2026-08-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Att biltillverkare får sina fordon godkända ?
Bilar som inte går att öppna inifrån, är ju en dödsfälla!

Är det ingen som uppmärksammar detta - det gäller ju livet.

En kvinna la in backen genom att peta på en touch-skärm och bilen backar ner i en pool där och dörrarna är låsta.
En flicka dör i en bil som blivit för het, för dörrarna blivit låsta.
En bil brinner och mannen kommer inte ut ur bilen.

Vad är det för duheter som sker egentligen? Förr fanns både fönstervev och dörröppnings-handtag.

Är alla dessa olyckor med en Tesla inblandad? Är det den i särklass farligaste elbilen?
Citera
2026-08-08, 17:46
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja.

Jag tror inte det är speciellt många elbilar där batteriet tagit eld för att man kör på något.
Det krävs nog i princip et kraftig trafikolycka för att sätta eld på batterriet.

Elbilarna har ett litet bilbatteri (~12-16V) eller motsvarande, så alla säkerhetsfunktioner som fossilbilen har fungerar även i elbilen när stora batteriet kopplats ut.
Bromsar mm fungerar fortfarande.

Någon elbilstillverkare har nog inte tänkt färdigt på dörrhandtag, det måste ju gå ta sig ut efter en krock oavsett vad som hänt ovh bilen bör låsas upp och vara öppningsbar utifrån.

Bensin och dieselbilar brinner betydligt oftare än elbilar. Det verkar även gälla vid olyckor.
Hybrider är absolut värst statistiskt.

Brandrök är dödligt giftig oavsett om bilen går på el eller bensin/diesel.

Det finns en risk att bli grillad i en elbil efter en olycka men det skiljer sig nog inte extremt från att bli grillad i en fossilbil efter en olycka.

Folk i allmänhet är rädda för att dö i en elbilsbrand men att dö i en bensinbil som brinner verkar inte upplevas lika farligt.
Jo mycket möjligt att bilar med bensintank ombord brinner oftare men det är ju relativt enkelt att släcka om man får tag på en släckare. Eller som i mitt fall, några lite mjölk och jos.
Dessutom sällan lika explosivt brandförlopp som när ett elbilsbatteri tar eld.
Diesel ska vi inte ens prata om, det är svårt att ens få eld på aom det är.
Citera
2026-08-08, 17:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
USA har data som lättare att få en överblick än Sverige eller Europa.

Citat:
Fire Rate Comparison:
- Battery Electric (BEV): ~25 fires per 100,000 vehicles sold. 
- Gasoline/Diesel (ICE): ~1,530 fires per 100,000 vehicles sold (about 60 times higher relative risk).
-Hybrids (HEV/PHEV): ~3,475 fires per 100,000 vehicles sold (highest risk due to carrying both high-voltage batteries and internal combustion engines/fuel lines).

Mycket större risk att det brinner i fossila bilar.

I USA dör 500-650 personer per år i fordonsbränder.
Elbilar står för ~2% av flottan men 0.1% av bränderna.

Citat:
Crash Dynamics: Nearly all fatal EV fire incidents occur in extreme, high-speed collisions. In these cases, fatalities are frequently caused by the severe physical force of the collision itself before or during the fire onset

När man kraschar en elbil så hårt att den tar eld är det vanligt att man redan har dödliga eller mycket svåra skador från kollisionen.

De flesta bränder vid elbilskrockar kommer ett bra tag efter kollisionen. Det har vart vanligt att elbilarna tagit rld efter bärgningen.
Antagandet att elbilsbranden är mer explosionsartad än bensinbranden är nog inte korrekt i de flesta fall.

www.nfpa.org/education-and-research/research/nfpa-research/fire-statistical-reports/vehicle-fires

www.blazestack.com/blog/how-many-ev-fires-in-2023-2024#:~:text=Globally%2C%20battery%20electric%20ve hicles%20(BEVs)%20experi ence%20roughly,of%20total%20vehicle%20fires%20in%2 0mature%20markets.

pluginamerica.org/the-facts-about-ev-fire-safety/#:~:text=In%20vehicles%20compliant%20with%20curren t%20regulations%2C%20an,it%20became%20fully%20invo lved%20in%20fire.%E2%80%9D%20Manufacturers
Citera
2026-08-08, 20:50
Medlem
DennisOlofs avatar
Tack för koordinaterna. Ser inte ut som det finns mycket där man kan krocka med eller ?

