2026-08-09, 10:26
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nu är det mest vanligt folk som bor på Lidingö men självklart finns där en del samhällstoppar som är vana att få som de vill. Detta beslut pekar lite i den riktning. I min mening klokt då det är viktigare att barnen äter än att de plågar i sig lite av någon mat de inte gillar för att sedan gå raka vägen till affären och köpa godis och energidryck.

Butiker nära skolor är fulla av ungdomar runt lunchtid som köper skräp
Så är det. Dessutom kommer folktandvården debitera för kariesskador på grund av godisluncher två gånger i veckan.
Citera
2026-08-09, 10:41
Medlem
Hjärnan behöver energi för att kunna tillgodogöra sig kunskap och det är erbjuda den energin som är skolmatens huvuduppgift. Att lära snorvalparna äta olika sorters mat ligger på hemmet och föräldrarna.

Så i grunden ett bra beslut som mer och mer kommuner ser ut att följa.
Citera
2026-08-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Vuxna ges alltid möjligheten och valet att välja bort äcklig mat.
Vem ska uppfostra de vuxna?

Vuxna ges alltid möjligheten eftersom de är vuxna och har det ultimata ansvaret för barnets hela livsmiljö ända tills barnen är gamla nog att fatta egna beslut. Det är så det måste fungera. Sedan är det tragiskt att kommuner väljer totalt inkompetenta aktivister till förtroendeuppdrag som ska blanda sig i dietisternas jobb och påverka skolmaten utifrån deras egna ideologiska övertygelse.
Citera
Medlem
Då blir det alltså en varierad kost av köttbullar med makaroner som varvas med hamburgare varannan dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
https://www.lidingonyheter.se/m-lp-snart-serveras-bara-elevernas-favoriter/

https://tv.aftonbladet.se/video/403587/underliga-grytor-foersvinner-pa-lidingoeskolor

Såg att M & LP i Lidingö nyss klubbat ett nytt avtal för skolmåltider (Svea Cater, start sportlovet 2027). Grejen är att menyerna ska styras helt av vad eleverna själva röstat fram i matråden – kebab, köttbullar, spagetti med köttfärssås, lax i ugn osv. Inga "röror" eller "konstiga grytor" längre, för att barnen ska kunna "sortera vad de äter".

Politikerna motiverar det med att skolans uppdrag är kunskap, inte att fostra matvanor – det får familjerna sköta.

Vad jag undrar är om inte det här är rätt naiv politik. Skolan är typ den enda platsen där många barn regelbundet stöter på mat de inte redan valt själva. Om man tar bort det helt, var ska barn någonsin lära sig äta annat än det de redan är vana vid hemma? Och svenska barn är inte direkt kända för bred matrepertoar som grupp – många etniskt svenska hem kör pannkakor, nuggets, pommes, korv med mos på repeat.

Sen är själva kriteriet intressant i sig: mat ska gå att "sortera" – dvs komponenter för sig (kött/sås/mos separat) istället för sammansatta rätter. Det är ju ett ganska specifikt ideal om hur mat "ska" se ut, oavsett varifrån den kommer.

Jag anser att denna typ av selektivitet kring mat är väldigt vanlig i Sverige där var och varannan unge lider av typ ARFID. Jag har sällan sett denna typ av selektivitet i länder utanför Skandinavien.

Tomten i videoklippet känns som en typisk ARFID-unge som vuxit upp och nu ska bestämma vad som är normalt mat för barn. Han säger ju pass på LINSGRYTA? helt tappat.

Är detta bara pragmatisk politik för att minska matsvinn och få fler att äta sig mätta (vilket ju också är ett rimligt mål i sig), eller permanentar man bara petighet genom att aldrig utmana barnen med något nytt?

Vad tycker ni – rimlig anpassning efter barnens önskemål, eller ett svek mot skolans roll att bredda barns referensramar?
Jobbat länge i skola, att ha vegetariska maträtter eller soppor blir det typ aldrig nån som äter av.

Alltid krig kring maten
Citera
2026-08-09, 11:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Så vad har det blivit för fel på en bit kolhydrater från potatis, protein och lite fiber från köttbit och sen grönsaker vid sidan om?

Är ju för fan skit gott. Är det inte i Frankrike som ungarna får äta allt möjligt och bra mat för att introducera dom till nyttig mat?

