Citat:
Eftersom du vågade säga ifrån, kan du INTE jämföra dig med de som inte vågar, som inte klarar att ignorera och tar åt sig. Alltså märker de mycket hårt att de blir mobbade...
Jag bryr mig inte om folk på gatan - utom om det är en intressant tjej
Utom om det är en möjligt farlig situation. Då behöver man bedöma styrkeförhållanden, om någon kan ha vapen och risken att de skadar någon allvarligt. Sedan behöver man bedöma om de är en ond i gruppen eller bara fulla. Vem är ledaren...
Så man vet hur man hanterar situationen bäst om det behövs.*
Därför räknar jag istället folk som jag träffat tillräckligt mycket för att ha "facit".
/Av de tusentals jag träffat tillräckligt för att se dem agera bra/dåligt är mindre än 10 STYCKEN onda. "Lustigt" att tre av dem var i samma PRÄSTfamilj. Mamman skrev en bok som hette typ "Prästen och djävulsrocken" där hon skyller på maken, men min bedömning är att det var hon själv som låg bakom. Varför hette annars boken "och" istället för "i" ?
Äldsta sonen var ok då han inte var påverkad av gängtrycket medan två yngre bröder var onda.
/Sedan kan det dessutom ha funnits någon procent SMARTA psykopater som inte visade det förän långt senare då de kunde tjäna mycket på det, och som jag därför inte la märke till i mängden i t ex skolan.
/Det finns kanske 10 % INTE direkt onda men mycket själviska och de gör en del elakt.
/Mobbar"följarna" är många fler, majoriteten, en del hänger på nära mobbarledaren, men de flesta "bara" skrattar med då mobboffer råkar ut, för de är RÄDDA för att bli måltavla själva. Den här gruppen vänder sig MOT mobbarna då de vågar efter att någon t ex jag visat att mobbarna inte är starka. Alltså är de INTE onda men rädda.
*((T ex då det kom ett gäng halvfulla gående mot en, som kanske vill mucka med någon för att skrämmas men inte är ute efter att skada någon allvarligt, istället för att göra sig liten och försöka komma förbi dem på sidan, bytte jag till "mördarlooken"
tittade stint på ledaren och gick rakt mot dem så DE behövde väja undan för att inte krocka.
/En annan gång trodde jag att jag skulle få stryk för på en festplats ställde sig två tungviktare - varav den ene var bror till en jätte, som tyckte att det var roligt att mosa händer på folk vid handskakning, men jag hade vridit om tummen på honom - ivägen för mig på herrtoaletten där golvet var vått så jag hade halkat om det hade blivit slagsmål och på så trångt utrymme hade jag ingen chans (men jag hade vunnit om det varit utomhus för jag hade tröttat ut dem). Så enda chansen var att fälla ned ögonbrynen och gå mot dem i slagsmålsställning. De flyttade på sig
/Första året i gymnasiet stoppade även en mobbarLÄRARE, som även rektorn var rädd för. För egen del brydde jag mig inte, egentligen tjänade jag betygsmässigt på att han var som han var, för jag blev inte blockerad av rädsla som andra, men jag hörde att flera klasskompisar åt nervtabletter för att ens våga gå på hans lektioner, så då började jag honom att driva med honom. T ex blev han galen om man inte gjorde läxan så jag började säga glatt varenda gång jag kom in att jag inte hade gjort läxan, fastän jag hade gjort den
Han försökte skrämma mig genom att stirra på mig, men jag tittade lugnt tillbaka så han förlorade och efter det blev han typiskt mobbare mycket inställsam mot mig. Men han fortsatte mobba andra, så jag fortsatte driva med honom. T ex skolkade jag ett tag från bara hans lektioner och satte mig alldeles utanför så han såg det. Skrev även "SKOLK" på frånvarokortet
för att väcka debatten mot honom i skolan. Efter ett tag var det en av tjejerna, som började våga protestera mot honom på vanligt sätt och snart hade nästan hela klassen början protestera. Vi gjorde en skrivelse mot honom och krävde att vi krävde att slippa honom nästa termin, men rektorn var för rädd för att göra något alls. Den läraren vrålade "DET SKA VARA TYST I KLASSEN" t o m då någon bara tappade en penna, så jag kom på att vi kunde vara tysta i klassen och inte svara honom alls
Det blev mycket pinsamt för mobbarläraren och till slut fick vi som vi krävt...
