2026-08-08, 09:05
Medlem
Har det överhuvudtaget framkommit något om att det var branden som var den egentliga dödsorsaken.
Det är väl mer troligt att det var avåkningen med påföljande krasch som var dödsorsaken.
Citera
2026-08-08, 09:46
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Har det överhuvudtaget framkommit något om att det var branden som var den egentliga dödsorsaken.
Det är väl mer troligt att det var avåkningen med påföljande krasch som var dödsorsaken.
Räddningstjänsten i Falköping kan inte svara på om det var skadorna efter krocken med vägtrummorna eller den följande branden som orsakade dödsfallet.
Carup.se
Citera
2026-08-08, 10:04
Medlem
Vi måste förbjuda dessa livsfarliga elbilarna.
Citera
2026-08-08, 10:21
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man ser rätt tydligt att det är en Tesla.

Undrar hur vanligt detta är?
Än så länge är elbilsbränder ovanliga men i takt med att elbilsflottan blir äldre kommer bränderna att öka.

Ett annat problem är att när det väl blir en termisk rusning i ett bilbatteri med brand som följd så brinner det mycket mer intensivt och är svårare att släcka än säg bensin som läckt ut. Man försöker kyla ner batteriet med vatten... MASSOR av vatten.
Citera
2026-08-08, 10:57
Medlem
Jan-As avatar
Någon som vet varför bilen började brinna?
Karossen ser ju inte ens speciellt krockskadad ut.
Började batteriet brinna före eller efter avåkningen?
Citera
2026-08-08, 11:03
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
Vad vet vi mer om detta?

Han har kört av vägen i en kurva och slagit sönder batteripacken under bilen, vilket skapade termisk rusning och efterföljande brand.
Förbipasserande personer och ambulanspersonal hjälpte 45-åringen ur bilen men hans liv gick inte att rädda.

Exakt det här som är den stora faran med elbilar, han dog knappast av krockvåld.

https://www.sverigesradio.se/artikel/man-dod-efter-bilbrand-i-falkoping

Har de alltså hjälpt ut honom medans bilen brann?

Han dog inte av en krockvåld skriver du? Vad dog han av då? Han måste ju ha varit rykande het för någon att ta på om du nu syftar på att branden dödade honom.
Citera
2026-08-08, 12:28
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Någon som vet varför bilen började brinna?
Karossen ser ju inte ens speciellt krockskadad ut.
Började batteriet brinna före eller efter avåkningen?
"Batteriet var svårsläckt och släckningsarbetet pågick i över en timme."
Det är väl rätt snabbt för litium i bil?
Kanske bara var 12v som började brinna?

Försökte hitta förklaring kring batterisäkerheten men ingen går in särskilt noga på detaljer
bara att batterier fungerar efter krocktester

misstänker att den svaga punkten är underifrån, han kanske landade på en vägtrumma

https://www.youtube.com/watch?v=Y7etn_Gea2Q
90% of EV Battery Damage Comes from Road Debris, Not Crashes"
Citera
2026-08-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Har de alltså hjälpt ut honom medans bilen brann?

Han dog inte av en krockvåld skriver du? Vad dog han av då? Han måste ju ha varit rykande het för någon att ta på om du nu syftar på att branden dödade honom.
Man kan dö av röken också.
Citera
2026-08-08, 13:46
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
"Batteriet var svårsläckt och släckningsarbetet pågick i över en timme."
Det är väl rätt snabbt för litium i bil?
Kanske bara var 12v som började brinna?

Försökte hitta förklaring kring batterisäkerheten men ingen går in särskilt noga på detaljer
bara att batterier fungerar efter krocktester

misstänker att den svaga punkten är underifrån, han kanske landade på en vägtrumma

https://www.youtube.com/watch?v=Y7etn_Gea2Q
90% of EV Battery Damage Comes from Road Debris, Not Crashes"
Så om man kör på någonting och EV batteriet skadas och börjar brinna. Då , jag vad händer då?
Kan man bromsa och öppna dörren och gå ut?

Brinner en bensinbil så är det ju bara att bromsa och stanna bilen och gå ur och släcka.
Det hände mig en gång på en Opel Omega. Soppaslang hade börjat läcka och spruta bensin på eventuellt generator eller något elektroniskt.
Kunde släcka det med de mjölk och jos jag hade i bakluckan.
Citera
2026-08-08, 14:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Så om man kör på någonting och EV batteriet skadas och börjar brinna. Då , jag vad händer då?
Kan man bromsa och öppna dörren och gå ut?

Ja.

Jag tror inte det är speciellt många elbilar där batteriet tagit eld för att man kör på något.
Det krävs nog i princip et kraftig trafikolycka för att sätta eld på batterriet.

Elbilarna har ett litet bilbatteri (~12-16V) eller motsvarande, så alla säkerhetsfunktioner som fossilbilen har fungerar även i elbilen när stora batteriet kopplats ut.
Bromsar mm fungerar fortfarande.

Någon elbilstillverkare har nog inte tänkt färdigt på dörrhandtag, det måste ju gå ta sig ut efter en krock oavsett vad som hänt ovh bilen bör låsas upp och vara öppningsbar utifrån.

Citat:
Brinner en bensinbil så är det ju bara att bromsa och stanna bilen och gå ur och släcka.
Det hände mig en gång på en Opel Omega. Soppaslang hade börjat läcka och spruta bensin på eventuellt generator eller något elektroniskt.
Kunde släcka det med de mjölk och jos jag hade i bakluckan.

Bensin och dieselbilar brinner betydligt oftare än elbilar. Det verkar även gälla vid olyckor.
Hybrider är absolut värst statistiskt.

Brandrök är dödligt giftig oavsett om bilen går på el eller bensin/diesel.

Det finns en risk att bli grillad i en elbil efter en olycka men det skiljer sig nog inte extremt från att bli grillad i en fossilbil efter en olycka.

Folk i allmänhet är rädda för att dö i en elbilsbrand men att dö i en bensinbil som brinner verkar inte upplevas lika farligt.
Citera
2026-08-08, 15:18
Medlem
DennisOlofs avatar
@Jan-A nja, det är nog osannolikt.

Det är snarare så att själva avåkningen på något vis skadat batteriet eller annan elektronik, kablar etc som otursamt gjorde att det började brinna. Nu har jag ingen statistik på hur ofta elbilar brinner men jag tror inte det är värre än för bensin / diesel bilar.

Kanske mindre risk men när det väl börjar brinna så är det 100 gånger värre med elbilar eftersom det blir en raketmotor av det. Värsta branden och energin som frigörs. En bensin / diesel brand är mycket lättare att släcka men ändå farligt för den som sitter fast i bilen.

Någon som kan lägga upp koordinater med google maps vart det var ?
Citera
2026-08-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@Jan-A nja, det är nog osannolikt.

Det är snarare så att själva avåkningen på något vis skadat batteriet eller annan elektronik, kablar etc som otursamt gjorde att det började brinna. Nu har jag ingen statistik på hur ofta elbilar brinner men jag tror inte det är värre än för bensin / diesel bilar.

Kanske mindre risk men när det väl börjar brinna så är det 100 gånger värre med elbilar eftersom det blir en raketmotor av det. Värsta branden och energin som frigörs. En bensin / diesel brand är mycket lättare att släcka men ändå farligt för den som sitter fast i bilen.

Någon som kan lägga upp koordinater med google maps vart det var ?

58°07'31.1"N 13°40'53.3"E
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in