2026-08-07, 21:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
När jag var barn på 80-talet brukade Findus fiskpinnar ha med en påse fryst remouladsås i förpackningen. Man tinade upp den i varmt vatten och jag minns den som väldigt god.

Någon annan som minns detta? Jag vet inte riktigt när den försvann men bör varit i början på 90-talet kanske?

Det kanske bara är barndomsnostalgi men saknar verkligen den såsen. Minns den som betydligt godare än de remouladsåser som finns på tub idag.

Aldrig ätit. Tub och pulvervariant från Blå band minns jag, fast det kanske var mer dillsås.
Citera
2026-08-07, 21:26
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
När jag var barn på 80-talet brukade Findus fiskpinnar ha med en påse fryst remouladsås i förpackningen. Man tinade upp den i varmt vatten och jag minns den som väldigt god.

Någon annan som minns detta? Jag vet inte riktigt när den försvann men bör varit i början på 90-talet kanske?

Det kanske bara är barndomsnostalgi men saknar verkligen den såsen. Minns den som betydligt godare än de remouladsåser som finns på tub idag.
Näe har inge minne av det. Men gör en egen då?
Citera
2026-08-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Däremot kan jag sakna skolbespisningens remouladsurrogat, som såg ut ungefär som gurkmajonnäs.
Vet inte hur det ser ut, eller såg ut, med priserna som storköken betalar eller betalade, men remouladsås är ganska billigt att göra, och att fuska med mindre majonnäs och mer inlagda rotfrukter och grönsaker känns som att det bara är konstigt. I min bok skulle det inte bli billigare, snarare dyrare.

Majonnäs är nog det billigaste man kan göra om man vill ha mycket energi per krona.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-07 kl. 21:32.
Citera
2026-08-07, 21:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Den här är Findus egna. Dock när jag går igenom innehållsförteckningen måste den smaka skit.
https://handla.ica.se/produkt/1004096
Exakt vilken av ingredienserna är det du menar skulle ge skitsmak? Så vitt jag kan se är det en smaksatt majonnäs. De där E-numren kanske verkar läskiga, men förtjockningsmedlen är rena naturprodukter och påverkar knappast smaken. Inre natriumbensoatet heller.
Citera
2026-08-07, 22:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fan vilken glidaruppväxt, med remouladsås och allt Jag minns bara att torsken blev dyr nån gång, och sen blev det gråsej i pinnarna, vilket aldrig blev samma grej tyvärr.

Däremot kan jag sakna skolbespisningens remouladsurrogat, som såg ut ungefär som gurkmajonnäs.

Är det sant?

Jag som alltid tyckte fiskpinnar var goda, men på sistone har de smakat skit.

Tänkte att det var min bristfälliga matlagning, men så är det alltså inte.

När de ger sig på det allra heligaste. Fiskpinnar!
Citera
2026-08-08, 00:34
Medlem
Reidjis avatar
Jag kör alltid Felix Fisksås, den är oslagbar till bra frasiga fiskpinnar.
Remouladsås är relativt enkel att göra om inte annat. Finns massa recept på gamla skolans sås

https://www.felix.se/produkt/felix-dill-citron-dressing/
Citera
2026-08-08, 00:43
Avslutad
Minns också den remouladsåsen, men inte att den var jättegod…lite exotisk i vårt hem dock.
Blev det fiskpinnar var det med pulvermos som vi skulle ha färdigt tills mamma kom hem…
Citera
2026-08-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Exakt vilken av ingredienserna är det du menar skulle ge skitsmak? Så vitt jag kan se är det en smaksatt majonnäs. De där E-numren kanske verkar läskiga, men förtjockningsmedlen är rena naturprodukter och påverkar knappast smaken. Inre natriumbensoatet heller.
Har rena ställt samma fråga

(FB) Minns ni remouladsåsen som var med de frysta fiskpinnarna?

Rädsla för E-nummer ligger troligen bakom.
Citera
2026-08-08, 01:31
Medlem
Zeusminhunds avatar
Jag åt en hel del fiskpinnar med kommer inte heller ihåg någon sås till dem.
Citera
2026-08-08, 01:49
Medlem
Fioehlbaerths avatar
När du säger det så ... har jag nog ett minne av det.
Fast jag har knappast köpt fiskpinnar sen 80-talet, så det säger väl något om ifall jag saknat det.
Jag placerar fiskpinnar och fiskbullar på ungefär samma nivå som blodpudding - trist bukfylla.
Varför ska man äta sånt om man inte måste av nöd...
Citera
2026-08-08, 06:32
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det sant?

Jag som alltid tyckte fiskpinnar var goda, men på sistone har de smakat skit.

Tänkte att det var min bristfälliga matlagning, men så är det alltså inte.

När de ger sig på det allra heligaste. Fiskpinnar!

Ärligt talat var detta så längesen, att jag vet inte så noga. Det kan lika gärna ha varit mina föräldrar som började köpa budgetpinnar för att dom tyckte the real deal blev för dyrt..

Kolla på paketen så borde det stå klart och tydligt. Jag tror inte jag har ätit FP sedan jag flyttade från päronen för drygt trettio år sen, så jag är knappast uppdaterad

Men minnet av den gråäckliga fisken inuti känns däremot färskt

Förresten detta är kanske totalt OT, men jag i princip helt slutat att äta fisk och skaldjur på äldre dar. Som att fisksmaken bara blir värre och värre i min mun, eller nåt. Tex har inlagd sill smakat fiskrens de senaste gångerna. Blääh
Citera
2026-08-08, 08:30
Medlem
Citat:
...Däremot kan jag sakna skolbespisningens remouladsurrogat, som såg ut ungefär som gurkmajonnäs...

Har jag bråttom slänger jag ihop något som liknar min skolas sås.

1 burk gräddfil, 3 decilitarn blir bäst.
3-4 rejäla matskedar sk. Bostongurka/Hackad gurka.
Ett kläm på majonästuben, ca 1-3 tsk.
Och så klassikern "Salt och peppar efter tycke och smak"
“Rör ihop och ställ kallt till servering"

Jag har fått höra att det heter Tartarsås, men har Noll källkritik på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in