag är kunskap, inte att fostra matvanor – det får familjerna sköta.

Vad jag undrar är om inte det här är rätt naiv politik. Skolan är typ den enda platsen där många barn regelbundet stöter på mat de inte redan valt själva. Om man tar bort det helt, var ska barn någonsin lära sig äta annat än det de redan är vana vid hemma? Och svenska barn är inte direkt kända för bred matrepertoar som grupp – många etniskt svenska hem kör pannkakor, nuggets, pommes, korv med mos på repeat.

Sen är själva kriteriet intressant i sig: mat ska gå att "sortera" – dvs komponenter för sig (kött/sås/mos separat) istället för sammansatta rätter. Det är ju ett ganska specifikt ideal om hur mat "ska" se ut, oavsett varifrån den kommer.

Jag anser att denna typ av selektivitet kring mat är väldigt vanlig i Sverige där var och varannan unge lider av typ ARFID. Jag har sällan sett denna typ av selektivitet i länder utanför Skandinavien.

Tomten i videoklippet känns som en typisk ARFID-unge som vuxit upp och nu ska bestämma vad som är normalt mat för barn. Han säger ju pass på LINSGRYTA? helt tappat.

Är detta bara pragmatisk politik för att minska matsvinn och få fler att äta sig mätta (vilket ju också är ett rimligt mål i sig), eller permanentar man bara petighet genom att aldrig utmana barnen med något nytt?

Vad tycker ni – rimlig anpassning efter barnens önskemål, eller ett svek mot skolans roll att bredda barns referensramar?

Nja, jag tycker att detta är en bra idé. Jag har själv två barn i högstadieålder, och jag fick t.o.m mail från lärarna förra terminen, om att det är väldigt få elever som äter skolmaten. De tycker alltså att maten är så äcklig i skolan att endast 3 elever i en klass på över 30 elever, åt lunch i matsalen. Resterande gick ner till ICA och köpte korv med bröd, eller en macka på skolkafeterian. Då fick jag endast mail gällande min sons klass, jag kan tänka mig att det är ungefär samma i de andra klasserna med.

Personligen så vill jag att mina barn skall vara mätta och orka med skoldagen, jag bryr mig inte om de "breddar sina referensramar" gällande mat, i skolan.
Citera
2026-08-09, 09:16
Medlem
Sladdarens avatar
Tror på en allsidig kött- kost med vegetariska alternativ

Tror inte på att barnen ska välja helt och hållet pga =

1 * Dels för att barnen gärna väljer mat som är typiska för svensk husmans eller vad de ensidigt får serverat hemma, och eller sk "streetfood" eller "godismat" tex pannkaka, burgare,
friterad kyckling med pommes osv som inte är så nyttigt och fel sorts fett

Inte för att det är nåt fel med det ibland men det blir för enformigt och för näringsfattigt, ev ultraprocesserat och kan ge upphov till hälsoproblem, fetma mm

2 * Barnen kan inte så mycket om näringslära hur variationen ska eller bör vara för varmrätter

3 * Även att de bör och ska få varierad salladsbuffe och fruktbuffe ska ingå där sk alla färger ska ingå och som man bör lära sig äta fast man har avsmak för det i sin början

4 * Konstiga röror och grytor byts ut till goda erkända etablerade grytor och röror och ev inga nya påfund av experimentella smaker som nån skolköks mat-tant hittat på
eller nån skolledning

5 * Barnen måste lära sig gilla smaker de har omognad till ändå som fisk etc osv men man behöver ju inte servera sill bara för det, men även emulsionssoppor och grytor etc

Det är en vanesak bara och köttfärsås är en form av en gryta / soppa om man gör den tunnare / sås kan man nog säga - och de gillar dom ju

6 * Varför är en varierad kost viktig?

- Säkrar alla näringsämnen: Ingen enskild råvara innehåller alla vitaminer, mineraler och näringsämnen som kroppen behöver. Olika livsmedel kompletterar varandra.

- Minskar rädslan för ny mat (neofobi): Genom att regelbundet exponeras för olika smaker och konsistenser under uppväxten blir barn mer öppna för att prova nya rätter även som vuxna.

- Gynnar tarmfloran: En stor variation av fiberrika råvaror och växter ger näring till de goda bakterierna i tarmen, vilket stärker immunförsvaret.

- Håller matglädjen vid liv: Att variera smaker (sött, salt, surt, beskt, umami) förhindrar att man tröttnar på maten och gör måltiden till en mer positiv upplevelse.

- Skyddar mot skadliga ämnen: Genom att inte äta exakt samma sak varje dag minskar risken att få i sig för stora mängder av ett enskilt oönskat ämne eller miljögift.