Eller har föraren missat stop skylten och dragit i hög fart rakt över vägskyltar och sedan ut på åkern. Batteriet blir skadat och fordonet börjar brinna.
Citera
2026-08-08, 20:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Tänk också på att i USA kör ca 7% elbil.
När bilflottan består av 93% fossilbilar så blir statistiken lätt missvisande.
Brinner ett garage med 350 bilar så är 24 Elbilar och 326 Fossilbilar.
All fakta är inte med i statistiken utan bara det resultat som beställaren velat få fram.
Fast nu är du ju bara tramsig. Statistiken berörde antalet bränder per 100 000 bilar. Dvs huruvida det finns 100 000 eller 100 miljoner elbilar i omlopp i USA påverkar inte statistiken. Och hur ofta sker bränder när ett mycket stort antal bilar brinner upp samtidigt om det inte handlar om anlagda bränder? Det måste vara extremt mycket ovanligare än bränder där bara 1-2 fordon förstörs.
Citera
2026-08-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Att biltillverkare får sina fordon godkända ?
Bilar som inte går att öppna inifrån, är ju en dödsfälla!

Är det ingen som uppmärksammar detta - det gäller ju livet.

En kvinna la in backen genom att peta på en touch-skärm och bilen backar ner i en pool där och dörrarna är låsta.
En flicka dör i en bil som blivit för het, för dörrarna blivit låsta.
En bil brinner och mannen kommer inte ut ur bilen.

Vad är det för duheter som sker egentligen? Förr fanns både fönstervev och dörröppnings-handtag.

Tesla y har 1 nödöppnare på varje dörr.
Man bör veta var dem är, som krokar lös dörren.

Jag är ändå lite nojig och har en stor skiftnyckel i facken mellan framsätet, som
Man kan dra rutan med om det skulle hända.

Hörde rykten om att mannen är från Tidaholm påväg till Jobbet
Citera
2026-08-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Räddningstjänsten i Falköping kan inte svara på om det var skadorna efter krocken med vägtrummorna eller den följande branden som orsakade dödsfallet.
Carup.se

Om vi säger så här då.
Hur ofta dör någon av bilbrand jfr med avåkning i singelolycka?
Sannolikheten för att det var själva olyckan som var vållande till döden är klart övervägande.
Alternativt att han var så skadad så han inte kunde ta sig ut.

Och. Bensinbilar brinner säkert lättare än elbilar.
Att Räddningstjänsten inte lärt sig hantera elbränder är en helt annan sak. De kunde nog inte hantera besninbränder heller vid den tiden det begav sig.
Citera
2026-08-09, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Första gången jag hör talas om nåt sånt här i Sverige, och här finns hundratusentals elbilar som kör miljontals mil per år, så det är åtminstone väldigt ovanligt som tur är.

Undrar om det var Teslas ökända dörrar/dörrhandtag som hindrade honom från att komma ut snabbt nog?
Fruktansvärt och bli instängd i en brinnande bil 😥
Citera
2026-08-09, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Tänk också på att i USA kör ca 7% elbil.
När bilflottan består av 93% fossilbilar så blir statistiken lätt missvisande.
Brinner ett garage med 350 bilar så är 24 Elbilar och 326 Fossilbilar.
All fakta är inte med i statistiken utan bara det resultat som beställaren velat få fram.

Tänk också på att elbilar måste ju vara väldigt mycket nyare än bensin o dieselbilar av självklara skäl.
Citera
2026-08-09, 07:56
Medlem
Gubbens avatar
Om folk körde normalt dvs håller hastighet och är fokuserad på körningen skulle det inte bli några dödsolyckor. Fattar inte hur man kan köra av vägen? Har aldrig ens varit nära att göra det. Det där med plötslig sjukdom som folk får tror jag är en efterkonstruktion
Citera
2026-08-09, 09:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Om folk körde normalt dvs håller hastighet och är fokuserad på körningen skulle det inte bli några dödsolyckor. Fattar inte hur man kan köra av vägen? Har aldrig ens varit nära att göra det. Det där med plötslig sjukdom som folk får tror jag är en efterkonstruktion
Kan nämna två exempel från min närhet där folk kört av vägen på grund av sjukdom. I första fallet var det en odiagnostiserad cancer i hjärnan som gjorde att kvinnan en dag körde av vägen, i det andra fallet fick mannen som körde en stroke.
Citera
2026-08-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Jo mycket möjligt att bilar med bensintank ombord brinner oftare men det är ju relativt enkelt att släcka om man får tag på en släckare. Eller som i mitt fall, några lite mjölk och jos.
Dessutom sällan lika explosivt brandförlopp som när ett elbilsbatteri tar eld.
Diesel ska vi inte ens prata om, det är svårt att ens få eld på aom det är.

Tappade min fulltankade bensintank på en motorväg och fick åka flera hundra meter under bilen innan jag kunde stanna helt och hållet på vägrenen. Men jag hade väl tur att det inte hände något. Jag ringde en bärgningsbil som körde bilen till en bilverkstad och jag fick också åka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in