Jag bryr mig inte om folk på gatan - utom om det är en intressant tjej
Utom om det är en möjligt farlig situation. Då behöver man bedöma styrkeförhållanden, om någon kan ha vapen och risken att de skadar någon allvarligt. Sedan behöver man bedöma om de är en ond i gruppen eller bara fulla. Vem är ledaren...
Så man vet hur man hanterar situationen bäst om det behövs.*
Därför räknar jag istället folk som jag träffat tillräckligt mycket för att ha "facit".
/Av de tusentals jag träffat tillräckligt för att se dem agera bra/dåligt är mindre än 10 STYCKEN onda. "Lustigt" att tre av dem var i samma PRÄSTfamilj. Mamman skrev en bok som hette typ "Prästen och djävulsrocken" där hon skyller på maken, men min bedömning är att det var hon själv som låg bakom. Varför hette annars boken "och" istället för "i" ?
Äldsta sonen var ok då han inte var påverkad av gängtrycket medan två yngre bröder var onda./Sedan kan det dessutom ha funnits någon procent SMARTA psykopater som inte visade det förän långt senare då de kunde tjäna mycket på det, och som jag därför inte la märke till i mängden i t ex skolan.
/Det finns kanske 10 % INTE direkt onda men mycket själviska och de gör en del elakt.
/Mobbar"följarna" är många fler, majoriteten, en del hänger på nära mobbarledaren, men de flesta "bara" skrattar med då mobboffer råkar ut, för de är RÄDDA för att bli måltavla själva. Den här gruppen vänder sig MOT mobbarna då de vågar efter att någon t ex jag visat att mobbarna inte är starka. Alltså är de INTE onda men rädda.
*((T ex då det kom ett gäng halvfulla gående mot en, som kanske vill mucka med någon för att skrämmas men inte är ute efter att skada någon allvarligt, istället för att göra sig liten och försöka komma förbi dem på sidan, bytte jag till "mördarlooken"
tittade stint på ledaren och gick rakt mot dem så DE behövde väja undan för att inte krocka./En annan gång trodde jag att jag skulle få stryk för på en festplats ställde sig två tungviktare - varav den ene var bror till en jätte, som tyckte att det var roligt att mosa händer på folk vid handskakning, men jag hade vridit om tummen på honom - ivägen för mig på herrtoaletten där golvet var vått så jag hade halkat om det hade blivit slagsmål och på så trångt utrymme hade jag ingen chans (men jag hade vunnit om det varit utomhus för jag hade tröttat ut dem). Så enda chansen var att fälla ned ögonbrynen och gå mot dem i slagsmålsställning. De flyttade på sig
/Första året i gymnasiet stoppade även en mobbarLÄRARE, som även rektorn var rädd för. För egen del brydde jag mig inte, egentligen tjänade jag betygsmässigt på att han var som han var, för jag blev inte blockerad av rädsla som andra, men jag hörde att flera klasskompisar åt nervtabletter för att ens våga gå på hans lektioner, så då började jag honom att driva med honom. T ex blev han galen om man inte gjorde läxan så jag började säga glatt varenda gång jag kom in att jag inte hade gjort läxan, fastän jag hade gjort den
Han försökte skrämma mig genom att stirra på mig, men jag tittade lugnt tillbaka så han förlorade och efter det blev han typiskt mobbare mycket inställsam mot mig. Men han fortsatte mobba andra, så jag fortsatte driva med honom. T ex skolkade jag ett tag från bara hans lektioner och satte mig alldeles utanför så han såg det. Skrev även "SKOLK" på frånvarokortet
för att väcka debatten mot honom i skolan. Efter ett tag var det en av tjejerna, som började våga protestera mot honom på vanligt sätt och snart hade nästan hela klassen början protestera. Vi gjorde en skrivelse mot honom och krävde att vi krävde att slippa honom nästa termin, men rektorn var för rädd för att göra något alls. Den läraren vrålade "DET SKA VARA TYST I KLASSEN" t o m då någon bara tappade en penna, så jag kom på att vi kunde vara tysta i klassen och inte svara honom alls
Det blev mycket pinsamt för mobbarläraren och till slut fick vi som vi krävt...Står man upp mot mobbning kan det ha sina baksidor. Tolerans för att bli utsatt för mobbing behöver inte vara något positivt. Det kan trigga psykfall att göra precis ALLT för att förstöra ditt liv. Personen nöjer sig inte förrän du har tagit livet av dig.
Och som du skriver längre ner så behöver man förstå att anhängarna till mobbaren ofta men inte alltid är rädda människor. Dom gör som människor alltid har gjort.
))