2026-08-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Och ingen annan lärare hade lyckats se det tidigare?
Nästan alla licensierade lärare är urkassa på att hantera mobbning o d...
Den skolan höll t o m på med en skrivelse för att försöka få bort den eleven helt från den skolan,
medan jag fick ordning på honom redan lite efter lunch första dagen...

I en annan klass i en normal skola var det "motsatta" orsaken på den värste, han var långt efter. Där fick jag honom både att gå ut och plocka upp konfetti han hade slängt ut genom fönstret och även att fortsätta att räkna matte enskilt frivilligt. Då de hade gjort klart till en viss uppgift fick de göra vad de ville i klassrummet (så länge de inte störde andra). Han hade ingen chans att hinna dit, men han jobbade på bra, så jag berömde honom för det och sa att även han fick göra något annat, men sa att det var bra om han fortsatte räkna - och det gjorde han!
Citera
2026-08-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nästan alla licensierade lärare är urkassa på att hantera mobbning o d...
Den skolan höll t o m på med en skrivelse för att försöka få bort den eleven helt från den skolan,
medan jag fick ordning på honom redan lite efter lunch första dagen...

I en annan klass i en normal skola var det "motsatta" orsaken på den värste, han var långt efter. Där fick jag honom både att gå ut och plocka upp konfetti han hade slängt ut genom fönstret och även att fortsätta att räkna matte enskilt frivilligt. Då de hade gjort klart till en viss uppgift fick de göra vad de ville i klassrummet (så länge de inte störde andra). Han hade ingen chans att hinna dit, men han jobbade på bra, så jag berömde honom för det och sa att även han fick göra något annat, men sa att det var bra om han fortsatte räkna - och det gjorde han!

Vilken traumatisk upplevelse det skulle kunna leda till för honom om han hade behövt byta skola och komma bort från sina vänner bara för att han var understimulerad. Det skulle kunna leda till att han tappade förtroendet helt och istället tog ut sin intelligens på kriminella aktiviteter för att få tiden att bli intressant.

Andra exemplet fick han en stöttepelare som betryggade honom med att han kan.
Både med olika behov och förutsättningar. Men båda lika viktiga.
Blir du inte nyfiken på var dom hamnat i livet efter skoltiden?
Citera
2026-08-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Vilken traumatisk upplevelse det skulle kunna leda till för honom om han hade behövt byta skola och komma bort från sina vänner bara för att han var understimulerad. Det skulle kunna leda till att han tappade förtroendet helt och istället tog ut sin intelligens på kriminella aktiviteter för att få tiden att bli intressant.

Andra exemplet fick han en stöttepelare som betryggade honom med att han kan.
Både med olika behov och förutsättningar. Men båda lika viktiga.
Blir du inte nyfiken på var dom hamnat i livet efter skoltiden?
Den förste var tuff så han hade säkert klarat skolbyte mentalt. Svårt att vara (andrageneattions?)invandrare och växa upp i värsta området, så det kan ha gått hur som helst.

Den andre var egentligen en ganska trevlig, osmart svensk så han blev nog en ok jobbare.

Men jag vet hur det gått för en del av ungarna jag lett som sportledare:
Flera är framgångsrika inte bara inom sport utan även i vanliga jobbkarriärer.
/T ex rör sig en numera bland storfräsarna i finansvärlden.
/Mest nöjd med utvecklingen är jag för en värsting, som samhället hade misslyckats med totalt, var på ca sitt sjunde fosterhem redan som 12-åring. Han var arg på allt och misskötte sig även i klubben, även vid resan till ett SM-kval. Han rev sönder papper och slängde ut på golvet på tåget.
-Då du representerar klubben, sköter du dig, annars får du inte åka med på tävlingar...
Jag hade kört hem honom för misskötsel under en tävling tidigare, så han visste att jag inte bara hotade som många klantskallevuxna gör, så han fattade och plockade upp konfettin. Efter det ändrade han sig helt, började använda sin stora energi positivt istället, från att ha varit sämst i klubben i årskullen blev han bäst, började sköta skolan, jobbade extra under gymnasiet och fick ett enhetschefsjobb i ett dataföretag nära efter gymnasiet...
/En annan kom jag i kontakt med först då han var en ganska stökig 20-åring, då jag anställde honom i mitt företag. Senare fick han t ex t o m internationella jobb åt FN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in