• 1
  • 2
2005-11-29, 21:49
Medlem
Bråkmakarns avatar
Morsning

Jag var och handlade förut och köpte en förpackning Kungsörnen makaroner fullkorn. Jag har aldrig smakat fullkornspasta förut vad jag kan minnas. Ska väl äta det nån dag hade jag tänkt mig.

Nån här som ätit det - vad tyckte ni?
Hur smakar det, skiljer det sig mycket i smak från vanlig pasta?
Är fullkornspasta mycket nyttigare än vanlig pasta?

/ Bråkis
Citera
2005-11-29, 21:53
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
I en normal stark köttfärsås smakar jag ingen skillnad, och tanken är nog att det ska vara nyttigare än icke fullkornspasta.
Jag köper det till barnen och de har inte märkt någon skillnad.

FRÅN KUNGSÖRNENSHEMSIDA.
"Fullkorn - bra för hjärtat och mage

Kostfiber är det som traditionellt ansetts stå för de hälsobefrämjande egenskaperna i fullkornsprodukter.

I de nya kostråden för 2000-talet lyfter man särskilt fram fullkorn.
Att äta mycket fullkorn, av t ex fullkornsvete eller havre är nyttigt.
Förutom att det innehåller kostfiber, vitaminer, mineralämnen, fett och kolhydrat, kan även risken minska för hjärt-kärlsjukdom, magproblem och möjligen olika former av cancer.

Sikta på minst 6 portioner spannmålsprodukter som bröd, pasta och müsli om dagen. Ät mer om du är fysiskt aktiv.
Och låt ett antal av dem vara fullkornsprodukter, lyder de nya råden.

Det är framför allt fiberinnehållet i fullkorn som framhålls som värdefullt.
Att äta mycket fiberrik mat, som fullkorn och även många frukter och grönsaker, får magen att fungera bra.
Ett högt fiberinnehåll i maten ger också bra mättnadskänsla med färre kalorier.

Vad är fullkorn?
I en fullkornsprodukt finns alla komponenter från sädeskornet med i slutprodukten.
Detta innebär att produkten innehåller alla de beståndsdelar av sädeskornet som omslutes av fruktskalet med fruktskalet inbegripet.
Näringsmässigt innebär en fullkornprodukt att alla kostfiber, vitaminer, mineralämnen och andra biologiskt aktiva ämnen finns med i slutprodukten"
Citera
2005-11-29, 21:55
Moderator
impieteers avatar
Jag tycker det smakar likadant. Man får väl koka det lite längre för att få samma konsistens som vanlig pasta, fast det är väl just det man inte ska. Fast då kan man ju lika gärna koka vanlig pasta kortare tid.
Citera
2005-11-29, 21:56
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Morsning

Jag var och handlade förut och köpte en förpackning Kungsörnen makaroner fullkorn. Jag har aldrig smakat fullkornspasta förut vad jag kan minnas. Ska väl äta det nån dag hade jag tänkt mig.

Nån här som ätit det - vad tyckte ni?
Hur smakar det, skiljer det sig mycket i smak från vanlig pasta?
Är fullkornspasta mycket nyttigare än vanlig pasta?

/ Bråkis
Du tänker bara på mat du..

Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
I en normal stark köttfärsås smakar jag ingen skillnad, och tanken är nog att det ska vara nyttigare än icke fullkornspasta.
Jag köper det till barnen och de har inte märkt någon skillnad.

Den är nyttigare. Fullkorn har lägre GI än vete. Direkt efter träning är nog vanlig nyttigare men resten av dygnet är det fullkorn som gäller.

Jag har iofs aldrig testat fullkorn men jag skulle gissa på att vete är godare som med allt annat onyttigt.
Citera
2005-11-29, 21:58
Medlem
mollydotts avatar
Jag handlar allting nyttigt och efter senaste rönen men fy f-n för fullkornspasta! Isch!
Pasta ska vara av durumvete, BASTA.
Citera
2005-11-29, 22:00
Medlem
Subb[a]s avatar
Fullkornspenne har jag testat, tror det var kungsörnen... röd förpackning, tyckte det smakade rätt bra faktiskt. Ganska intressant smak om man jämför med det vanliga. Köttbullar och ketchup hade jag till. Rekommenderas till de som vill vara nyttiga, klart ett värdigt alternativ.
Citera
2005-11-29, 22:02
Medlem
Snövits avatar
Jag tycker fullkornspasta smakar som vanlig. Jag kan då även påpeka att jag är rätt kräsen när det gäller pasta. Spiralerna från kungsörnen smakade toppen enligt mig.
Citera
2005-11-29, 22:03
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Fullkornspenne har jag testat, tror det var kungsörnen... röd förpackning, tyckte det smakade rätt bra faktiskt. Ganska intressant smak om man jämför med det vanliga. Köttbullar och ketchup hade jag till. Rekommenderas till de som vill vara nyttiga, klart ett värdigt alternativ.
OT: Dra på dig din julmössa! Såg du hade fått en i Jultråden.

Hmm så alltså köttbullar, ketchup och pasta. Det måste jag bara testa nån dag
Citera
2005-11-29, 22:04
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Den är nyttigare. Fullkorn har lägre GI än vete. Direkt efter träning är nog vanlig nyttigare men resten av dygnet är det fullkorn som gäller. Jag har iofs aldrig testat fullkorn men jag skulle gissa på att vete är godare som med allt annat onyttigt.
Jag gillar verkligen fullkornsbröd, gärna bakat på surdeg och rostat i tunna skivor med avocado och rökt lax...*drömmer* Men pasta: gör en jämförelse, semla bakad på fullkornsmjöl. Fullkornssockerkaka (JA jag har prövat och det smakade skit).

Durumvete har redan lågt GI. OCH är gott.
Citera
2005-11-29, 22:05
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Jag gillar verkligen fullkornsbröd, gärna bakat på surdeg och rostat i tunna skivor med avocado och rökt lax...*drömmer* Men pasta: gör en jämförelse, semla bakad på fullkornsmjöl. Fullkornssockerkaka (JA jag har prövat och det smakade skit).

Durumvete har redan lågt GI. OCH är gott.

Nu är jag inte alls någon expert men jag vet att pasta innehåller massa onyttiga kolhydrater. Men det kanske är värt att kolla upp för jag kan ha fel
Citera
2005-11-29, 22:07
Medlem
Skillnaden på vete är marginell och spelar ingen roll. Däremot innehåller vanligt pasta inte direkt mycket näring så där ligger fullkorn bättre till. Tycker man det smakar lika så är det väl bättre att välja fullkorn om man har råd.

Däremot så är vanlig pasta helt ok kolhydatkälla om man äter en varierad hyfsad kost.
Citera
2005-11-29, 22:08
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Du tänker bara på mat du..
Jodå..

xxxxxx

Verkar som majoritetet gillar den pastssorten så här långt.. Blir nog att äta det imorgon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in