Precis, barn är överlag okomplicerat positiv till tallriksmodellen som funnit i 100 år + (överdrift)
Barn gillar överlag inte ihopblandade rätter där det blir mer odefinierat vad man äter och komplext ihopblandat enligt deras mer separerade smak. Är inte svårare att göra kött och sås i en panna (ska ju ändå paras ihop) och kolhydrater grönt vid sidan om

Densamma kan den omvända processen ske när man blir gammal och gaggig .. Då kanske man ätit massor med komplicerad grytor och asiatiska rätter och diverse kulturella rätter med 50 ingredienser i och kryddor genom livet. Men statistik visar att när man blir lite äldre så vill man tillbaka till kött sås grönt och potäter i alla möjliga former och gärna tydliga smaker utan många kryddor - svensk husmanskost

Men när skolledningen vill jävlas med barnen genom att dra ner på kostnaderna för kött eller som de påstår sig göra att laga klimatsmart mat pga brist på kött eller liknande blir det bara dynga av alltihop
för barnen. Då blir det snurrigt i kolan på dem vad de egentligen äter när det är en ärtprotein biff med soyaprotein och 10 % nötkött i samma biff med grönsaker i biffen ochså och balgväxter iform av bönor och linser plus kryddor och annat. Blir totalsnurrigt för dom iaf tror jag
Citera
2026-08-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Då blir det alltså en varierad kost av köttbullar med makaroner som varvas med hamburgare varannan dag.
Jag känner en familj som vek sig efter sina ungars önskemål och serverade sådan mat.

Vid 10-årsåldern så hade alla barn utvecklat en obotlig sjukdom (Diabetes typ 1 m.m.).
Citera
2026-08-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Håller med dig, och man kan ju hoppas att det finns skolor som gör så.

Men jag tror att det är ofrånkomligt att oskicket att påtvinga vanliga elever helveganska menyer och att sälja in försämringar och nedskärningar som "klimatmedvetenhet" har gjort att många föräldrar helt tappat förtroendet för skolbespisningen och därav att de i vissa fall kommer att kräva att få bestämma över menyerna.

Nämn EN skola som har helvegansk meny.
Citera
2026-08-09, 11:47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Så är det. Dessutom kommer folktandvården debitera för kariesskador på grund av godisluncher två gånger i veckan.
När du säger det. En bekant som är tandläkare är helt förtvivlad över ungas tänder som hon anser mest beror på energidryck och kanske vitt snus. Förtunnad emalj. Så. Kan man hålla barnen borta från godis och annan skit har man gjort mycken nytta.
Citera
2026-08-09, 12:27
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Ni som gnäller om att barn skall "uppfostras" genom att äta äcklig skolmat är helt bortkopplade från verkligheten.

Det som faktiskt händer i nuläget är att kidsen struntar att äta lunch i skolan om det är någon skum vegoröra på schemat och istället går till donken.

Alternativ så lassar barnen upp den experimentella maten, tar ett smakprov, för att sedan slänga allt som finns på tallriken.

Klart att mycket beror på barnens uppfostran.

Förklara annars varför barnen förr i tiden åt skolmaten som idag skulle anses som äcklig. Ta pölsa t.ex. Skulle aldrig äta detta idag, men i skolan åt man det. Därför att det var det enda som erbjöds, och alternativet hade varit att gå hungrig.

Dessutom kan jag inte påminna mig om att någon gick till matbutiken och köpte läsk och godis på lunchrasterna som många av dagens kids (Donken fanns inte när jag gick i skolan). Tror inte ens vi fick lämna skolområdet på rasterna.

Verkar ju inte finnas några regler alls i dagens flumskola!
Citera
2026-08-09, 13:27
Avstängd
Grontarskonts avatar
Var är blodpudding, leverkakan och laxpuddingen!
Citera
2026-08-09, 13:29
Medlem
Skors avatar
Om målet med skolmaten är att ge så många ungar som möjligt energi att orka med eftermiddagen i skolan är det korrekt rätt att faktiskt servera mat de äter istället för att hålla på med menyer påverkade av vänsterpolitiskt trams.

Jag vet inte hur kvaliteten är nuförtiden, på bilderna jag har sett ser det iallafall mycket bättre ut än det gjorde på 90-talet, då det verkligen var undermålig kvalitet som var ledstjärnan och fick en att avsky många maträtter under många år. De misslyckades med saker som kokt potatis och varmkorv på den tiden, vilket är imponerande nu när man tänker på det i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in