Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Så om man kör på någonting och EV batteriet skadas och börjar brinna. Då , jag vad händer då?
Kan man bromsa och öppna dörren och gå ut?
Ja.
Jag tror inte det är speciellt många elbilar där batteriet tagit eld för att man kör på något.
Det krävs nog i princip et kraftig trafikolycka för att sätta eld på batterriet.
Elbilarna har ett litet bilbatteri (~12-16V) eller motsvarande, så alla säkerhetsfunktioner som fossilbilen har fungerar även i elbilen när stora batteriet kopplats ut.
Bromsar mm fungerar fortfarande.
Någon elbilstillverkare har nog inte tänkt färdigt på dörrhandtag, det måste ju gå ta sig ut efter en krock oavsett vad som hänt ovh bilen bör låsas upp och vara öppningsbar utifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jan-A
Brinner en bensinbil så är det ju bara att bromsa och stanna bilen och gå ur och släcka.
Det hände mig en gång på en Opel Omega. Soppaslang hade börjat läcka och spruta bensin på eventuellt generator eller något elektroniskt.
Kunde släcka det med de mjölk och jos jag hade i bakluckan.
Bensin och dieselbilar brinner betydligt oftare än elbilar. Det verkar även gälla vid olyckor.
Hybrider är absolut värst statistiskt.
Brandrök är dödligt giftig oavsett om bilen går på el eller bensin/diesel.
Det finns en risk att bli grillad i en elbil efter en olycka men det skiljer sig nog inte extremt från att bli grillad i en fossilbil efter en olycka.
Folk i allmänhet är rädda för att dö i en elbilsbrand men att dö i en bensinbil som brinner verkar inte upplevas lika farligt.