7 * Det är inte så svårt att räkna ut vad svenska barn gillar överallt i sverige, där 100 tals olika skolor har olika menyer och vilka rätter som funkar bäst och lite sämre. Så det finns 1000 tals urvalsrätter att redan välja på och vraka på för en enda skola att variera sig där man redan har underlag på vad de gillar på andra skolor eller överlag och gärna ibland medelhavsskost

8 * Tycker tvärtom att Skolor ska gå i bräschen för att etablera ett fullt spektrum av god mat och varierande smaker till skolbarnen så de kan ochså få influenser till att bli bra matlagare eller kockar eller bagare
Citera
2026-08-09, 09:18
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Kan tänka mig det särskilt på ett ställe som Lidingö!

Nu är det mest vanligt folk som bor på Lidingö men självklart finns där en del samhällstoppar som är vana att få som de vill. Detta beslut pekar lite i den riktning. I min mening klokt då det är viktigare att barnen äter än att de plågar i sig lite av någon mat de inte gillar för att sedan gå raka vägen till affären och köpa godis och energidryck.

Butiker nära skolor är fulla av ungdomar runt lunchtid som köper skräp
Citera
2026-08-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Nej dom ska lära sig att behöva äta mat de tror de inte tycker om. Bortskämda ungar.

Jag var inte svältfödd men jag tyckte skolmaten var helt okej på min tid. Men jag är ju svensk så jag uppskattade svensk husmanskost också.
Nu ska vi ta hänsyn till kravmaskinerna blattarna och vänstern. 😈
Ställer krav dom små asen. Mena och de lila håriga lesbianerna som hatar vita män.
Nu är kravet vegetariskt, sen kommer kravet på att allt kött ska vara halal i skolorna, tro mig.
Det kommer.
Precis, husmanskost och ett par bastanta mattanter som kontrollerar att ungen inte petar bort något och verkligen äter upp allt på tallriken.
Citera
2026-08-09, 09:32
Medlem
Citat:

Helt klart ett svek och menlöst curlande. Jag tror det egentligen främst handlar om att politiker har hittat ett ställe att plocka enkla poänger och tro sig få fler röster. Jag hoppas de har fel och att vuxna här förstår att det här är en värdelös väg att gå.
Citera
2026-08-09, 09:37
Medlem
Jag är så jävla trött på dessa trådar och kommentarsfält där främst barnlösa eller boomerföräldrar med vuxna barn ska lägga sig i hur barn uppfostras.

Det är perverst att vara frenetiskt engagerad i att främmande barn ska äta massa mat de mår dåligt av. Ni är sjuka i huvudet.

Jag som bott utomlands större delen av mitt vuxna liv tycker detta är en icke-fråga. I de flesta länder tar barn med sig skollunchen hemifrån och äter då det de är vana vid hemma. Om vi lyfter blicken ser vi att man äter inte "allt" i hela världen. Storbritannien har sina rätter/smaker, Frankrike sina, beduiner sina, mongoler sina osv.

Ytterligare en sak ni glömmer ät att det här inte är nytt. Ni kanske inte har intervjuat hundratals äldre människor som jag har, men barn har alltid varit så här. Förr i Sverige tvingade man barn äta tills de kräktes om de inte gillade maten. Sedan fick vissa (främst fosterbarn och på barnhem) äta spyorna.
Massor av 50/60-plussare i Sverige har idag trauman för att de tvingades äta sånt de inte ville äta.
Att ni vill fortsätta göra så mot barn idag är riktigt vidrigt och äckligt.
Ibland tänker jag, ska jag flytta tillbaka till Sverige igen, det är ju så fin natur osv.
Sedan påminns jag om hur störd kultur vi har med en besatthet av att staten ska lägga sig i familjer och uppfostran in i minsta detalj.
Och hur barnlösa människor sitter och ondgör sig över barn och föräldrar.

Er hjärtefråga är liksom att alla barn ska tvingas äta Fish tacos, grönsakssoppa osv. varje dag i skolan. Vidriga människor.
Citera
2026-08-09, 09:48
Medlem
Kleiners avatar
Kanon! Här har man vald att lyssna på barnen.

Varför lyssnar man inte på barnen!? 9/10 barn uttrycker sig negativt om skolmaten.
Citera
2026-08-09, 10:02
Medlem
1335991s avatar
Citat:

Fast skolan ska inte uppfostra barnen,
det är en sak för föräldrar!!!
Och,det är ju faktiskt bättre att ge barn
den mat de tycker om,så slipper man
kasta mat,det blir ju bättre i budgeten.
Citera
2026-08-09, 10:05
Medlem
Ni som gnäller om att barn skall "uppfostras" genom att äta äcklig skolmat är helt bortkopplade från verkligheten.

Det som faktiskt händer i nuläget är att kidsen struntar att äta lunch i skolan om det är någon skum vegoröra på schemat och istället går till donken.

Alternativ så lassar barnen upp den experimentella maten, tar ett smakprov, för att sedan slänga allt som finns på tallriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in